לכתוב אפקטיבי, לא מה שחשבתם

כשיצאתי מסדנת הכתיבה של צפריר בשן, תכננתי את הפוסט שאכתוב ונכנסתי קצת לחרדות.
לכתוב פוסט על סדנת כתיבה, אחרי שלמדתי כל מה שאסור לעשות בכתיבה, קצת מפחיד.
שעת המבחן הגיעה. צריכה להוכיח את עצמי עכשיו ולהיות אפקטיבית במיוחד.
מתחילה לכתוב ומוחקת, שוב כותבת ומוחקת הכל, בסוף מחליטה לחזור לזה מחר, בטח יהיה עוד מה למחוק.
למחרת מגלה שבאמת לחזור ולהסתכל על פוסט בטווח זמן של יום מהרגע שכתבנו, זה הכי אפקטיבי שיש.
מוזמנים לקרוא, לשפוט, לפרגן ולשתף כמובן 🙂

בשלישי בערב הייתי לכמה שעות נמר, קצת חתול, גם סוס ואפילו גלידה וגרב.
הייתי עוד הרבה דברים, אבל לא אלאה אותכם, גם כך מורכב מדי להיות אני עצמי, אז פיצול אישיות שכזה יכול להוציא מהדעת J.

לא מדובר בעוד תרגיל תיאטרון או סדנת קבוצתית לגיבוש, אלא תרגיל ראשון באיך להיות אפקטיביים, בכתיבה. גרב או סוס לא יעשו אותי אפקטיבית יותר, כמובן, אך כשהייתי צריכה לכתוב מי אני, בלי לחשוב יותר מדי (בדימוי לחיות, חפצים), זה פתח את הדלת הראשונה לצאת מעצמי, להניע אותי לפעולה ולהכניס לאווירה המתאימה. המטרה בתרגיל הייתה, להרגיש את הקשר בין היד למוח ולתת לרעיונות וליצירתיות לצאת החוצה.

סדנת כתיבה אפקטיבית עם צפריר בשן.

חוץ מזה שהוא איש מצחיק, מעניין מאד, מדבר בגובה העיניים , צפריר העביר סדנת כתיבה אפקטיבית מרתקת ביותר.
צפריר הוא מרצה ומנחה סדנאות כתיבה בארגונים וגם עבור לקוחות פרטיים. הוא מחבר הספר "כתיבה אפקטיבית", מלמד כתיבה אפקטיבית במערכת הביטחון ובארגונים פרטיים,
ומשמש כאסטרטג ומנהל תוכן בארגונים רבים.
בנוסף הוא מלמד ומרצה בפורומים פרטיים בכל חלקי הארץ, ומתמחה בכתיבה והכשרות במגזר השלישי.

צפריר בשן

מה זה כתיבה אפקטיבית?

כתיבה אפקטיבית היא כתיבה שמניעה לפעולה ומספקת מידע. היא נכונה לכל פלטפורמה: כתיבת פוסט, חיפוש עבודה, כתיבת מייל, מאמר מקצועי, התכתבות בווטסאפ.

למה להיות אפקטיבי?
הכתיבה היא הפנים שלכם.
כדי לבלוט בתוך כל הצפת המידע, אנחנו צריכים להעביר את המסר שלנו בצורה איכותית ויעילה ולתת ערך מוסף, משהו שאחרים עוד לא אמרו, שיגרום לצד השני לרצות להמשיך לקרוא.
לחברות גדולות כגון Amazon, Google, יש שפה משלהם. הן עובדות על הייחודיות שלהם והשונות משאר החברות דרך אופן הכתיבה.

