החופש הגדול כבר כאן, והוא מעלה מצבים מורכבים עם הילדים שלנו, שלל רגשות שצפים.
אני רוצה להציע כאן דרך להתנהל עם כעס, נקודת מחשבה והסתכלות חדשה, בה אני משתמשת במפגש שלי עם הילדים במתמטיקה טיפולית ועם הילדים הפרטיים שלי, ואני מאמינה שאם תאמצו אותה היא תוכל להנעים את החופש שלכם.
"בבסיס של כל כעס קיים צורך שלא קיבל מענה" (מרשל רוזנברג)
המשפט היפה הזה מלווה אותי גם בעבודתי וגם בחיים. תעצרו רגע, תחשבו על זה יש שם איזה צורך, משהו שמישהו היה צריך שלא מומש.
איזו דרך נפלאה להבין ולהתמודד עם כעס.
כמה חוכמה יש במשפט הזה, יש בו אמפתיה- את היכולת לראות מבעד לעצמי מעבר לשיפוטיות מעבר למסיכת הכעס שמישהו עוטה זה לא אני שהכעסתי אותו, זה לא אישי אלי זה לא שלי זה שלו.
יש לבן אדם שעומד מולי צרכים הצרכים של האדם נובעים ממבנה אישיותי מחוויית עבר מחוויית הווה שמאפשרות לו למלא את הצורך או לא זה לא אישי אלי ולוואדווקא קשור אלי ברגע נתון ואז, לא רק שהוא מרחיק ומסיר וממוסס את כאב הפגיעה מהכעס הוא גם מסביר למה זה קורה פשוט שכרגע יש שם צורך המשפט הזה מאפשר לראות את האחר (או להבין את עצמי) מבעד לפגיעויות.
(תקשורת מקרבת במתמטיקה טיפולית)
אתן דוגמא: אם מישהו חווה את הילד שלו ככעסן שכל הזמן צועק ומתפוצץ עליו. במצב רגיל אולי הוא יקח את זה אישית, למה הוא לא רואה את כל הטוב שאני עושה עבורו, למה הוא מרים את הקול ובאיזה חוצפה וכך הלאה….
בעזרת שימוש במשפט הוא יכול להבין שלילד יש צורך שאינו ממולא שישמעו אותו, שבגללו הוא צועק.
עכשיו, אולי ההורה לא יסכים עם זה אבל הוא יוכל כעת **להבין*** את זה. וזה כבר המון! להסתכל על הילד שלו קצת אחרת, ממקום של חקר ולא של פגיעה בסמכות. רגע, איזה צורך ***בעיניו*** לא ממולא? איך אוכל לעזור לו להרגיש מלא?
פתאום הפוקוס עובר ממלחמה לסיוע.
במקום לנסות לבלום את חוסר הסמכות שהילד מפגין,אני חוקר איזה צורך יש לו וחושב איך לספק לו אותו.
זה מקום אחר לגמרי.
חייבת להודות שההבנה הזאת עשתה קסם בחיי
אני יודעת שיש לי את היכולת לראות את האחר. אני לא תמיד מסכימה איתו, אבל אני יכולה לראות אותו. את הצורך שלו.
לשים רגע בצד את הדעות שלי, האמונות שלי ולהיכנס למשקפיים שלו . זה דורש אחריות ויציאה מהקופסה.
זה מתיש לעתים (יותר קל כשיש צד שני אשם וזהו)
אבל זה מקרב ומאפשר לדרך חדשה של תקשורת לצוף פתאום, זה נותן פתח אמיתי להתקרבות, זה מניח את האגו בצד ומאפשר לנו להיות בני אדם. טובים יותר.
ומי שלא מכיר את מרשל, אני מציעה מאוד לקרוא ולהכיר, יש לו סרטונים וספרים על תקשורת לא אלימה, השיטה שפיתח והיא מלומדת היום גם בגנים ובתי הספר.
מתמטיקה טיפולית – לגרום לילדים לאהוב מתמטיקה ולהצליח בה.
ללכת בדרך האור – כי אין זמן טוב יותר מעכשיו.