בשבועות האחרונים אנו עדים למפגן סולידריות מרשים מצד עובדי המדינה אשר משביתים את עבודתם לצורך הזדהות עם מאבקם של מורי הנהיגה.
הנתונים מראים שמורי הנהיגה הפסידו עקב השביתה שלהם כ2,000,000 שקלים ,בעוד רוב הנערים יתגייסו לצה"ל כאשר אין באמתחתם רישיון נהיגה.
שביתה זו מאירה זרקור רחב על הבעיות הקיימות בהכשרת נהגים חדשים.
הכשלים הקיימים בלימודי נהיגה
בלימודי הנהיגה קיימים שני כשלים מרכזיים: הפיקוח על לימודי הנהיגה המעשית ,ועריכת המבחנים המעשיים המכונים: טסטים.
המבחנים המעשיים מתקיימים במסלולים עירוניים קבועים שבהם הנהג כמעט ולא צריך להוכיח התמצאות בכביש.
כלומר: בזמן קצר (בין 20-15 דקות) צריך הנהג הצעיר לשנן את נתיב המסלול הקבוע, תוך שהוא מציית לחוקים ,מבין את התמרורים ,ויודע לעשות חניה בסיסית.
לפי התכנית המקורית של משרד התחבורה ,צריך מורה הנהיגה לתת משימות שונות לתלמיד ,כך שהוא יבין את המצבים הרבים שהכביש מזמן לפתחו ,ולאחר מכן הוא אמור לעבור מבחן של משרד התחבורה כדי לבדוק האם התלמיד הפנים את החומר שלימד אותו המורה.
היות ומשרד התחבורה לא מפקח ישירות על לימודי הנהיגה ,נוצר מצב שתלמיד יבחר מורה אשר יכין אותו לטסט במינימום שיעורים ,ולא ילמד אותו את יסודות הנהיגה הנכונה.
מבט אל המכרז מראה שלא-רק שמשרד התחבורה לא מציע פתרונות לכשלים ,הוא אפילו מחמיר אותם .
כך, למשל ,קובע המכרז שבכל נקודת הפעלה של זכיין פרטי יהיו מסלולי נהיגה (סביר להניח שבשיטת הקומבינה הישראלית שם יתבצעו גם שיעורי הנהיגה).
כלומר: התלמידים כמעט ולא ינהגו בכביש הסואן.
גם הטענה של משרד התחבורה לפיה הפרטת המבחנים תוביל לכך שזמני הקצאת הטסטים יתקצרו יכולה להתבצע ע"י רפורמה בלימודי הנהיגה תוך חיזוק מעמדם של מורי הנהיגה.
הפתרונות המוצעים לבעיות בלימודי הנהיגה
1: ניתן להיפרד מבוחנים שירצו לפרוש בכבוד תוך מתן פיצויים מכובדים.
2: תהליך לימוד הנהיגה צריך להיות מתועד באמצעים טכנולוגיים .
3: ניתן לפצל את הטסט לשני חלקים כאשר בחלק הראשון יבחן התלמיד על דברים מרכזיים שיש להקפיד עליהם בעת נהיגה כגון: חניה ,זינוק בעלייה,עצירה במעבר חציה, מעברי נתיבים ,ועוד .
וכן, יקבע ציון מעבר שאותו יצטרך להשיג התלמיד כדי שיהיה רשאי לגשת למבחן הרשמי של משרד התחבורה(כאשר כל תלמיד יוכל להיבחן מספר פעמים עד שישיג את הציון המבוקש).
המורה יצטרך לתת לו מעין "ציון מגן" אשר יהווה 40% מתוצאת המבחן הסופי.
החלק השני יהיה פחות או יותר דומה למה שקורה היום במבחנים המעשיים .
המורה ייתן ציון הנע בין 100-0 כאשר תינתן לו זכות בלעדית לפסול תלמיד אשר עשה מבחן מזעזע.
4: צריך לקבוע רף מינימלי של לפחות 34 שיעורים בטרם יוכל התלמיד להיבחן ,תוך שעל המורה ללמד אותו את כל הדברים החשובים ,ולתרגל עמו מצבים שונים אשר הכביש משחר לפתחו.
ביצוע תכנית זו כהלכתה תהפוך את שיעורי הנהיגה ליעילים יותר, יהיו לנו נהגים טובים יותר, ואולי אף ירדו שיעורי תאונות -הדרכים .
אין ספק שצריך לשפר את תרבות הנהיגה הקיימת בישראל ,אך כדי לעשות כן על משרד התחבורה להכין תכנית רב-שלבית אשר תתמודד עם הכשלים הקיימים בעת לימוד הנהיגה.