ללכת בעקבות הקצב והצלילים

חוויות, פעילויות, משחקים וסדנאות מעולמות המוסיקה והקצב לכל המשפחה ב: מיוּזיקה Musica – מוזיאון המדע בירושלים ובבית התפוצות עם להקת טררם

מיוּזיקה Musica – מוזיאון המדע בירושלים

musica

כמו בכל שנה, גם הקיץ הגענו לביקור במוזיאון המדע וגם הפעם נשארנו עד הסגירה ואם זה היה תלוי בבנות – היינו נשארים עוד. התחלנו עם התערוכה החדשה מיוזיקה. תערוכה שהיא חוויה משעשעת וכייפית וכוללת התנסות בכלי נגינה, שלא קיימים בשום חנות, התחקות אחרי המון קולות, צלילים ומקצבים וגם בניות וניסויים. המשכנו לסרט טבע מקסים בתלת מימד, תערוכת אשליות וסיימנו בתחרות משפחתית של בניית דגמי מטוסים והטסתם במתקן השיגור.
promo_long
תערוכת מיוזיקה פרוסה על-פני מספר מתחמים: בגן המוזיאון, במרפסת ובכמה מאולמות המוזיאון. בכל מתחם הילדים מוזמנים לגעת, להתנסות, לנגן, להפעיל ולהכיר מקרוב את עקרונות המוזיקה, שמשתלבים במדע ויוצרים מגוון רחב של צלילים. התחלנו עם מיצגי מוסיקה אלקטרוניים, שגרמו לנו לחייך ולצחוק ולא רצינו להפרד מהם בקלות. במתחם הזה מגלים את הצלילים רק כששמים אוזניות גדולות על האוזניים. כל מתקן הוא סוג אחר של משחק, שמפיק צלילים אחרים והכי כיף לשחק בו לפחות עם עוד בן משפחה או חבר. הכי נהננו בממיר הקולות, כשהדיבור שלנו הפך לקול שאגת אריה או לרובוט או לקול צפצפני.

עברנו לחצר העליונה ולגן המוזיאון וגילינו ״חנות״ כלי נגינה, שלא ראינו בשום מקום. כלי נגינה ממגוון חומרים: בקבוקים, צינורות ביוב גדולים, אריחים, מתכות, פלסטיק ועץ. הם חיכו לנו שם בשביל שננגן עליהם. בכל אחד מנגנים אחרת: לוחשים לתוכם, טובלים אותם במים, משנים להם גודל וצורה ומקישים עליהם. אפשר להקיש עליהם בידיים, עם מקלות הקשה או עם כפכפים. כן, כן, זו לא טעות – האמן, מיכאל ברדקה, שבנה את הכלים, מצא חלופה מגניבה: אם אתם רוצים לתופף וחסרים לכם מקלות הקשה, תחליפו אותם בכפכפים.

musica Collage

לא פסחנו על בניה והתנסות. הצטרפנו לסדנת בונים ומנגנים והכנו תיבת נגינה. התיבות שהכנו הזכירו לי ביקור מיוחד במוזיאון מקסים של תיבות נגינה בעיר אוטרכט שבהולנד. כל אחד מאיתנו הכין תיבה משלו, לפי שרטוטים והסברים שקיבלנו. הברגנו, חיברנו, הדבקנו ולבסוף תלינו את התיבות שלנו על קיר התיבות, שבונים יחד כל מבקרי המוזיאון.

build & play

איך אפשר להיות במוזיאון המדע בלי לראות קצת ניסויים? גם ההדגמות המדעיות השתלבו בנושא המוסיקה והצלילים. בדרך כלל אנחנו רגילים לשמוע צלילים. בהדגמות גם ראינו אותם: להבות רוקדות לפי קצב המוסיקה, כוס זכוכית רוקדת ומתנפצת בגלל גלי קול, מלח רוקד ומשנה צורה ושעון מעורר שממשיך לצלצל גם כשמוציאים את האוויר שסביבו.

ניסויים

בקומה ה-1, ליד התערוכה סיבוב בלונה פארק, גילינו את מתחם "לעוף עם הרוח". יש שם שולחנות עם דפים חלקים, הסברים לבניית דגמי מטוסים ורעיונות ליצור דגמים שונים מנייר. אפשר לבדוק כל דגם איך הוא עף ברוח מעל מפוח רוח ענק, האם הוא מתרומם לגובה או צונח מיד. לצידו היתה ה-אטרקציה: להטיס את המטוסים שהכנו במתקן השיגור ולנסות להעביר אותם דרך 3 טבעות בגדלים שונים. התחרות המשפחתית התחילה. עד עכשיו לא הוחלט מי המנצח, אבל היה ממש כיף.

airplan Collage

איפה, מתי, כמה?

