מילה לאיתי – ליהי טיבי קירשנר

הספר "מילה לאיתי" מתאר בתמונות פשוטות וצבעוניות, במשפטים קצרים וקולעים, ובחריזה חיננית וקצבית את הטעויות הנפוצות שעושים הילדים (וגם הרבה מבוגרים), ואת המודעות שלהם לקושי איתו הם מתמודדים

מילה לאיתי – ליהי טיבי קירשנר

איור: נורית צרפתי

ספרי צמרת . ספטמבר 2019

 

ihi._master

 

הספר "מלה לאיתי" נולד בעקבות שאלותיו של איתי, בנה של המחברת, על השפה העברית ועל כלליה המבלבלים. מטרת הספר היא ליצור שיח בין הילד וההורה, שבו הדברים מוסברים בצורה פשוטה ונגישה.

הספר מתחיל בשאלה:

"אִמָּא, אַתְּ זוֹכֶרֶת…?

כְּשֶׁטִּיַּלְנוּ בְּגַן הַחַיּוֹת

אָמַרְתְּ שֶׁפִּיל הוּא בֵּן וְלָכֵן אוֹמְרִים

הַרְבֵּה פִּילִים.

אֲבָל גַּם אַרְיֵה הוּא בֵּן,

אָז לָמָּה אוֹמְרִים הַרְבֵּה אֲרָיוֹת?

לָמָּה לֹא אוֹמְרִים הַרְבֵּה אֲרָיִים?"

 

שפת הילדים מתפתחת במרוצת השנים ומושפעת בצורה משמעותית מהסביבה שבה הם חיים, מהמבוגרים ומילדים אחרים המשמשים מודל לחיקוי. אם היינו מדברים אנגלית אין ספק שהכל היה הרבה יותר פשוט. אך אנחנו מדברים עברית, וילדינו שומעים עברית, וההבחנה בין זכר לנקבה ביחיד וברבים היא לא תמיד פשוטה עבורם, ועוד יותר קשה להם להבין את  ההבדלים הלשוניים בין מספרים המתארים זכר לבין המספרים המתארים נקבה,  וכשהם צריכים ליישם את ההטיות של רבים בצירוף מספרים מתחילים שיבושי הלשון.

ילדים ישראלים שרגילים לסיומת  אַה  שמתארת את צורת הנקבה מתקשים פעמים רבות להבין שבמספרים זה מתנהל אחרת – לפעמים צורת הסיומת  אַה מתארת דווקא את הזכר וכך נוצר הבילבול בין המספרים המציינים זכר לבין המספרים המציינים נקבה.

"אַחַר כָּךְ הֶרְאֵיתִי לוֹ אַרְבָּעָה שְׂרִיטוֹת.

הוּא נִשֵׁק אֶת הַבֶּרֶךְ אַרְבַּע נְשִׁיקוֹת וְאָמַר:

שְׂרִיטָה אַחַת, אַרְבַּע שְׂרִיטוֹת.

 אֲנִי לֹא מֵבִין מָה הוּא חוֹשֵׁב?

אִם אוֹמְרִים אַרְבַּע

אָז זֶה לֹא כּוֹאֵב?"

הספר "מילה לאיתי" מתאר בתמונות פשוטות וצבעוניות, במשפטים קצרים וקולעים, ובחריזה חיננית וקצבית את הטעויות הנפוצות שעושים הילדים (וגם הרבה מבוגרים), ואת המודעות שלהם לקושי איתו הם מתמודדים:

 "בְּבַקָּשָׁה שֶׁהַדִּבּוּר יִהְיֶה בָּרוּר!?

אֲנִי לֹא מַצְלִיחַ לְהָבִין

אֲנִי בָּטוּחַ שְׁיֵשׁ אֵיזֶשֶׁהוּ הֶסְבֵּר

אֲבָל מִצְטַעֵר,

כָּכָה זֶה פָּשׁוּט לֹא מִסְתַּדֵּר

וְאִמָּא,

עוֹד לֹא הַתְחָלָתִי בִּכְלָל לְסַפֵּר

כַּמָּה קָשֶׁה

בְּמִסְפָּרִים לְדַבֵּר!"

 

איתי מנסה למצא הגיון בשפה ולהטמיע את החוקים שלה. במהלך הספור הוא זוכה לתשובות שמאפשרות לו להפנים עניני זכר-נקבה ושם הַמִּסְפָּר. ואביו , שמבין את הקושי שבו איתי נתקל, נחלץ לעזרתו ומציע לו כלל שאיתי רואה בו כלי עזר די טוב.

מהו אותו כלי עזר?

מהם השיבושים שעושה איתי?

איך הוא חושב להתגבר על הקושי?

על כך תקראו בספר עצמו.

סיפור שמתחיל בשאלה תמיד מעורר סקרנות,  והספר "מילה לאיתי" הוא ספר ילדים מקסים שהעלה חיוך וצחקוק אצל נכדי, עם כל אחד משיבושי הלשון של איתי. כשסיימנו לקרוא את הסיפור הם בחרו בעצמם מספרים והצמידו להם מילים ברבים והתחרו ביניהם מי יצליח ולא יטעה, היה מרגש לראות כיצד הם הפכו לשותפים פעילים לתהליך הקריאה.

מתאים לילדים גן וראשית קריאה 3-6 .