ללמוד אחרת

עוד רגע הילד עולה לכיתה א, אבל לאיזה בית ספר רושמים אותו? האם נכון יותר לשלוח אותו למסגרת חינוכית מסורתית או שאנחנו מחפשים מסגרת שדוגלת בשיטה אחרת? כמובן שאין כאן תשובה אחת נכונה, אבל כדי להקל על המשימה ריכזתי עבורכם רשימה של בתי ספר המלמדים בשיטה אחרת. עכשיו נותר לכם רק להחליט מה הכי טוב עבור הילד שלכם. בהצלחה!

כשמגיע מועד הרישום של הילדים לכיתה א' אפשרויות הבחירה הן בין בית ספר ממלכתי לממלכתי-דתי.

ככל שעובר הזמן נשמעים יותר ויותר קולות של הורים שמחפשים חינוך אחר, כל אחד לפי ערכיו והתכנים שחשובים לו במערכת החינוך. ובאמת, בשנים האחרונות אפשר לראות מגמה הולכת ועולה של רישום תלמידים לבתי ספר אחרים.

מאחר וההתעניינות גדולה, החלטתי לבדוק את האפשרויות והנה לפניכם רשימה של בתי ספר בהם אפשר ללמוד אחרת.

בית ספר דמוקרטי

למי זה מתאים? הורים שמחפשים מקום בו לילד יש יותר חופש בחירה במסגרת הבית ספרית.

הגישה החינוכית: החינוך הדמוקרטי דוגל בחופש בחירה, חופש למידה ושוויון בין הילדים והמבוגרים. בגישה זו הילד במרכז ויש לו זכות בחירה בנושאים שונים ומגוונים. השאיפה היא לפתח את הילד בתחומים רבים ולאפשר לו לרכוש מקצועות בעלי ביקוש.

זכות הבחירה של הילד אינה מתבטאת בהכרח באותו אופן בכל המסגרות הדמוקרטיות – לדוגמא: ישנן מסגרות בהן לילד יש בחירה מלאה על תכנית הלימודים ובחלקן הבחירה היא חלקית.

כיתות: משתנה בהתאם לבית הספר.

מיקום: פריסה ברחבי הארץ

יתרונות וחסרונות:

  • התמקדות בנקודות החוזק של כל תלמיד.
  • דגש על כבוד לאחר ולשונה.
  • יחס אישי (ע"י חונכים).
  • שכר לימוד גבוה יחסית לבתי ספר רגילים.
  • קיימים מבחני קבלה.
  • יש הטוענים, כי מסגרות אלו עלולות ליצור חוסר התמודדות עם המציאות וכי הערכים המודגשים יכולים לגרום לתלמיד לטפח התבדלות מהחברה, בניגוד למטרת החינוך שלשמה הוקם בית הספר.
  • מעורבות רבה של ההורים בתחומים החינוכיים והחברתיים של בית הספר.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

 

בית ספר אנתרופוסופי

למי זה מתאים? הורים שאינם מאמינים בגישה החינוכית המסורתית ומחפשים לילדיהם תכנית לימודים המועשרת במקצועות נוספים וקבועים בתוכנית הלימוד.

הגישה החינוכית: בתי הספר דוגלים בגישה הוליסטית המתארת את האדם כמורכב מגוף, נפש ורוח ומאמינים שיעודנו מושג מתוך רצון חופשי ואחריות מוסרית.

תכניות הלימוד מבוססות על תכניות משרד החינוך, תוך התאמה לרוח הגישה החינוכית. המערכת הלימודית משלבת תכנים כגון: אומנות, יצירה, תנועה ומלאכה. בתי הספר שואפים להקנות לתלמיד חינוך המקיף תחומים רבים ובכך מאפשרים לו לבחור את דרך החיים שהוא רוצה בה, זאת מתוך למידה יצירתית על ידי כלים שונים באומנות כגון: ציור, מוזיקה, דרמה, תנועה וכד'.

במסגרות האנתרופוסופיות ישנם משחקים העשויים מחומרים טבעיים, לא מעוצבים וללא צורה מוגדרת למשל קוביות עץ או בובות פשוטות.

כיתות: א-ח

מיקום: פריסה ברחבי הארץ

יתרונות וחסרונות:

  • שכר לימוד גבוה מבתי ספר רגילים.
  • הכיתות משלבות גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
  • המיקוד הוא יותר בתחום הרוח והנפש.
  • יש הטוענים כי מסגרות מסוג זה לא מכינות את התלמיד ל'עולם האמיתי' וכי קיים קושי במעבר ממסגרת כזו למסגרת רגילה.

