למה לא צריך קורס הכנה לכיתה א'

בחורה עם מחשב נייד

בכל פעם שאני שומעת על קורס הכנה לכיתה א' קופץ לי ה"פיוז". נשמע קצת מוזר לאופיי הרגוע בדרך כלל, אבל כמו שסבתא אסתר אומרת "יצא השד מהבקבוק".

כדי להמחיש ממה, למה ועל מה מדובר, נתחיל מההתחלה.

משחקי הכנה לכיתה א

כשבני הצעיר היה בן חמש וחצי שוטטתי בגוגל, כדי לחפש אחר תכנים מעניינים, על מנת לבדוק ולדעת האם הוא מוכן לכיתה א'.

הרעיון היה, לחפש קריטריונים בהם מגדירה המערכת האם הילד מוכן לכיתה א' ומתוך אותם תכנים לחפש וליצור פעילויות משותפות, כאלו שנוכל ליצור ולהשתעשע יחד תוך כדי למידה.

כרגיל, פניתי אל ידידנו גוגל וחיפשתי חומר לצורך הכנה לכיתה א'. להפתעתי, שורות תוצאות החיפוש התמלאו באתרים ובתכנים שעוסקים במכירת מוצרים הקשורים לתחום.

עברו שנים מאז והשבוע כאשר חברה התיעצה איתי בקשר לנושא חיפשתי שוב בגוגל ומצאתי אין סוף אפשרויות.

הנה מספר דוגמאות: קורס הכנה לכיתה א', קורס מוכנות לכיתה א', חוג הכנה לכיתה א', מורים פרטיים שעוסקים בהכנה לכיתה א' ומפתיע מכל היה המקצוע החדש שנוצר, קורס מנחי סדנאות מוכנות לכיתה א'.

22הכנה לכיתה א גוגל

ניסיתי גם לבדוק האם זהו טרנד כלכלי או מקומי של מדינת תל אביב או יישובי הפריפריה והתברר שבכל ישוב מיישובי הארץ, לאורכה ולרוחבה, תוכלו למצוא חוג/קורס/מורה שיכין את ילדכם לכיתה א.

מתוך כך, התעוררה שוב סקרנותי והחלטתי לחפור קצת יותר לעומק. בדקתי מהם התכנים הפופולריים שמועברים בקורסים אלה, למי קורס הכנה לכיתה א' מיועד? מה מטרות ותכני הקורס? מה משך הקורס ומתי כדאי להירשם ולהתחיל אותו?

למי קורס הכנה לכיתה א' מיועד ומה מטרות ותכני הקורס?

ובכן, קורס מוכנות לכיתה א', ע"פ ההגדרה, נועד לילדים שזקוקים לתשומת לב אישית רגשית לקראת המעבר, יחד עם תרגול הרגלי למידה, תיווך בהבנת הוראות וכדומה.

יש מקומות ששמו דגש על העובדה, כי פעילויות החוג נועדו להכין את הילד למעבר ולהקנות לו כלים שיאפשרו לו להגיע לבית הספר מוכן.

אחרים הדגישו, שהלמידה בקבוצה קטנה מזו שבגן הילדים ובביה"ס מהווה מרחב מוגן שיעניק לילד תחושת ביטחון.

במקביל תתבצע למידה חווייתית, שתסייע לילד להסתגל ולהתכונן בצורה הדרגתית לדרישות בית הספר.

מי לדעת המומחים צריך חוג / קורס הכנה לכיתה א'?
 ילדים שהוריהם מתלבטים ביכולת שלהם להתמודד בהצלחה עם דרישות בית הספר.
 ילדים שהתמודדות עם שינויים קשה להם וזקוקים להכנה מראש או לזמן הסתגלות ארוך יותר.
 ילדים שזקוקים לאימון ותרגול הרגלי הלמידה .
 ילדים שזקוקים לתרגול מיומנויות הדורשות מוטוריקה עדינה, תיאום עין – יד.
 ילדים שזקוקים לחיזוק ההבחנה החזותית והזיכרון.
 ילדים שזקוקים להעשרה ופיתוח היכולות בשפה ודיבור (מודעות פונולוגית).
 ילדים שזקוקים לתגבור והקנייה של מטלות חשבון.
(כמו: ספירה בטור עולה ויורד, מניה וכמויות, התאמת כמות למספר, בעיות מילוליות כדומה).
 ילדים המתקשים למקד קשב להתמיד או להתמודד עם הוראות.

