מדוע עדיף לא להתקלח אחרי יוגה

מטרת תרגול האסאנות (תנוחות היוגה) היא להגביר את הכמות, האיכות והתדירות של הפראנה בגוף הפיזי, כמו גם בגוף הפראני. פראנה היא כוח חיים, תמצית כל האנרגיות המובילות אותנו לעבר מודעות גבוהה יותר. מעבר להרחבת המודעות, מחזקת הפראנה גם את בריאותינו ומתחזקת את רווחת חיינו. תרגול האסאנות ברוח היוגה אמור להיות נטול אילוץ, מאמץ יתר, או כאב ואינו אמור להתבצע בחדרים מחוממים מדי. בסוף תרגול רוחני של יוגה הגוף הפיזי יהיה מלא בפראנה. שטיפת הגוף אחרי שיעור יוגה מסירה ממנו את כל הפראנה שיצרנו במהלך התרגול. מרכזי יוגה מערביים מצויידים במקלחות כי הם מלמדים תרגולי "יוגה" פיזיים מאוד, ולמעשה, אנשים מתעמלים במקום לתרגל יוגה. לרוב, תרגול האסאנות במקומות אלה כולל מאמץ יתר, אילוץ של הגוף, תזזיתיות ואימון בחדרים מחוממים מדי, בהם הפראנה מתכלה ונפלטת מהגוף הפיזי בהרבה זיעה, אותה "זיעה" שאנשי המערב סוגדים לה כל-כך 😉

shower

פירוש המילה הסנסקריט אסאנה (Asana) הוא "לשבת" או "להיות נוכח" ואין לה קשר, ולו הקל שבקלים, למילה "אימון". האטה יוגה היא סוג של מדיטציה. כל תנוחה, כל תרגיל נשימה זה סוג של מדיטציה שמרגיעה את הגוף, הנשימה והנפש. האסאנות שונות בתכלית מכל פעילות פיזית אחרת, שלרוב תכלול תנועות מהירות ורמה מסוימת של מאמץ. לדברי פטנג'לי, המשמעות המילולית של אסאנה היא "תנוחה המאפשרת יציבות ונינוחות כאחד." ולכן, יש לתרגל אסאנות בנינוחות ובנוחות מרבית.

 

אם אתם מתרגלים יוגה כמדיטציה לא תישטפו באגלי זיעה, במקום זה יציף אתכם חום פנימי שיעלה לפני השטח ויצור שכבה עדינה של אנרגיה חמימה, ויתכן שתופיע גם שכבה שקופה של זיעה נטולת ריח. שטיפת הגוף בסוף תרגול שכזה תסיר באחת את כל הפראנה המופלאה הזאת. בכתבי היוגה מצוין לא רק שאין לשטוף את הגוף במשך כמה שעות אחרי תרגול, אלא מצוין גם שאם נשארת שכבת זיעה דקיקה יש לעסות אותה חזרה אל תוך הגוף, שהרי כל כולה פראנה.
מקלחות במרכזי יוגה הן עוד נדבך באי-ההבנה הקיימת, זו המתייחסת לתרגול יוגה כאל אימון כושר במקום תרגול רוחני מעמיק, שמרחיק לכת אל מעבר לגוף ולנפש.

 

ברבים מאותם מרכזי יוגה, אלה עם המקלחות, אין סיבה ממשית לא לשטוף את הגוף אחרי תרגול. שם הרי בכל מקרה, ברוב השיעורים, הפראנה שלכם תתנדף כבר במהלך התרגול הנמרץ, תוך כדי עבודת גוף מאומצת, קשיחה ומהירה מדי. המתרגלים בצורה זאת יוצאים בסוף התרגול מרוקנים לחלוטין מפראנה, ובמקומה נשארת רק האנרגיה הפיזית שמגיעה מהמערכת האנדוקרינית, לדוגמה בלוטת יותרת הכליה, זאת בגלל שמתרגלים אלה פועלים, רוב הזמן, מתוך מצב של "מלחמה" שמכניס את מערכת העצבים כולה ללחץ, למצב של "היכון".

 

בין אם אתם מתרגלים יוגה בבית ובין אם במרכז יוגה, שמרו טוב על הפראנה שיצרתם, חכו כמה שעות עם המקלחת של אחרי. אם אתם מרגישים שאתם מוכרחים להתקלח כי אתם מזיעים כתוצאה מאימון היוגה שעשיתם, אז אל תדאגו… כנסו למקלחת, שהרי גם ככה כנראה שלא יצרתם יותר מדי פראנה במהלך התרגול, כך שאין לכם יותר מדי פראנה לאבד 😉

 

*****************************************************************

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ 

למצטרפים חדשים חודש ניסיון חינם בפראנה יוגה: goo.gl/zvoThN

מחברת הספר ״Enigma of Self Realization״

למידע על הסדנאות היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

 

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א).במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב.לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים.הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים.לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.