 

מיתר/צו פיוס/תל"י

למי זה מתאים? הורים שלא מצאו את החינוך המתאים לאורח חייהם במסגרת הממלכתית או הממלכתית-דתית ומעוניינים שילדיהם ילמדו יהדות תוך שמירה על זהותם הנוכחית.

הגישה החינוכית: בתי ספר שלומדים בהם חילונים ודתיים ובהם מתוגברים לימודי היהדות ואהבת המדינה.

על פי גישה זו, ההפרדה בין בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים מעמיקים את הפערים בין דתיים וחילונים במדינת ישראל ולכן החליטו להקים מסגרת אשר משלבת את כולם יחד.

החינוך המשותף מאפשר מפגש בין המגזרים השונים שלא קיים במסגרות אחרות, במטרה לשנות את פני החברה הישראלית, לגשר על הפערים הקיימים בין הזרמים השונים ולגדל דור של יהודים ישראלים ציוניים המכבדים את האחר ואת דעותיו.

המסגרת החינוכית מבוססת על המורשת היהודית וערכי היהדות בגישה שאינה כפייתית ומציגה פרשנויות שונות. תכנית הלימודים משתנה בין בתי הספר השונים ברשת, אך בכולם נלמדים לימודי ליבה לצד חיזוק לימודי היהדות מזוויות שונות.

כיתות: מגילאי גן ועד כיתה י"ב

מיקום: ברחבי הארץ

 

יתרונות וחסרונות:

  • מאפשר לימודי יהדות ללא 'כפייה דתית'.
  • מגשר על פערים.
  • למידה רציפה עד כיתה י"ב.

 

הריאלי-העברי חיפה

למי זה מתאים? הורים אשר מחפשים בית ספר שבו התלמידים מעורבים ויוזמים פעילויות שונות בחברה ובנוסף נחשפים לתחומי דעת שונים מעבר לתוכנית הלימודים הסטנדרטית של משרד החינוך.

הגישה החינוכית: בית הספר הוקם בשנת 1913 ולו מספר סניפים ברחבי חיפה. לכל סניף מאפיין ייחודי משלו הכולל תחומים כמו מדע, טבע, תקשורת, מנהיגות, מדעים ואמנויות. חזון בית הספר הוא ללמד את תלמידיו להיות מעורבים ולהשפיע בחברה הישראלית, כל אחד בתחומו וכפי יכולתו, תוך אחריות בתהליכי החינוך והלמידה.

בית הספר דוגל בחשיבה עצמאית ויצירתית, תקשורת חיובית עם הזולת, יכולת לקבלת החלטות ועוד כישורים רבים בתחומים שונים. ערכי בית הספר מתמקדים באהבת הזולת, נתינה לכלל, סובלנות והכרת הארץ דרך הרגליים.

רבים מבוגרי בית הספר נמצאים בעמדות מפתח בחברה הישראלית כגון חתני 'פרס ישראל', רמטכ"לים, שופטים ועוד רבים בתחומי המדע, האומנות, התקשורת וכדומה.

כיתות: א-י"ב

מיקום: אזור חיפה – לפירוט הסניפים

יתרונות וחסרונות:

  • מדובר במוסד עצמאי ושכר הלימוד הוא בהתאם – אם זאת, בתנאים מסוימים ניתן לקבל מלגות.
  • כדי להתקבל לבית הספר יש לעבור סינון הכולל מבדקים/ראיון אישי/מבחני ידע בהתאם לגיל.
  • תלמידי התיכון מחויבים להתנדבות בקהילה, להשתתפות בנבחרות הספורט ופעילויות חברתיות.
  • המרקם החברתי כולל יהודים, ערבים, נוצרים, דרוזים ועוד – כולם לומדים יחד.
  • קיימים גם גנים השייכים לבית הספר הריאלי ופועלים על פי אותם עקרונות – לרשימת הגנים

 

דרך הילד – בית ספר רב גילאי (שיטת מונטסורי)

למי זה מתאים? הורים המחפשים מוסד לימודי ששם את הילד במרכז נותן לו עצמאות, חופש בחירה וחופש תנועה במרחב הכיתתי.