מוזיאון המדע ירושלים, שדרת המוזיאונים סמוך לאוניברסיטה העברית בגבעת-רם, ירושלים, טל': 02-6544888

מחירים: ילדים עד גיל 5 – חינם,  ילד  מעל גיל 5 /מבוגר – 60 ₪, כרטיס משפחתי (הורים וכל ילדיהם או סבים וכל נכדיהם) – 220 ₪, הנחות ל: מחזיקי כרטיס תושב 'ירושלמי', חיילים, כוחות הביטחון, נכים, גמלאים, מועדוני לקוחות שונים.

שעות פתיחה: ימי ראשון – סגור, ימים שני עד חמישי – בשעות 10-18 ובאוגוסט עד השעה 19, שישי בשעות 10-14, שבת – בשעות 10-16

RHYTHM & JEWS עם להקת טררם – בית התפוצות

כבר שנים שיש לי חלום ללמוד את הקצב, את התנועה ואת המקצבים של להקת טררם. לעלות על במה, להסיר את כל המחסומים ופשוט להתמכר לקצב ולצלילים. מה שהלהקה הזו יודעת לעשות באמצעות כלי הנגינה הכי פשוט, הגוף שלנו, תמיד מקסימה אותי מחדש. לקסם הזה הם מוסיפים את הקצב של מקלות התיפוף על תופים, חביות, כסאות ורצפה.
אז לא עליתי על במה גדולה, אבל הצטרפתי יחד עם הבנות לסדנת הקצב המדליקה שלהם בבית התפוצות. הסדנה בנויה בהשראת ניגון עכשווי של דורון רפאלי, המנהל המוזיקלי של טררם, למילות השיר "הנה מה טוב" מהמקורות (תהילים, קל"ג).

הסדנא מתחילה בהקרנת הקליפ בביצוע להקת טררם ובסופו מוזמנים כל משתתפי הסדנא, להצטרף לפי קצב התופים, לדורון ולשאר חברי טררם.

[youtube laFrurgK254 nolink]
בסדנא למדנו סוגים שונים של מקצבים ותנועות, שמרכיבים את הקליפ. בהתחלה ישבנו על כסאות, אבל מהר מאוד נעמדנו על הרגליים, ילדים ומבוגרים ומצאנו את עצמנו אומרים בקול רם את שמות התנועות, כדי לא להתבלבל. מבצעים את התנועות ואת הקצב שוב ושוב ובכל פעם מוסיפים עוד מקצב ועוד תנועה. אחרי כ-20 דקות, כבר רקדנו את הקליפ, כאילו היינו חלק מהלהקה.
אחרי שהוכחנו את כוחנו בתיפוף על הגוף, הגיע הזמן להוסיף מקלות הקשה, תופים וכסאות ועברנו למקצבים הבאים. החגיגה היתה מושלמת. 3/4 שעה של קצב מסחרר, מוסיקה וגם קואורדינציה. מבחינתי אפשר היה להמשיך עוד ועוד. עד עכשיו לא ברור מי נהנה יותר – אני או הבנות. מומלץ בחום!

איפה, מתי, כמה?

בית התפוצות, קמפוס אוניברסיטת תל אביב, הכניסה משער 2 (שער מתתיה), רמת אביב, כניסה לכלי רכב משער 1, טל': 03-7457808
מחיר: כרטיס ב-50 ש"ח לכל הפעילות, יש הנחות למשפחות. צריך להזמין כרטיסים מראש לסדנת הקצב בטל' 03-7457808 או באתר, בימי ו' לא מתקיימת סדנת הקצב של טררם
הפעילות מתאימה לכל המשפחה ולילדים מגיל 4
שעות פתיחה: ימים א-ה בשעות 10.00 עד 18.00, יום שישי בשעות 9.00 עד 13.00, סגור בשבתות

עוד אטרקציות לימי הקיץ והחופש הגדול

3 המלצות לבילוי בתערוכות – ממלכת הדינוזאורים בגן הבוטני בירושלים, מוזיאון ישראל בירושלים וגן המדע ברחובות

3 המלצות לפעילויות מעולם המים

4 פעילויות מעולם החיות – בית הקולנוע, ממלכת הדינוזאורים בגן הבוטני בירושלים, סיור מרתק בספארי לילה ותערוכת עולם הכרישים