למה חשוב לעשות כושר

רוצים לחיות חיים בריאים? אין בנמצא רופא שלא יצביע על כך שביצוע פעילות גופנית הוא המפתח העיקרי בדרך לכך. לכושר הגופני אינספור מעלות, שיובאו כאן בצורה תמציתית בלבד. ועדיין, כבר מרשימה זו ניתן להבין מדוע כדאי שתשקלו, בהקדם האפשרי, ביצוע תרגילים שונים, ריצות, או הרשמה אל חדר כושר

בחורה עם מחשב נייד

רוצים לחיות חיים בריאים? אין בנמצא רופא שלא יצביע על כך שביצוע פעילות גופנית הוא המפתח העיקרי בדרך לכך. לכושר הגופני אינספור מעלות, שיובאו כאן בצורה תמציתית בלבד. ועדיין, כבר מרשימה זו ניתן להבין מדוע כדאי שתשקלו, בהקדם האפשרי, ביצוע תרגילים שונים, ריצות, או הרשמה אל חדר כושר.

  • · שיפור סיבולת לב ריאה – אחת המטרות העיקריות של כושר גופני היא שיפור סיבולת לב הריאה. זוהי למעשה היכולת של מערכות הגוף המרכזיות לתמוך בפעילויות גופניות מאומצות. פעילות גופנית תביא להגדלת יכולת קליטת החמצן של הגוף מהאוויר, בזמן המינימלי, והעברתו לכל חלקי הגוף.

  • · הגברת קצב חילוף החומרים – .חילוף חומרים הוא שם כולל לתהליכים המתרחשים בגוף, ומביאים למעשה לגדילה ולהתפתחות שלו. בין השאר, מדובר כאן על פירוק חומרים אורגניים, בניית חומרים מורכבים, סינתזת מולקולות וכן הלאה. קצב חילוף חומרים גבוה הוא חיוני, לכן, וכושר גופני הוא אחת הדרכים העיקריות להגיע לכך.

  • · הורדת לחץ דם – יתר לחץ דם הוא מהמחלות החמורות ביותר שיש כיום, ולו עקב הסבירות שהוא יגרום להתקף לב או לאירוע מוחי. ליתר לחץ דם גורמים אפשריים רבים, לרבות גנטיקה, תזונה לא נכונה, מתח נפשי, וכמובן – היעדר פעילות גופנית. מכון כושר, לכן, עשוי להפחית, בטווח הארוך, את לחץ הדם בגוף בשיעור משמעותי.

  • · מניעת מחלות כרוניות – מחלות כרוניות, להן אין מרפא ממשי, מתפתחות בגוף האדם במשך שנים. בין אם המדובר הוא בסוכרת, סוגים שונים של סרטן, אלצהיימר, מחלת ריאות או שבץ, היעדר כושר גופני מגדיל את הסיכויים להיווצרותן. מן העבר השני, ידוע כי כושר גופני יכול לעכב בשנים רבות את התפתחות המחלות האלה, או אפילו למנוע אותן לחלוטין.

  • · ירידה במשקל – השמנת יתר היא אחת מהמגפות  העיקריות של המאה ה-21. גם הסובלים מעודף משקל "קל" סובלים מחיים בריאים הרבה פחות, כמו גם מירידה בביטחון העצמי שלהם. תכלית עיקרית של הכושר הגופני היא לשרוף קלוריות רבות ולחזק את מסת השרירים. כל אלה מביאים לירידה משמעותית במשקל, והפיכת הגוף לבריא וליפה יותר.

  • · שיפור המצב הרוח – מחקרים רבים הראו כי כושר גופני פועל במגוון רחב של חזיתות, לא בהכרח גופניות. מבחינה מדעית, הוא משפר את מצב הרוח שלנו, בעיקר עקב שחרור הורמונים חיוביים המביאים לאופוריה, לסיפוק, או אפילו לרגש עז. זאת ועוד, מחקרים אחרים הראו קשר ישיר בין ביצוע פעילות גופנית לבין חוזק מנטלי, כך שבכוחה לתרום גם לתחושת שלווה, ביטחון ולחיזוק ההערכה העצמית.

  • · הגברת העירנות – כושר גופני לא רק משפר את מצב רוח, אלא גם מגדיל את עירנות הגוף, ולו עקב אותם הורמונים שמשתחררים. זהו, פעמים רבות, ההבדל בין עירנות טבעית בשעות הבוקר, לבין הצורך להתבסס על פתרונות מלאכותיים אחרים, בריאים הרבה פחות (צריכה מוגברת של קפה, למשל).
דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.