"לעשן כמו גבר" – הצגה בביצועה של יפית לוי

11923400_10153230962267669_476704787_o
צלם:אבי בן זאב

בחמישי האחרון הלכתי לצפות בהצגת היחיד "לעשן כמו גבר" בביצועה של יפית לוי בבית מזי"א. בדרך כלל אני מעדיפה לא להעמיק בנושא ההצגות על מנת להיות מופתעת 
הפעם אני חייבת לציין שההצגה הצליחה לסקרן אותי עד כדי כך, שמיד בסיומה התחילה לחקור את נושא ההצגה….פרידה. עוד באותו היום חזרתי הביתה וצפיתי גם בסרט על חייה של "פרידה".

DSC_0055>
צלם:אבי בן זאב

הצגה זו עוסקת בחייה המרתקים של פרידה קאלו.ומיהי אותה אישה שהצליחה לסקרן אותי ואנשים רבים נוספים?

20150820_201533_Burst01 (2)

פרידה קאלו הייתה ציירת מקסיקנית שנודעה בעיקר בגלל הפורטרטים העצמיים שלה.
פרידה גדלה בבית ששילב בין רב-תרבותיות, פתיחות ליברלית ונטיות בוהמיות מצד אביה לבין מסורת שמרנית וקתוליות אדוקה מצד אמה. היא התאפיינה באישיות מורכבת , היוצאת כנגד הממסד והחברה דאז.
בילדותה נפגעה קאלו ממחלת הפוליו, שהותירה אותה נכה. בגיל 18 נפגעה קשה בתאונת דרכים, כשחשמלית התנגשה באוטובוס שבו נסעה. אחריה, שכבה מרותקת למיטתה במשך חודשים ארוכים וסבלה מנכות לכל חייה. נכותה התבטאה בתקופות חוזרות ונשנות של מגבלות תנועה קשות ובכאבים כרוניים. קאלו נותחה פעמים רבות בניסיון לשפר את מצבה, חלק מן הניתוחים צלחו, אך גרמו לה לכאבים קשים. מעט לפני מותה נכרתה רגלה.
חייה עם דייגו ריברה, שהיה מבוגר ממנה בעשרים שנה, היו ייצריים מאוד, עתירי עליות ומורדות ומלאי בגידות הדדיות. קאלו התבטאה לגביהם: "שתי תאונות קשות התרחשו בחיי, תאונת הדרכים והנישואים לריברה".
בחייה נחשבה לאמנית שולית, בין היתר בשל מערכת היחסים המורכבת עם בעלה, שהאפיל עליה הן ביחסי הציבור שלו והן בכריזמה שסייעה לו לקדם את שמו כאמן, לעתים על חשבון המוניטין של אשתו. עולם האמנות הכיר בה כציירת ייחודית ומחוננת רק לאחר מותה, והיא נחשבת כיום למושא הערצתם של רבים מחובבי האמנות בעולם.
ההצגה מתחילה ברגע לאחר שמבשרים לפרידה שהיא חייבת לכרות את רגלה. היא בורחת לחדרה ולא נותנת לאף אחד להיכנס. שם בחדרה מתרחש דיאלוג פנימי וכואב בין גופה הנכה לרוחה החולמנית הרוצה לצאת החוצה. פרידה מציירת לעצמה , כפי שעשתה גם בילדותה כשהיתה חולה בפוליו, דלת דמיונית, המאפשרת לה לצאת מחדרה ומעולמה. הדלת מהווה מפלט מעצמה ומבדידותה. דרכה היא יוצאת לרקוד ולשמוח.

DSC_0208
צלם:אבי בן זאב

בעזרת זיכרונותיה, אנו מרכיבים את הפאזל של חייה. חיים המשלבים כאב עמוק נפשי ופיסי, ייצריות, כישרון אומנותי, מרדנות ועוד.
ככל שפרידה (יפית לוי) הלכה והשילה מעליה את בגדיה, כך היא חשפה עוד ועוד שכבות של כאב שיצרו את מי שהיתה.

DSC_0419
צלם:אבי בן זאב

אני חייבת לציין לשבח את ההקפדה על הפרטים ביצירת המראה של פרידה. יפית הקפידה על הגבות המחוברות, השפם הקטן ותסרוקת הצמות והפרחים, שכה איפיינו את פרידה קאלו.
בקיצור, ללא מעשנים מביניכם, לא לדאוג, לא מעשנים בהצגה, אבל מה שבטוח אתם נשארים מרותקים לשחקנית יפית לוי בהופעתה כפרידה.

20150820_190514_Burst01 (2)

XOXO
אחת שיודעת 😉

"לעשן כמו גבר" מאת ובביצוע: יפית לוי | בימוי: מיקי יונס | עיצוב תלבושות ותפאורה: טל קילשון | הפקה: שי גבריאלי | עיצוב תאורה: אמיר קסטרו

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)