מה התחדש בהרגלי הגלישה בשנה שחלפה, איזו רשת חברתית כבשה את בני הנוער ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם הצפה של פייק ניוז? הנה כמה התפתחויות מעניינות שהתרחשו באינטרנט ב – 2017 ושמרמזות על מה שעוד צפוי לנו
בהסתכלות מדעית היסטורית, ניתן לציין כי האינטרנט קיים רשמית כבר 35 שנים ואילו האינטרנט הביתי מלווה את חיינו כבר למעלה מ- 20 שנה. אולם דומה שציון נקודת הזמן מאז שהכול התחיל כבר פחות רלוונטית להבנת התופעה והשלכותיה. מה שחשוב הוא להפנים שעברנו לנהל חלק ניכר מחיינו באמצעות גלישה, ועל כן כל התפתחות אבולוציונית של המרשתת משפיעה גם על אורך החיים שאנו מאמצים.
מגמות באות, משפרות עמדות ומחפשות כל העת כיווני זרימה, הזדמנויות וקהלים חדשים. התכתיבים לשינויים ולהתפתחויות נולדים דרך הגולשים, או ליתר דיוק – דרך הרגלי הגלישה שלהם. השינויים האלו יכולים להעלות לשיא הגובה של גלי המרשתת ספינות קטנות עם פוטנציאל גדול, ומאידך יכולות גם לטלטל אניות ענק דוגמת Facebook ו-Google.
גם בשנה האחרונה השתנתה חווית הגלישה והאפשרויות הגלומות בה. כאן אתעכב על כמה חידושים הצטרפו אלינו ב-2017 והפכו את המרשתת לקצת אחרת.
הרבה יותר, מכל מקום, לכל מכשיר
אתחיל את הסקירה בשוק המקומי, שהוא אמנם קטן מאד, אבל באופן טבעי מעניין אותנו יותר. ישראל, למי שלא שמה לב, היא צרכנית עצומה של טכנולוגיות ודאטה. חיבור לאינטרנט בישראל הוא מצרך בסיסי כמעט כמו אוויר ומים, וחלק גדול מהווי היומיום שלנו מתבסס על הנעשה ברשת. ישראלי ממוצע מעביר ומקבל מדי יום מידע מסוגים שונים בנפח ממוצע של 10 ג'יגה בייט. כמעט כל מכשיר אלקטרוני מתחבר באופן כלשהו לתשתית אינטרנט ביתית או ציבורית וחלק ניכר מהתקשורת האישית, בפרט בקרב הדור הצעיר, עבר מהמישור הפיזי לרשתות החברתיות.
הנתונים מהשנה האחרונה מצביעים על כך ש- 72% מבני הנוער משתמשים באינסטגרם, אשר לראשונה עובר רשמית את פייסבוק, שמסתפק ב-63%, ומוכתר רשמית כרשת החברתית המועדפת על הצעירים. גם צריכת המדיה עברה מהפך של ממש, כאשר השימוש בסמארטפון לצפייה בסדרות ובטלוויזיה בשידור חי הכפיל את עצמו. בצד הפחות נחמד של התקשורת המקוונת ניתן לזהות עליה תלולה ומעציבה של תופעת השיימינג ברשת, שהשלכותיה על הדור הצעיר ימשיכו בוודאי לעורר שיח משמעותי גם בתקופה הקרובה.
במישור העסקי, הישראלים פשוט לא מפסיקים לקנות ברשת. 40% מאתנו מבצעים עסקאות ברשת ומעבירים כסף באמצעות אפליקציות שונות. היקף העסקאות ב-2017 הגיע לשווי של לא פחות מ- 14 מיליארד שקלים. לאמצעי השיווק ברשת גם כן דריסת רגל משמעותית, לטוב ולרע. בסקרים שנערכו בקרב גולשים ישראלים טענו כ-36% מהנשאלים שהם חשים שהאינטרנט 'מאזין' להם וכי הם מקבלים הצעות שיווקיות בהתאם למידע שנקלט.
בודקים את העובדות
היכולת של כל אדם המחובר לרשת לפרסם אמירות שגויות, שקריות ופוגענית כבר הפכה מזמן לסיוט עבור הגולשים וסכנה אמתית למהימנותם של אתרי חדשות רציניים. הקושי הרב להתחקות אחרי יצרני הפייק ניוז, הביא את ענקיות הרשת ובראשן Google לבצע מהלכים ולייצר כלים חדשים לביסוס המידע החדשותי הזורם דרכן. Fact Check הוא כלי המאפשר לבחון ולהגיב לכל אמירה חדשותית באתרים השונים העולים במנועי החיפוש של Google, כאשר מאחורי כל אמירה ותגובה יהיה חייב לעמוד האדם או הגוף הטוען אליה. באם מדובר באמירה שקרית או שגויה על פי מידע מוקדם – יופיע במודעת החיפוש סעיף המציין זאת. באמצעות הכלי הזה ודומים לו מקוות השחקניות הגדולות ברשת לשקם את אמינות המידע.
עוד יותר אתם
בנוסף לכלים ולהגבלות המתבקשות, Google ממשיכה להדק את הקשר בין הגולשים לרשת ולשם כך מפתחת עוד ועוד מוצרים שנועדו להקל עלינו את השהות בה, לרבות חוויות אינטראקטיביות חדשות ושימושיות. Google Photos שעד ממש לא מזמן היווה כלי אחסון וגיבוי לתמונות שלכם, הפך לחוויה שיתופית וחברתית. מעתה הוא גם מרכיב עבורכם סיכומי יום, מייצר סרטונים או מצגות ומציע לכם לשתף אותם עם מי שלקחו בהם חלק ועם אנשי הקשר הקרובים אליכם. לממשק הבסיס הזה יש כמובן אינספור אפשרויות להתאמה אישית לצרכים הספציפיים שלכם.
וזו שעולה על כולן
ונסיים במי שעשתה כנראה את הקפיצה המשמעותית ביותר מבין כל הענקיות ב-2017 – יו-טיוב.
השחקנית הוותיקה שנמצאת אתנו מ-2005 כבר מזמן אינה רק אתר לשיתוף קבצי וידאו חמודים, והיא ממשיכה לבסס עצמה כמקור מידע, הדרכה והכוונה אמין ביותר.
זמן הצפייה הכולל בסרטוני יו-טיוב הוכפל בשנה שחלפה, והגולש הממוצע מבלה באתר קרוב לשעה תמימה ביום. הגולשים תרים אחר עדכונים חדשותיים, צורכים תרבות על כל סוגיה ונהנים מהדרכות מקצועיות במגוון תחומים יומיומיים – החל מטיפול נכון בילדים, שימוש במוצרי צריכה, אימוני כושר ביתיים ועוד מאות אלפי כלים ורעיונות העולים מדי יום לרשת המתפתחת.
אין ספק ששינויי המגמות וקצב העלייה והירידה של טכנולוגיות, יישומים והרגלי גלישה ימשיכו להפתיע אותנו גם ב-2018. דבר אחד בטוח: לא יהיה משעמם.