מהי חרדה חברתית? טיפול בחרדה חברתית

חרדה חברתית שייכת לקבוצת הפרעות החרדה ומתאפיינת בדאגה מוגזמת ממצבים חברתיים. החרדה כוללת פחד במה, פחד מפני דמיות סמכותיות ופחד מבני המין השני. לעיתים החרדה החברתית מבוססת על טראומה מאירועי עבר אשר כללו דחייה, השפלה, בוז ופגיעה בתחושת הערך העצמי. בעקבות הטראומה, היחיד בונה מנגנוני הגנה שמטרתם להכשיל כל אפשרות לפגיעה נוספת. כך נוצרים דפוסי התנהגות של הימנעות והתכנסות.

בחורה עם מחשב נייד

מהי חרדה חברתית?  טיפול בחרדה חברתית

האדם הוא יצור חברתי. אנו נהנים ממפגשים חברתיים וחוששים מפני בדידות. אנו זקוקים לקשר אנושי אשר מעניק לנו תחושת הכרה והבנה ואנו משקיעים זמן ואנרגיה בכדי לטפח את יחסינו עם אנשים קרובים סביבנו, בני זוג, חברים ומשפחה. עם זאת , רובנו מוטרדים, ברמה כזו או אחרת מאופן בו אחרים רואים אותנו אולם אנשים בעלי חרדה חברתית מוטרדים עד כדי אימה ממיפגש חברתי. עבור אנשים בעלי חרדה חברתית. כל מפגש חברתי הופך להיות מבחן מעורר לחץ. כל מפגש שכזה מלווה בתחושת עול והכנה מוקדמת לקראת המפגש. תחושת המצוקה מתגברת ומלווה בפגיעה בדימוי העצמי ככל שהמפגש מתקרב. החשש הוא מפני דחייה חברתית, השפלה פומבית ובושה. ככל שהמפגש נתפס כמשמעותי יותר והרצון הוא לייצר רושם טוב-  חרדה חברתית מתעצמת יותר. התוצאה הנלוית היא חיי בדידות כפויים. מחד, ישנו צורך עז בתחושת קירבה אך מאידך מפגש שכזה מלווה בהצפה ריגשית וחרדה כה עזה עד שהאדם נותר עם תחושת תסכול   וחוסר אונים. לעיתים חרדה חברתית הינה תוצאה של אירוע שחווינו , אירוע אשר לווה בתחושת השפלה מצד אחרים עלול לעורר חרדה חברתית בהמשך החיים.

חרדה חברתית שייכת לקבוצת הפרעות החרדה ומתאפיינת בדאגה מוגזמת ממצבים חברתיים. החרדה כוללת פחד במה, פחד מפני דמיות סמכותיות ופחד מבני המין השני. לעיתים החרדה החברתית מבוססת על טראומה מאירועי עבר אשר כללו דחייה, השפלה, בוז ופגיעה בתחושת הערך העצמי. בעקבות הטראומה, היחיד בונה מנגנוני הגנה שמטרתם להכשיל כל אפשרות לפגיעה נוספת. כך נוצרים דפוסי התנהגות של הימנעות והתכנסות.

 כיצד חש אדם בעל חרדה חברתית?

אדם בעל חרדה חברתית ישתדל להימנע ממצבים חברתיים כולל ממפגשים אישיים או מהיכרות רומנטית. התנהגות נמנעת זו מגדילה את תחושת החרדה והבדידות במין מעגל הרסני החוזר על עצמו. בהקשר זה, ניתן לציין כי אנשים רבים נלחצים ממפגש עם היכרות עם המין השני. יציאה לדייט למטרת היכרות מגבירה את החרדה, המחשבה כי לא יהיה לי מה לומר והחשש מפני דחייה הופכות את המפגש לעול המלווה במאמצים רבים ובהכנה קדחנית. פעמים רבות, האדם יעדיף להיסתגר בביתו מאשר להתמודד עם תחושות החרדה ולחץ. יש לציין, כי ככל שההימנעות מתחזקת כך מתחזקת החרדה. בעזרת טיפול רגשי ניתן להתיר את סבך ההמנעות ובעזרת עידודו של המטפל לייצר מפגשים חברתיים ולא להמנע, למרות הפחד.