הגישה החינוכית: בית הספר הוקם בשנת 2010 בהשראת שיטת מונטסורי ובשילוב עקרונות נוספים מתחום הפסיכולוגיה. מדובר בבית ספר שש-שנתי ובו כל כיתה מורכבת ממספר שכבות גיל שונות כאשר בכל שנה מתחלף שליש מהרכב הכיתה. זו רק אחת מהדרכים בהן מעודד בית הספר שיתוף פעולה בין ילדים בגילאים שונים, מקטין תחרות ומעודד התפתחות של כישורים חברתיים שונים.

בית הספר שם דגש על תכנית לימודית אישית המותאמת לכל ילד, על פי קצב ההתקדמות ותחומי ההתעניינות שלו. הכיתות מעוצבת בצורה מלמדת ותומכת ומלאה בעזרי למידה מגוונים.

כיתות: א-ו

מיקום: הכפר הירוק

יתרונות וחסרונות:

  • זהו מוסד 'מוכר שאינו רשמי' – כלומר קיים פיקוח של משרד החינוך ומחוייבות לחלק ממקצועות הליבה.
  • יום לימודים ארוך.
  • קצב הלימוד ומידת ההתעמקות בכל נושא נקבעים ע"י הילד.
  • היחס של מורה-תלמיד הוא 1 ל 15.
  • בית הספר מספק הכנה לחטיבת הביניים כדי להקל על המעבר.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

 

יד ביד – בית ספר יהודי ערבי

למי זה מתאים? הורים המחפשים בית ספר דו לשוני הדוגל בדו קיום ושואף לקרב בין ילדים יהודים וערבים.

הגישה החינוכית: בית הספר הוקם ב 1998 במטרה להציע חווייה חינוכית אחרת המבוססת על שותפות ערבית-יהודית. בכיתות מלמדים מורים יהודיים וערביים ומדברים את שתי השפות. הילדים לומדים לדבר, לקרוא ולכתוב בערבית ובעברית שוטפת.

החיבור בין התרבויות השונות יוצר קשרים חברתיים, שובר את הדעות הקדומות ואי האמון ומצמצם את הפער הקיים במדינת ישראל.

כיתות: א-י"ב (בהתאם לביה"ס)

מיקום: משגב, ואדי ערה, ירושלים, באר שבע

יתרונות וחסרונות:

  • בתי הספר מוכרים ע"י משרד החינוך.
  • מערכת הלימודים תואמת את תכנית הלימודים בבתי הספר הרגילים.
  • בית ספר דו-לשוני.
  • קיימים גם גנים הלומדים בשיטה זו.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

 

מיתר – בית חינוך ברוח דיאלוגית

למי זה מתאים? הורים המחפשים לילדיהם מוסד חינוכי אחר הנותן חופש כמעט מוחלט בכל תחומי בית הספר.

הגישה החינוכית: הוקם ב 1995 כדי ליצור מסגרת הדוגלת בכבוד, מפגש, חופש ובחירה, זאת מתוך אמונה שהלמידה צריכה להתבצע מתוך משחק ויצירה.

בבית הספר אין כיתות, ציונים, תעודות  או מערכת שעות והתלמידים אינם מחויבים להיכנס לשיעורים. בעצם, התלמידים חופשיים לעשות כמעט כל העולה על רוחם. החובה היחידה היא להירשם לאחת הסדנאות בתחומים של חשבון, אנגלית, תנ"ך, יצירה, חיבור, עברית או היסטוריה, כאשר הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות.

המפתח כאן הוא הדיאלוג בין התלמידים למורים – השיח פתוח וכולם יודעים הרבה מאוד אחד על השני.

בית הספר הוא רב גילאי מאחר ואין אבחנה בין הכיתות וילדים בגילאים שונים עובדים יחד.

כיתות: א-ח

מיקום: כפר גלים – חוף הכרמל

יתרונות וחסרונות:

  • מיקום בית הספר במקום פסטורלי בלב הכרמל.
  • כל תלמיד לומד על פי יכולתו ורצונותיו.
  • המורים אינם מחויבים בתעודת הוראה ונבחרים ע"י שיחות עם ההנהלה והילדים.
  • התלמידים יצטרכו להשתלב בהמשך במסגרות קיימות אחרות.
  • התלמידים לא מחויבים לבגרות.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

 

בית הספר לאמנויות – קמפוס אריסון

למי זה מתאים? הורים המחפשים עבור ילדיהם בית ספר השם דגש על יצירתיות ומעניק ידע מקצועי בתחומי אמנות שונים. כמו כן, הורים שרוצים לחשוף את ילדיהם לתרבות ואמנות וללמד אותם לצרוך אותם, ליהנות מהם, להעריך אותם ולהבינם.

