אסתר המלכה- משקטה וצייתנית ללוחמת ומהפכנית.
ברוח פורים וברוח הנהפוכו הרשו לי להציע דרך נוספת לדבר על פמניזם מתריס וקנטרני מול פמניזם מתון ומעשי דרך הסיפור המקראי של מגילת אסתר.
המגילה נפתחת עם סיפור ושתי שעושה משתה נשים במקביל למשתה גברים שעורך בעלה המלך אחשוורוש. כאשר ביום השביעי היא נקראת להתייצב בפני המלך השיכור יחד עם משרתיו חבורת שיכורים הוללים ומושחתים, כדי להתפאר בפניהם ביופי החיצוני והפיזי ויש האומרים במערומיה של אשתו המלכה היא משל הייתה חפץ או חיית מחמד, היא מסרבת. בעיני, אנו רואים נסיון הראשון למהפכה פמיניסטית בכלל ולמהפכת הmetoo בפרט.
לסירוב שלה יש הרבה הסברים, לאו מטעמי צניעות, יש אומרים שדווקא בגלל שלא יכלה לחשוף את עצמה במלוא תפארתה בגלל הצרעת בה חלתה או אולי כפי שהמדרשים אומרים צמח לה זנב סופו של דבר ושתי משלמת מחיר יקר על הלא שאמרה ומסולקת מן הארמון וגורלה נחרץ.
המלך אחשוורוש בעצת שריו מעניש את נשות הממלכה לתת כבוד ויקר לבעליהן דרך יצירתית לדכא כל ניסיון למרד. בנוסף, הוא ממהר לצוות כי ימצאו לו אישה, תחליף נאות, שתענה על הקודים ההתנהגותיים של גברים שוביניסטיים ופטריארכליים, אישה שקטה וכנועה, שתדע את מקומה ואת מעמדה מול המלך והממלכה
הדסה ובשמה הפרסי אסתר, יתומה שגדלה אצל מרדכי דודה, נבחרת, מתוך מאות נשים, לרשת את מקומה של המלכה ושתי המורדת, תכונותיה של אסתר וגם יופייה הם בעיני המלך מעלה ויתרון גדול. היא שקטה וצייתנית, מובלת לארמון, לבית הנשים ללא כל התנגדות מצידה, (ותילקח,..ותיטב…ותישא חסד פס 9/א),
בשלב הזה, האי- עשייה, אי הדיבור מאפיינים אותה היא לא מדברת, לא מוסרת שום פרט מזהה על עצמה "לא הגידה אסתר, את עמה ואת מולדתה כאשר מרדכי ציווה עליה.."10/א, שתיקה של "כבודה של בת מלך פנימה" מערכי החינוך היהודי, אך בעיקר בגלל אמונתה כי הכל מאת ה.
התמונה משתנה, כאשר המלך מצווה על השמדת היהודים "להשמיד ,להרוג ולאבד את כל היהודי מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד בשלושה עשר לחודש שנים עשר הוא חודש אדר…ג/13
מרדכי קורא לסדר את אסתר ומיידע אותה על גזירת השמד ומדגיש בפניה כי הגיע הזמן לשבור שתיקה ולצאת לפעולה להגנת עמה. הוא גם מוסיף בנימת אזהרה "כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" ומבהיר כי אם תשתוק אסתר הצלה לעם תבוא בעזרת אלוה-ים, אבל היא ומשפחתה יהיו אבודים. מרדכי מוסיף ומשכנע "ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" בטיעון ההשגחה האלוהית היא זאת שהביאה אותה לארמון ומתוך אחריות ושליחות לאומית חובה עליה להציל את העם.
דברים אלה מחוללים באסתר מהפך. ברגע האמת, כשהמציאות קשה ומחייבת פעולה אסתר מתגלה כאישה אמיצה, חזקה, נחושה, אסרטיבית, ומנערה שקטה וצייתנית היא הופכת ללוחמת ומהפכנית. את השתיקה הארוכה היא שוברת, תוך לקיחת סיכון גדול על חייה אבל גם סיכוי גדול להצלת עמה, שמה נפשה בכפה. היוזמה ללכת למלך ולבקש על עמה היא סיכון מחושב אך ליתר ביטחון מבקשת ממרדכי להתפלל עליה ולמענה "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן ויצומו עלי ..שלושה ימים ..אבוא אל שלא כדת וכאשר אבדתי אבדתי" 16/ד
אסתר "משחקת לפי הכללים" היא מכירה את כללי המשחק הגבריים אך גם יודעת להפר אותם כאשר יש צורך. הנשק שלה הוא מעלותיה החיצוניות והפנימיות, יופייה, טוב לבה, החוכמה וההבנה שאפשר לשנות בלי לשרוף חזיות. היא פועלת בצניעות רבה אך בתחכום מרשים ובתעוזה גדולה הפמינזם שלה הוא פמיניזם מעשי נבון ולא קיצוני. שוויון וזכויות באותם ימים הם מושגים חסרי משמעות, אבל אסתר בדרכה שלה משנה את הכללים ומחוללת מהפכה בארמון ובממלכה.
אסתר מצליחה במקום שנכשלה ושתי. בניגוד לושתי היא אינה שוברת את הכלים, היא מגיעה לארמון "אשר לא כדת",נגד חוקי המשחק וממתינה בסבלנות, תוך סיכון עצמי, שהמלך יראה ויזמין אותה או לחילופין שיחרץ לסילוק ולמוות גורלה.
מעשה אמיץ זה נעשה בכפיפות למערכת, היא אינה רוצה למוטט או לקעקע את יסודות הממשל אלא לפעול מתוכו ובמסגרתו. וכך בכלים נשיים ובשפה נשית מצליחה לשבור את המעוז הגברי להשמיע את האמת שלה, לגלות את שפת האם שלה ובקול רם ונחוש לומר את האמת שלה סוף הסיפור ניצחונה שלם אסתר שלם כאשר המן ומשפחתו מושמדים, והיהודים נצלו.
את מגילת אסתר חותם הפסוק : "וּמַאֲמַ֣ר אֶסְתֵּ֔ר קִיַּ֕ם דִּבְרֵ֥י הַפֻּרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וְנִכְתָּ֖ב בַּסֵּֽפֶר: ( ט/32) המעביר את כל הקרדיט ממרדכי הגבר לאסתר האשה הקטנה שהתגלתה במלוא גדולתה וסיכום מפעלה הוא כמובן חג הפורים אותו אנו חוגגים ובסעודה גדולה, מתנות לאביונים ונהפוכו בשלל תפושות ססגוניות והעיקר בשמחה ובצהלה.
לסיכום, אסתר מהווה מופת לחוכמת הנשים לתבונה הנשית או למה שאנחנו קוראים אינטואיציה נשית, ליכולת ולמסוגלות ולכוחות הפורצים, לפתור כל בעיה בפרט בשעת צרה ומצוקה, ההבנה כי אחת בדרכה יכולה ליזום, לשנות להשפיע, לא תמיד במרד מתריס או יצירת אנטיגוניזם אלא בשיתוף פעולה ורצון של כל הגורמים, הן הממסד הגברי, המשפחה ,הקהילה והן על החברה והמדינה
אסיים במסר אישי כל אשה יכולה לשנות את המציאות של החיים שלה ושל הסביבה ובהינף שרביט יכולה להגשים ולהיות מלכה לא רק בפורים אלא כל השנה.
חג שמח ופורים צוהל