למה אתם לא שלמים עם הגוף שלכם?

כיום, אידיאל היופי והרזון עדיין ממשיך להשתלט על חיינו. הצורך לשלוט על הגוף הוא רם מעלה, ומי שלא עומד בסטנדרטים האלו נחשב כ״עוף מוזר״ ולא נורמטיבי. רבים מאיתנו לא מרוצים מצורת הגוף שלנו ואף מתביישים במצב זה. איך תעזרו לעצמכם להפוך לאנשים שאוהבים ובטוחים בעצמם? הדיאטנית הקלינית ענבל אלקיים מייעצת.

בחורה עם מחשב נייד

יכול להיות שקצת השמנתם והתקשתם במעט לא להבחין בכרס המבצבצת מבעד לחולצה, או יכול להיות שרזיתם עד שהעצמות ממש בולטות? ואולי זו החולצה הצמודה שהייתם רגילים ללבוש, ופתאום היא קטנה עליכם בצורה משמעותית, או מנגד גדולה מדי? איך אפשר לכוון את האדם בצורה כזו שהיא תייצב את מצב הגוף שלו מבחינה נורמטיבית, וגם תשפר את מצב הרוח שלו בנוגע לדימוי העצמי?

תופעה נפוצה-הפרעות אכילה

בתוך מירוץ החיים האין סופי שלנו, ועולם השפע בו אנו חיים, אבדו היכולת והמנגנון לאכול בצורה מאוזנת. רובנו אוכלים יותר ממה שאנחנו צריכים, ובדרך כלל – מבלי שנחוש כל רעב. ומהכיוון הנגדי, יש כאלו שלעיתים כמעט ולא אוכלים, ומגיעים למצב של אובדן משקל משמעותי.

[youtube 0SRmccgFIs8]

חינוך מגיל קטן

מדוע זה קורה? חלק מהסיבות הם הדרך והצורה שהאכילו אותנו כשהיינו ילדים, למשפטים שהורגלנו לשמוע, כגון : "אם לא תגמרו מהצלחת יבוא שוטר". נוצרה אצלנו (בצורה שגויה) מהילדות תלות באוכל, כעוזר לנחמה, פיצוי או הרגעה. ההורים היום נמצאים עם היד על הדופק בכל הנוגע לחינוך הילדים שלהם ועדיין, לכל הורה יש את השוטר הדמיוני שלו, שיבוא לעזרתו כשהילד או הילדה לא מקשיבים להם. הדרך הנכונה היא להגיע לגבולות ברורים עם הילדים, וכן למצוא דרכים חינוכיות להסביר על אוכל כדי שזה לא יפגע בתזונה שלהם בעתיד.

pexels-photo-1300972

אידיאל היופי והרזון

תרבות הרזון היופי תופסת חלק מרכזי בחיינו וזה משפיע על רוב האוכלוסייה בדרכי התזונה שלהם. מרוב שאנו עסוקים ברצון לרזות, לשנות את הגוף, לאכול פחות, להימנע ממזונות מסוימים, להתאפק וכדומה – התנתקנו, שלא באשמתנו, ממנגנון הרעב והשובע הטבעי; מרוב שנקלענו לדפוסי אכילה שמלווה ברגשות אשמה, לתחושה שאכילה היא דבר שמחובר להצלחה או לחוסר הצלחה – שכחנו כבר מה זו אכילה פשוטה וטבעית, אכילה שנועדה להנאה עד שובע נעים.

דימוי עצמי

הדימוי העצמי מתחיל להתפתח בגיל הילדות המוקדמת ומושפע מאוד מדמויות שנתפסות בעיני הילד כדמויות סמכות. אחד ההיבטים המרכזיים של דימוי עצמי הוא הדימוי הגופני. זו תמונה, אותה אנו מציירים לעצמנו במוח, וכך אומרים לעצמנו איך אנו נראים מבחוץ. דימוי עצמי אינו מתחיל כמשהו חיובי או שלילי. אנו לומדים להעריך מראה עיניים כתוצאה מכמה גורמים, אשר חלקם תלויים במציאות ממשית עובדתית, וחלקם קשורים בחוויות, באירועים ובמסרים המועברים על ידי אחרים. לחוויות ולמסרים הללו השפעה חזקה על הדעה שלנו אודות המראה. דימוי עצמי מבחינת המראה יכול להשפיע על אנשים לשאוף להיות רזים, מכיוון שזו הנורמה, וכך זה נהוג בחברה. ואף יכול להשפיע על אנשים לעלות במשקל בצורה דרסטית בעקבות חוויות לא נעימות שעברו, חוויות אשר גרמו להם לסגת מהנורמה, להתקבע במצב הקיים ו"לפתור" את הבעיות באמצעות אכילה מרובהף, אשר ״כביכול״ תגרום לצרות שלהם להיעלם. וכך נוצרה רכבת הרים של רגשות אשר לא מטופלת היטב, הן מגיל צעיר והן מאירוע טראומתי וחזק שקרה אצל האדם וגורם להפרעות אכילה אשר משפיעות על חייו.

pexels-photo-1682649

כיצד תוכלו לחזור ולאכול אכילה נורמלית?

כל אחד רוצה לחיות באורח חיים בריא ובצורה נורמטיבית. בעזרת אנשי מקצוע מומחיים בתחום נדע איך להגיע למטרה זו:

  1. הגדרת המטרה המרכזית – אכילה נורמלית, ולא אותם מטרות שגויות אחרות. וכן, לדעת מהי אכילה נורמלית בעזרת איש מקצוע שמבין בזה.
  2. לבדוק אילו רגשות מניעים אתכן לכיוון האוכל וכיצד להשתלט ולשלוט ברגשות אלה.
  3. לסנכרן מחדש את מנגנון הרעב והשובע ולהתחיל לאכול בהתאם לצרכיו הפנימיים של הגוף, דרך אימוץ הרגלי אכילה שיאפשרו הקשבה פנימה.