הגישה החינוכית: בית הספר נוסד ב 1984 והוא כולל את כיתות היסודי (א-ו) ואת חטיבת הביניים (ז-ט).

להבדיל מבתי ספר אחרים בהם אמנות הוא מקצוע משני בתכנית הלימודים כאן מדובר במוסד לימודי שבו האמנות היא סיבת קיומו ולכן מתווספות לתכנית הלימודים כ 10 שעות שבועיות באמנות.

תחומי האמנות השונים נלמדים לצד הלימודים העיוניים בתכנית משרד החינוך, במגמות המוזיקה, מחול, אמנות פלסטית, קולנוע ותיאטרון.

כיתות: א-ט

מיקום: תל אביב (קיים בית ספר לאמנויות גם באשקלון)

יתרונות וחסרונות:

  • לבית הספר מתקבלים תלמידים מרחבי תל-אביב (באזור מגורים השייך לעיריית תל אביב).
  • תהליך הקבלה כולל מספר בחינות.
  • שכר לימוד שנתי גבוה מבתי ספר רגילים.

 

קישור לאתר: תל אביב / אשקלון

 

אלונים – בית ספר למנהיגות

למי זה מתאים? הורים שרוצים ליטוע בילדיהם ערכים למנהיגות ואהבת הארץ כבר מגיל צעיר.

הגישה החינוכית: בית הספר נוסד בשנת 1930 במטרה לחנך על ערכי מנהיגות אישית וחברתית תוך שימת דגש על תחושת השייכות למדינת ישראל וחיזוק הקשר אליה. בכל שנה, עוסקים התלמידים, בהתאם לגילם, בתכונות הבולטות של המנהיג.

בית הספר מזמין את התלמידים להתנדב למגוון פעילויות למען קהילת תלמידי בית הספר או למען הקהילה החברתית, מתוך אמונה שמנהיג טוב צריך לדעת גם לראות את האחר ולתת מעצמו.

כיתות: א-ו

מיקום: פרדס חנה

יתרונות וחסרונות:

  • קיימים שיעורי בחירה רב גילאים בתחומי העשרה מגוונים.
  • קיימת מעורבות הורית ענפה ושיתופי פעולה עם הקהילה.
  • בבית הספר משתמשים בשיטות הוראה שונות על מנת לגוון ולהעלות את הישגי התלמידים.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

 

בית החינוך א.ד.ם וסביבה

למי זה מתאים? הורים הדוגלים בשיטת החינוך הדמוקרטי/מונטסורי ומחפשים מסגרת המלמדת 'חשיבה ירוקה' תוך דגש על פעילויות סביבתיות.

הגישה החינוכית: בית הספר הוקם בשנת 2000 ושם דגש על תכני לימוד "ירוקים" ופעילויות לאיכות הסביבה. כמו כן, קיים מרחב למידה לתחומי אקולוגיה, טכנולוגיה ומדעים, בעלי חיים וטבע וטיפוח הסביבה. התלמידים לומדים במסגרת של שיעורי חובה ובחירה בכיתות רב גילאיות.

תכנית הלימודים כוללת תחומי התמחות בנושאי דעת שונים  אותם בוחרים התלמידים, כל אחד לפי תחומי העניין שלו, במטרה לממש בכל אחד את הפוטנציאל האישי.

שיטת החינוך בבית הספר פועלת על עקרונות הדמוקרטיה תוך שילוב החינוך המונטסורי.

כיתות: א-ו

מיקום: קיבוץ געש

יתרונות וחסרונות:

  • בית הספר פועל 5 ימים בשבוע עד השעה 16:00.
  • קיימים 'מרחבי למידה' המכילים עזרי לימוד ואפשרויות למידה בסגנונות ודרכי הוראה מגוונים.
  • קיים תשלום חודשי מעבר לתשלומים הרגילים של משרד החינוך.

 

קישור לאתר: לחץ כאן

אם התחברתם לאחת מהגישות שציינתי, אבל לא מצאתם אותה באזור מגוריכם תמיד תוכלו לנסות להקים כיתה או בית ספר דומה באזור שלכם. זה דורש כמובן כמות של הורים שתתמוך בכם והתמודדות עם הרשויות, אבל זה אפשרי ולפעמים אפילו תוכלו למצוא תמיכה והדרכה במסגרות הקיימות.