הג'ינס הכחולים הם הבגד הנפוץ ביותר בארון שלנו.
הג'ינס הראשון שהומצא בסוף המאה ה -18 על ידי יעקב דייוויס ולוי שטראוס הפכו במהרה למכנסי העבודה של כורי זהב וחוואים.
המכנסיים המקוריים נתפרו בעבודת יד באמצעות טוויל כותנה עמיד בצבע אינדיגו טבעי.
מסמרי מתכת מחוזקים הונחו על אזורים שסביר להניח שייקרעו, ושם נולד החיספוס המגניב שאנו מכירות.
הוליווד הביאה את הג'ינס הכחול אל המסך הגדול במערבונים שחור-לבן. בשנת 1950 בזכותו של השחקן ג'יימס דין האלוהי הם הפכו לסמל של מרדנות והיו ככ שנויים במחלוקת עד שכאנשים לבשו אותם במקומות ציבוריים הם סולקו מהמקום.
היום הג'ינס הפך ללבוש יומיומי, נחשק המוצע בכל מיני סגנונות וצבעים.
יחד עם מהפך המאה ה -21, היחס לג'ינס הכחול האיכותי השתנה באופן דרסטי. מסמרי המתכת המקוריים הוסרו (בטענה שהם פוגמים בכיסאות) והסיבים הטבעיים הטהורים היו משולבים או מוחלפים לגמרי עם סיבים סינתטיים המבוססים על פוליאסטר, כמו סיבים גמישים שנצבעו באמבטיות צבעוניות רעילות.
ולמרות שהג'ינס עכשיו ארוגים ע"י מכונות, הם עדיין עוברים "הרבה ידיים" מתועשות עד שהם מגיעים ללקוח הסופי.
קיים מותג אופנה ענק שמשמש "נקודה חמה" לג'ינס טרנדי שעולה עד 40$ לזוג מכנסיים. אתן בטח שואלות נו, איפה הבעיה? חשבתן מדוע הפריט ככ זול?
מותג זה מייצר בקמבודיה ללא התחשבות באנושות ובסביבה בה אנו חיים. לאחר חקירה ממושכת שהתבצעה ע"י חברה אמריקאית התגלו סודות "המחיר" של המותג:
1. שימוש בשוק עבודה זול של נשים
כ -510 אלף נשים עובדות במפעלי הבגד הקמבודים. כאשר הרשומים רשמית הם 560 עובדים בלבד (כל השאר עובדים תחת קבלני משנה בשכר רעב)
בקמבודיה אנו עדים להתעללות בנשים. במפעלי קבלנות משנה בעיקר, מדווחים על בני נוער שבגיל 14 נכנסים לתעשייה לעבוד שעות קשות בשכר נמוך, תוך התמודדות עם הטרדה מינית.
מצד שני, כאשר את לובשת את ה"ערכים" שלך, נשים משתכרות שכר הוגן, נהנות מהטבות ומסביבת עבודה בטוחה ומטפחת כולם מרוויחים.
2. כותנה היא חומר צמא מאוד
נדרשים בערך 1,500 גלונים של מים לגדל מספיק כותנה עבור זוג אחד בלבד של ג'ינס. כאשר הכותנה גדלה באופן מסורתי, יבול הכותנה נעזר בכימיקלים כדי למנוע עשבים מזיקים באמצעותם של חומרי הדברה שונים. כחלופה, חקלאים מסויימים מסתמכים על זרעי כותנה מהונדסים גנטית.
המותג הנחקר נקרא לסדר לאחר שנמצא כי 30% ממה שהצהירו ככותנה אורגנית לא היה אורגני או טבעי. מאז הם עובדים עם חברה שתומכת בכותנה שגדלה באמצעות פיקוח, שימור מים ותשומת לב לבריאות האדמה.
אז מה האלטרנטיבה? כאשר את מצביעה עם "הארנק שלך", את תומכת במותגים שמייצרים מסיבים שגדלים בצורה אחראית תוך התחשבות ושימור מי החקלאות
3.קרועים/מרופטים הכי אופנתי
כאשר בוחנים את ההשפעות הסביבתיות של אופנה, הייצור של ג'ינס הוא אחד הפושעים הגרועים ביותר.
הוא דורש 1.700.000.000 גלונים של מים עד 225,000 טון של כימיקלים בשנה – כמו קדמיום, כספית, ועוד כמה שמות מפחידים.
כדי להפוך את המכנסיים לאופנתיים נידרשים טיפולים מרובים בצבעים רעילים ואמבטיות חומצה. בכל פעם שאנו מכבסות את הג'ינס שעשוי מכותנה סינטטית, כימיקלים מזיקים מטפטפים לתוך אספקת המים שלנו ואחר כך אנו לובשות את כל הכימיקלים האלו על האיבר הכי גדול בגוף: העור.
איך בכל זאת אפשר להתלבש ולהשאר בחיים? נבדוק את מרכיבי הפריט בהצצה קלה על תוית הג'ינס לפני שאנחנו קונות.
4. נזרק החוצה ונערם
בעוד נתיבי מים מזוהמים וענייני בריאות הם בהחלט מדאיגים, העלות הסביבתית הגבוהה ביותר מושלכת החוצה בכל יום.
המותג המדובר, משליך כמות עצומה של עד 600 מליון פריטים (זולים, מהירים) שיצאו מהאופנה.
לדוגמא: האמריקאי הממוצע זורק 82 קג של טקסטיל מידיי שנה!
יחסית לארה"ב אנחנו זורקים לא פחות.
כאשר את קונה בצורה איטית = איכותית, את עוברת ממגמה זמנית ויכולה למלא את הארון שלך עם בגדים שתוחלת החיים שלהם ארוכה יותר.
צרכנות איטית תמיד באופנה והיא בהחלט השחור החדש שלך.