הכנה לכיתה א

מה משך הקורס ומתי כדאי להירשם ולהתחיל אותו?

מתברר שהקורס מיועד לילדי גן חובה הזקוקים לתגבור ממוקד (המושג לא היה ברור לי עד תומו)
הקורס נערך בכמה אפשרויות:

1. קורס שנערך במפגש שבועי במהלך כל שנת הלימודים
2. קורס במתכונת של 3 – 2 מפגשים שבועיים במהלך המחצית השנייה של שנה"ל
3. קורס במתכונת דומה, שנערך במהלך חופשת הקיץ

משכמו ומעלה בלט הקישור בגוגל, שהתייחס להכשרת מנחים בהכנה לכיתה א'. עד כמה אפשר להיות ציניים?

ואנחנו, עד כמה נסכים שמה שנקרא מערכת החינוך יתחיל ליצר "שעורים פרטיים" כבר מתקופת טרום בית הספר?

עכשיו נותר לשאול מספר שאלות ואתם תוכלו להגיב ולהתייחס בעצמכם:

האם באמת צריך קורס להכנה לכיתה א'?

אם כל התכנים המועברים בקורס חסרים אצל כ"כ הרבה ילדים, מה קורה?

האם תכנים אלה אינם באחריות המחנכים בגן חובה או במסגרת ביה"ס אז באחריות של מי?

כאשר מדובר בילד שאינו בשל רגשית, קוגניטיבית או מוטורית, האם המערכת הרכה של הגן ערוכה להשאירו בגן עוד שנה?

מי אחראי להחלטה, עוברים לא עוברים, אנחנו ההורים או מערכת החינוך?

כמה עוד יעלה לנו ה"חינוך חובה" הזה? שמעתי על קורסים שעולים בין 1500 עד 2500 ₪ לשנה.

__________________________________

לסיכום, בעולם המודרני שבו אנחנו כולנו כל כך עסוקים, לעתים קרובות מדי אנחנו מחפשים אנשים שיעשו עבורנו את "העבודה" , משהו שילמד את הילד לרכוב על אופניים, משהו שיסיע אותם מבית הספר, משהו שיבלה אתם עד הערב כשנחזור וכמובן – שיעורים פרטיים.

אני חושבת שאין צורך בקורסים להכנה לכיתה א
משום שיש דברים שההסתגלות עליהם תתרחש רק במעבר עצמו לכיתה א',
משום שהקורסים מאד יקרים,
משום שרוב ההכנה נעשית בגני הילדים ובתחילת כיתה א'
אם כל כך קשה בכיתה א' למה שלא נחכה עם זה לכיתה א'. למה צריך להתחיל את הקושי כבר בגן?
ובעיקר, אם יש דברים שהילד צריך חיזוק בהם כדאי שנעשה אותם בעצמנו תוך תשומת לב אישית זמן משותף ופעילות משותפת בתחומים שהוא אוהב.

אינני חושבת שאין צורך בהכנה, בהחלט יש צורך בהכנה, אך הכנה כזו צריכה להיות רכה, נינוחה, בגן, בבית, בהשתתפות בחוגים, בזמן איכות מגוון.
אני אישית בחרתי בדרך של מעקב ופעילות משותפת עם בני. אספתי חומרים שונים לפעילות עצמאית של בני יחד עם פעילויות משותפות הכנה לכיתה א' ויצרנו משהו שמחזק את הקשר האישי ומשאיר רווח בתקציב המשפחה.