מבחר כתבים-איך ליישם את האנתרופוסופיה להשגת חיים רוחניים טובים יותר/ רודולף שטיינר

רודולף שטיינר הינו אחד מהוגי הדעות המשפיעים שהשאירו את חותמם על חיי היומיום שלנו. 'מבחר כתבים' מביא את שלושת ספרי היסוד של תורת האנתרופוסופיה במלואם, וכן פרקים והרצאות רחבות מתוך ספרים המייצגים את הגותו ודרכו.

מבחר כתבים

רודולף שטיינר (1861-1925) הינו אחד מהוגי הדעות המשפיעים שהשאירו את חותמם על חיי היומיום שלנו, הן בתחום המחשבה והן בתחום החינוך. פילוסוף, מורה רוחני ואדריכל אוסטרי, מייסד האנתרופוסופיה. שטיינר היה בעל רקע מדעי, ערך את כתבי גתה והגיע אל החברה התיאוסופית בתחילת המאה העשרים. הוא חיפש דרך שתאפשר חשיבה עצמאית, משוחררת מהשפעות המוח. רק דרך זו תאפשר לאדם יכולת להכיר באמת ובמציאות הרוחנית הממשית של העולם בו אנו חיים. חקירותיו והרצאותיו הביאו אותו לגבש את תורת האנתרופוסופיה.
רודולף שטיינר פרסם עשרות ספרים ומאות הרצאות. ״מבחר כתבים״ מביא את שלושת ספרי היסוד של תורת האנתרופוסופיה במלואם, וכן פרקים והרצאות רחבות מתוך ספרים המייצגים את הגותו ודרכו.
ריכזתי עבורכם מטה, את עיקרי הדברים שבספר.
לפי שטיינר, פעולה מתוך נקודת מבט רוחנית יכולה לחזק את יכולתנו להתמודד עם מצבים מגוונים שהגורל מזמן לנו בחיים, באותו זמן לפתוח אותנו לקיומן של מציאויות רוחניות בחיינו היומיומיים.
ההרצאה הראשונה בספר זה "תרגול מעשי בחשיבה", עניינה הפעילות האנושית הבסיסית- החשיבה. כל מה שאנו עושים, אנו עושים באמצעות חשיבה. עלינו להכיר את המציאות העל- אישית הטרנסצנדטית, של החשיבה, ובכך שהחשיבה קשורה ל"אני" או לעצמי הגבוה יותר.
בפעילות בתנועה האנתרופוסופית האדם לומד לא רק לשנות את חשיבתו, הוא לומד גם לגלות נקודת מבט רחבה יותר על חיי הנפש.
מחשבותינו מקבלות את צבען מעומקים גדולים הרבה יותר מכפי שמשוער בדרך כלל. רגשותינו הם אלה הכופים עלינו לעיתים קרובות להחזיק בדעות מסוימות. הסיבות ההגיוניות שמועלות הן לעיתים קרובות מסווה או מסכה לרגשותינו ולהרגלי החשיבה העמוקים יותר שלנו.

ההרצאה השנייה בספר, "התגברות על עצבנות", מלמדת כיצד תרגילים נוספים בחשיבה הפועלים לחיזוקו של האני היומיומי- בעודם מצביעים על הדרך אל האני הגבוה יותר- מאפשרים גם את המרכז השליו והמיושב הנחוץ לניהול חיים תכליתיים, בריאים.
ההרצאה השלישית בספר, "לנוכח הקרמה", לוקחת אותנו אל לב החיים, אל המקום שבו אנו חווים סבל ואושר. כיצד עלינו להבין באופן רוחני את המבחנים ואת הייסורים והתלאות שהחיים מזמנים לנו? הבנת חוק הקרמה- הקובע את מי ובמה נפגוש- עוזרת לנו לפתח הכה עצמית במובן רחב יותר. בכך מוקנית לנו היכולת לעבור שינוי ולהתאים את עצמנו אל היקום הפסיכו- רוחני הגדול יותר שאנו חלק ממנו.

בהרצאה "ארבעת מזגי הרוח", אנו לומדים כיצד האיחוד של גורמים תורשתיים ושל טבעינו הרוחניים הפנימיים מעצב את הפסיכולוגיה שלנו: מי אנחנו. המדריכה כן היא המסורת הקדומה באשר לארבעת המזגים- הסאנגוויני, הכולרי, הפלגמטי, והמלנכולי- שהבנתה המחודשת מאפשרת לנו לפתח פסיכולוגיה רוחנית מודרנית באמת, שחייבת להיות הבסיס לכל הכרה עצמית אמיתית.