חרדה חברתית מונחת על הרצף שבין ביישנות והפרעת אישיות נמנעת או סכיזואידית. אולם, חרדה חברתית ניתנת לטיפול, ניתן להתיר את כל המחשבות המעוררות חרדה ולסגל התנהגות חדשה אשר תאפשר הכריות חדשות ואפילו הנאה ממפגש חברתי. בעזרת טיפול נפשי ניתן להתיר את הקשרים המחשבתיים ותחושת המבחן המלווה חרדה חברתית.

כיצד מתפתחת חרדה חברתית ? 

תחושת הביטחון העצמי והערך העצמי נבנית כתוצאה מתגובות האחרים סביבנו במהלך ההתפתחות. כאשר ישנה חוויה של השפלה וחוסר הערכה מצד הורה או אחים בוגרים מתפתחת תגובה חרדתית שמטרתה להימנע ככל שניתן מאותה תחושה מאיימת של השפלה. באופן דומה, הורה דואג חרדתי אשר מזהיר את ילדיו שוב ושוב מאפשריות הסכנה הטמונות לו בהתמודדות עם העולם, מעודד התפתחות של חרדה חברתית וחרדה בכלל. לעיתים, מתפתחת חרדה חברתית על בסיס קושי בזהות המינית. כאשר האדם חש בושה כי הוא מסתיר סוד ואין הוא אמיתי עם חבריו עלולה להתפתח חרדה חברתית.

ילדים אשר חוו חרם או אלימות פיזית או השפלה מילולית מתמשכת מצד קבוצת השווים נושאים את הטראומה למשך כל חייהם, תחושת החרדה מפני ביקורת ודחייה גדלה והעולם נחווה כמקום מאיים ומסוכן כאשר תחושת ההשפלה היא רק עניין של זמן.

כיצד ניתן לטפל בחרדה חברתית ?

ניתן וחשוב לטפל סימפטומיים של חרדה חברתית אשר יוצרים מועקה קשה לחווה אותם.

מחקרים הוכיחו את יעולתם של טיפול EMDR בטיפול בהפרעות חרדה בכלל ובחרדה חברתית בפרט. זאת בנוסף, להכשרה התנהגותית לחשיפה למפגשים חברתיים.

כמו כן, טיפולי CBT (קוגניטיבי- התנהגותי) מותירים את סבך מחשבות מעוררות החרדה בנוגע לחויות חברתיות ומפגשים אישיים, תוך כדי שילוב של תרגול התנהגותי במפגשי חברתיים.

הקלק כאן לאבחון חרדה חברתית

נעמי בר - פסיכותרפיסטית
נעמי בר- הינה פסיכותרפיסטיית מוסמכת ומנחת סדנאות בנושאים של מודעות עצמית. מנחת פורום 'פסיכותרפיה גופנית' בוואלה. מומחית בפסיכותרפיה. הוכשרה הן בפסיכולוגיה קלאסית (פסיכואנליטית) והן בתראפיה גופנית-נפשית , דמיון מודרך, גשטאלט, משחק תפקידים, ריברסינג ועוד. בהמשך הרחיבה את לימודיה בקורסים וסדנאות למטפלים ומנחים בשיטת ה Focusing- , "מטראומה לתקווה", פתרון חלומות, לימודי בודהיזם, S.E ( somatic Experiencing ) , התמודדות עם טראומה בעזרת ( reassessment Eye Movement Desensitization and) EMDRועוד. שימשה כעוזרת הוראה במהלך שלוש שנים. במהלך עבודתה, הנחתה קבוצות ויחידים הן בחברת – Life Education והן באופן פרטני. קליניקה - מרכז תל- אביב