מדוע פסח הוא חג לא רוחני

בחורה עם מחשב נייד

רוחניות היא מצב תודעתי שהוא מעל ומעבר לתכנות האבולוציוני שלנו. רוחניות היא מצב תודעתי שהוא  מעבר ומעל להתנהלות ההישרדותית-שבטית שלנו.

אז למה חג הפסח הוא חג לא רוחני?

פסח הוא חג שנוצר על ידי התודעה הנמוכה וההישרדותית של השבט. כדי ששבט יתקיים יש צורך בסיפור שידביק ויחבר את חברי השבט ביחד, ויבדיל אותם משבטים אחרים. כדי שהדבק ימשיך להתקיים צריך לאחוז בחוזקה בסיפורי העבר ולגלגל אותם מדור לדור.

כשהתודעה הרוחנית הגבוהה נפתחת יש רק! את חווית הרגע. העבר והעתיד הם תולדה של המיינד שתופס את המציאות דרך דואליות של זמן ומקום, של טוב ורע, של נכון ולא נכון וכו'.

העבר טומן בחובו חוויות שיצרו אצלנו סבל. כל אירוע שהזדהינו אתו בעבר כסבל, נחרט כך בהוויה שלנו. לרוב אנו ממשיכים לשאת את הסבל מרגע לרגע כשעל הדרך אנחנו אוספים על גבינו עוד ועוד רגעי סבל, עד שאנחנו מתמוטטים מהמשא הכבד לתוך דיכאונות, התקפי חרדה, פסימיות, אומללות, תחושת קרבּנוּת… הרשימה היא אין סופית.

התרגול הרוחני של להיות נוכח ברגע, משחרר אותנו מהעבר ומכל הסבל שהוא טומן בחובו.

סדר פסח מנציח אירוע של סבל שקרה לשבט העברי לפני יותר מ-1200 שנים !!! עד מתי נמשיך לספר את הסיפור כדי שלא יישכח לדורות ??? עד מתי נישא את הסיפור בהווייתנו ?

אחד התרגולים המאתגרים בשביל הרוחני הוא לשחרר את מה שהיה. להיות ברגע. עד מתי נמשיך לאחוז בסיפור יציאת מצרים להצדיק קורבנות מסוימת?

אנחנו מתרגלים יוגה, אנחנו מתרגלים וויפסאנה ומדיטציות שונות, מנסים לשחרר את הריב שהיה בבוקר במשרד, את הכעסים שאנו חשים כלפי הורינו בגלל אירועי העבר וכדומה. בד בבד אנחנו חוגגים כל שנה בפסח סיפור שקרה לפני מאות שנים. אנחנו ממשיכים להעביר את הסיפור לילדינו עם המסר המוצפן שהכי חשוב זה לא לשכוח ולא לשחרר את העוול שנעשה לשבט ״שלנו״.

passover-despair

מה עוד הופך את חג פסח ללא רוחני?

מצד אחד כל שבילי הרוחניות, ללא יוצא מן הכלל, דוגלים בחוויית האחדות. במילים אחרות מעבר לצורה ולסיפור האישי, בהוויה, כולנו אחד.

כל יוגי יציין שאחד הפירושים של המילה יוגה זה אחדות.

ועדיין, ההזדהות של השבט היהודי עם סיפור יציאת מצרים משרישה את ההפרדה בין אנשים, עמים, ודתות ומעצימה את הרעיון שיש טובים ויש רעים באופן מוחלט.

הרבה מתרגלים רוחניים שמזדהים עם סיפור יציאת מצרים כחלק מההזדהות שלהם עם יהדותם מרגישים קונפליקט עם התוכן של החג. אך גם לזה מצאנו פתרון. כדי לרכך את האחיזה והסגידה לאירוע שקרה לפני 1,200 שנים הם מתייחסים לסיפור יציאת מצרים כמטאפורה של יציאה מחושך לאור, מסבל לשחרור. נשמע נפלא! נשמע מאוד רוחני! עכשיו הם לא צריכים להרגיש חוסר נוחות על כך שהם נאחזים בעבר מבלי לשחרר הרי זו רק מטאפורה!

אבל בואו לרגע נהפוך את הקלפים ונשתמש בשבט שלנו כמטאפורה ונראה עד כמה זה אכן פואטי 🙂

איך השבט היהודי היה מרגיש אם הוא היה סמל במטפורה של עם או דת אחרים לקמצנות, קטנוניות, לאהבת כסף ובצע? זה הרי רק מטפורה אז לא צריך לקחת את זה באופן אישי…

באותה מידה שאנו פוסחים מעל מהמורה כדי לא ליפול ולסבול, עלינו לפסוח מעל תהום העבר כדי לשחרר את סיפור הסבל. רק אז חג הפסח יקבל משמעות רוחנית!

 

רגע שמח

שאקטי מאי

 

*****************************************************************

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ 

למצטרפים חדשים חודש ניסיון חינם בפראנה יוגה: goo.gl/zvoThN

מחברת הספר ״Enigma of Self Realization״

למידע על הסדנאות היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

 

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א). במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב. לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים. הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים. לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.