מחשבות על ניקוי רעלים באביב לחולי קוליטיס וקרוהן

מבחינתי נגמר החורף! יש שמש נעימה בחוץ, ירוק בכל פינה והרגשה של התחדשות ואנרגיה טובה באוויר. נטורופתים רבים מחזיקים בגישה שרצוי לעשות ניקוי גוף (ניקוי מרעלים), לפחות פעם בשנה ועדיף באביב. ישנם מספר פרוטוקולים מסורתיים (ניקוי מיצים, ניקוי אורז מש, אבן סינא…) ועוד.

ככלל למי שמקפיד על תזונה בראיה ומאוזנת, אין צורך לעשות ניקוי[ הגוף יודע לחזור לאיזון), האם זאת האמת? האם לא שחררנו קצת את הרסן והכנסנו לשגרת היומיום הרגלים מקולקלים.

לאלו מאתנו שזכו ב"חותמת" חולה קולטיס, קורהן או דומיהן, המטרה המרכזית היא לחפש את האיזון מבלי לזעזע את המערכת תוך שמירה על משקל תקין-פלוס ולכן קיים החשש לעשות ניקוי תזונתי.

ניקוי נפשי קליל אני עושה באופן שוטף בכל הזדמנות  – פשוט לקחת לעצמי כמה דקות ולבצע 15-20 נשימות (לשאוף בקצב 6 ולהוציא אוויר 8 ) לפחות 3 פעמים ביום.

אך עם בוא האביב חשבתי שאולי כדאי לעשות ניקוי המתאים לי. צברתי עודפי משקל (3-4 קילו חמודים שהיתי מוכנה לוותר עליהם) המטרה של הניקוי עבורי איננה ירידה במשקל אבל כפועל יוצא ובמידה – למה לא?

גם אני, שמכירה את הבעייתיות באוכל מעובד ופחמימות ריקות ,התקשיתי להתמיד ולשמור על תזונה איכותית ומעולה ב100 האחוזים בעיקר בחורף. לאחרונה אני מוצאת את עצמי צורכת יותר קפה ואוכלת יותר פחמימות פשוטות הגיע זמן לריסטארט.

לכן החלטתי לעשות משהו עדין שיחזיר אותי לשגרה של בריאות באופן מידתי תוך שליטה והקשבה לגוף למשך עשרת הימים הקרובים.

  1. להקפיד על שעות האכילה – להפסיק לאכול עד 6 בערב ולשוב לאכול למחרת רק ב – 9 בבוקר. סה"כ 15 שעות הפסקה של אכילה.
  2. להוציא מהתפריט אוכל מעובד מכל סוג שהוא – פסטות, לחם, טבעול וכו'.
  3. לאכול תזונה טבעונית בריאה ופשוטה הכוללת בעיקר ירקות פירות קטניות ודגנים מלאים.
  4. להימנע לחלוטין מפחמימות פשוטות ומתוקים.
  5. לשתות חליטות סרפד, קמומיל, תה ירוק  – במקום הקפה.
  6. לבלות בשמש כמה שיותר לתוספת ויטמין D.
  7. לעשות פעילות גופנית יומית (כוח, אירובי, גמישות, הליכה).
  8. לחשוב חיובי ובסוף כל יום לרשום לי לפחות 3 דברים טובים שהיו לי.

עכשיו יש תוכנית והתחייבות יצאתי לדרך! מי מצטרף?

 ניקוי אביב