כשאתה נמצא איפה שאתה לא אמור להיות- אז מתחילות הצרות!
התרגלנו לחשוב שכל עלילת מגילת אסתר מתרחשת בעוד עם ישראל נמצא בגלות והנוכרים מתעללים ביהודים המסכנים נטולי הבית.
אבל רגע… סליחה שאני הורסת סיפור קורבני טוב ומבלבלת עם העובדות- כל העלילה של מגילת אסתר התרחשה סביב בניית בית המקדש השני. לפחות 110 שנים אחרי גלות יהויכין כשבארץ עמלים על בניית הבית- אותה תקופה של ספר עזרא.
אז רגע… אם העם יושב בציון, מה עושה מרדכי בכוש?
נכון!! הוא נשאר שם !מבחירה! כי בממלכת אחשוורוש היו חיים קלים וטובים יותר. הוא היה יועץ בחצר המלך וחי חיים של נוחות בעוד בארץ נאנקים תחת המאמצים הפוליטיים להקים מדינה ותחת לחץ המיסים הדרושים לכך. עוד אחת ההוכחות שמרדכי הוא מהגר שנשאר היא העובדה שיש לו ולמשפחתו שם מתבולל (מדרכי על שם האל מורדוך אסתר- עשתר).
אז סלחו לי שאינני מעריצה גדולה של הדמות בתכלת-אבל אם הייתי פוגשת אותו הייתי שואלת:
למה ציפית? אתה חי חיי מותרות בגולה ומתפלא שיש אנטישמיות? במקום לקחת חלק בבניית המקדש אתה יושב על סיר הבשר וכשזה מתחיל לגעוש אתה מתחיל לחפש את אלוהים שיעזור? אתה שואל את עצמך מדוע שמו של אלוהים אינו מוזכר במגילה?- התשובה פשוטה- הוא לא נסתר, הוא היה עם העם השוכן בציון, איפה שהיית צריך להיות גם אתה. יהודים לא אמורים לחיות בגולה גם אם יש לימודים חינם, מיסים נמוכים ואחלה נקניקיות עם כרוב כבוש.
אני קופצת רגע ליהודי טוב אחר- דוד המלך. ולחטא בת שבע (וכן אני יודעת שכל מי שאומר שדוד חטא, אינו אלא חוטא- סליחה. אבל אני מאמינה שהסיפור הזה נמצא שם כי הוא חשוב)
אנחנו מתעסקים הרבה במעשיו של דוד שקרו בזמן המלחמה בבני עמון. אבל לא עוצרים לשאול את עצמנו- מה בכלל דוד עושה בבית כשכל העם נלחם בבני עמון? יואב מוביל את העם והוא נשאר לישון שנ"צ? אפילו אוריה החיטי הנקרא לחזור מן המערכה לא מוכן להיכנס לישון בביתו מהפאדיחה שכולם בקרב והוא בבית.
דוד יושב במרפסת כשחייליו נופלים במלחמת קודש- מול החטא הזה, הניאוף עם בת שבע כבר פחות משמעותי.
והסבר הוא בדיוק כמו במגילה- זה קורה כי הוא מלכתחילה לא היה אמור להיות שם. וכשאתה נמצא איפה שאתה לא אמור להיות- אז מתחילות הצרות!