עניינה של ההרצאה "מדע האנתרופוסופיה וקרמה", זו החיים הרוחניים, שהם שלב המעבר בין המוות והלידה מחדש. וכיצד פגיעה באחד האיברים גורמת לגופים האתריים והכוכביים לגשש באפלה.
בהרצאה "זיכרון וזכירה", שטיינר מדבר על זיכרון של התנסויות ורגשות- תמונה מול זיכרון- מהו התוכן של חיי הנפש שלנו?- הקשר שלנו עם רוח המקרוקוסמוס.

רודולף שטיינר טוען, שמישהו לומד לדעת מהי מחשבה בקוסמו כשהוא חש מהי מחשבה אנושית: שבטבעה האמיתי אין לה דבר עם המוח מלבד העובדה שהיא שליטתו של המוח. וכשמישהו מבין את המחשבה במהותה בדרך זו, כשהוא מגיע לכדי ידיעת עצמו בחשיבה, הוא מרגיש את עצמו מבפנים בתוך הקוסמי, ובתוך הידע שלנו לגבי טבעה האמיתי של מחשבה קוסמית. כשאנו לומדים לדעת נכונה מהי חשיבותנו, אנו גם לומדים לדעת כיצד אנו "נחשבים" על ידי כוחות הקוסמוס.

לפי שטיינר התפתחות התודעה משתקפת במיתוסים- מיתוסים מבטאים חוכמה אנושית ופיזיולוגית. אנו יודעים שעלינו לקחת בחשבון זמנים קדומים יותר באבולוציה האנושית, שבהם ראייה על- חושית במובנה הישן, כלומר לתפוס דברים על- ארציים, היתה קיימת. אנו עשויים לרצות להפנות אחורה מבט לעבר דבררים אלה, מאחר שראייה לאחור זו עוזרת לנו לכוון את עצמנו. האנושות חייבת למצוא שנית חזון המכוון אל העל- חושי.

שטיינר אומר באחת מהרצאותיו, שאנו צריכים להרגיש מה יש בצבע אם ברצוננו לחדור אל טבעו האמיתי, ולאפשר להרגשותינו להדריך אותנו. עלינו לבחון את הרגשותינו לגבי מה חי בצבע הסובב אותנו.

חשיבה תיאוסופית נכונה מאפשרת לך להבין שבימינו, חייך החיצוניים וגופך הפיזי אינם אלא התוצאה, או ההצטלבות, של שני זרמים המתקרבים מכיוונים הפוכים. תאר לעצמך זרם אחד שבא מן העבר וזרם אחר הבא מן העתיד. התוצאה היא שני זרמים המתערבבים ומתחברים בכל הנקודות הללו.
בכל נקודה בזמ, שני זרמים זורמים יחדיו ויוצרים את חייך. זרם אחד זורם מן העתיד לקראת ההווה והאחר מן ההווה לקראת העתיד, וכשהם נפגשים מתרחש מצב בין- שטחי. כל דבר שעדיין נותר לנו לחוות בחיינו מופיע בצורה של תופעה אסטרלית, המותירה בנו רושם עז.

עבור התודעה האנושית, המוות אינו אלא כיפוף שלושה ממדים לארבעה ממדים. בנוגע לגוף הפיסי כשלעצמו, ההיפך הוא הנכון; מוות הוא ההשטחה של ארבעה ממדים לשלושה.

הפרק האחרון עוסק בחקלאות ביו- דינאמית. מהיבט זה או אחר, כל ענייני החיים האנושיים קשורים בחקלאות.
בעולם הצומח משתקפת תמונת הקוסמוס במובן העמוק ביותר. על כל שדה מעובד פועלים הן הטבע הצורני והן הטבע הגירני. בראשון- שבתאי, צדק ומאדים; באחרון- ירח, נוגה וכוכב.
קיים קשר ברור בין הירח ובין המים המצויים באדמה. החום קשור למהות הצורנית קשר אמיץ.
הכוחות שזורמים מן הקוסמוס לתוך הקרקע ונעצרים מתחת לשטח- פני האדמה חייבים להיות מוקרנים חזרה כלפי מעלה.
ביחס לגידול צמחים דרושה יכולת בסיסית של אבחנה בין החלקים המושפעים מן הארץ לבין אלו המושפעים מן הקוסמוס בצמח.

מאחלת לכם קריאה מעניינת!

XOXO
אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)