כמויות המידע שאנו נחשפים אליהם עצומות, דרך האינטרנט, רשתות חברתיות, קבוצות וקהילות ייחודיות. אנחנו גם מייצרים מידע וגם צורכים מידע.
אם פעם היה לנו מעגל אנשים שהכרנו והם הכירו אותנו על בסיס יחסים אישיים, יחסי עבודה, כיום יש לכל אחד מאות או אלפי חברים ברשתות החברתיות,
חלק מהם בכלל לא מכירים אותנו, אלא רק דרך הכתיבה. הם בוחרים לתקשר איתנו על בסיס הדרך שבה אנחנו מתבטאים.
הכתיבה שלנו היא המראה שלנו. לפיה מתקבלות החלטות, מי יהיה חבר שלי, האם לקנות מהבן אדם הזה, איך הוא יכול לעזור לי.

לפי צפריר, ההחלטה שלנו אם להמשיך לקרוא פוסט או טקסט או כל מידע אחר ברשת לוקחת בדיוק שניה וחצי מהרגע שהתחלנו.
כלומר, מספיק לנו לראות את השורה הראשונה כדי להחליט אם נמשיך לקרוא.
לכן, חשוב שנכתוב משפט שימשוך מספיק אנשים לקרוא.

כתיבה אפקטיבית

מקסימום תמחקו
תכתבו הרבה ואל תשכחו למחוק.
יש משהו משחרר כשצפריר אומר תתחילו לכתוב, גם אם אין לכם רעיון או שאתם מרגישים תקועים, פשוט תכתבו ותכתבו ואחר כך תמחקו את כל מה שלא נראה לכם.
כשמתחילים לכתוב מגיעה ההשראה, המילים מציפות את הנייר ויוצא החוצה גם עיקר וגם טפל.
בסוף, כשנסתכל על מה שכתבנו מהתחלה, נוכל למחוק כאוות נפשנו ולשכתב מחדש מה שנרצה.

ואז בתרגיל הבא, אנחנו מתחילים לספר על עצמנו סיפור בשני משפטים. איך אני יכולה לכתוב על עצמי בשני משפטים? פתאום אין לי אפילו משפט אחד.
אני מתחילה לכתוב שטויות ופתאום אחרי כמה שורות יש לי הארה. אולי זה העייפות, אולי השתחררתי, פתאום יותר קל להמשיך.  אני יודעת שהנייר סופג את הכל ומקסימום, מוחקים 🙂


סמי הנשר, דוד הקומקום ויעל היעל
אנשים אוהבים לקרוא תוכן שנכתב בצורת סיפור. זה עובד, מייצר קשר, מייצר עניין  והופך את הקריאה ליותר חיננית.
להתחיל פוסט באיזה אירוע שקרה, מושך את הקורא להמשיך.
אם סמי הנשר הסתובב בכרמל כל הבוקר ולא מצא חנייה, זה יכול לעניין, רק אם זה רלוונטי לסיפור שלך. אם לא, וזאת סתם התחלה שאין לה קשר להמשך, אנשים יאבדו אותך בדרך.
אם דוד הקומקום נפל לך הבוקר על הרגל והיו בו מים רותחים, ולקחו אותך אחרי זה לבית חולים, זה התחלה של סיפור שרלוונטית להמשך של הסיפור שלך.|
חלק ממרכיבי סיפור הוא האנשה. לקחת משהו (חפץ, חיה, כל דבר אחר) ולתת לו ממשות, זה גם יוצר עניין וגם יוצר הזדהות אצל הקורא ורצון להמשיך לשמוע (ראה ניר וגלי).

kettle-steam-cartoon-illustration-37614833 (1)
מתוך האתר: dreamstime.com

הדברים שפשוט אי אפשר בלעדיהם
חמישה כללים חשובים ביותר לכתיבה אפקטיבית, בכל פלטפורמה:

1. חמישה מ"מים לאינפורמציה: התוכן צריך לענות על השאלות מי, מה, מדוע,  מתי, מקום כדי לספק את מרב הפרטים הדרושים לקורא ולחסוך אי הבנות. הרבה פעמים גם השאלה ״כמה״ היא קריטית
2. כתבו לעצמכם ראשי פרקים. לכל ראש פרק הקדישו פסקה . פסקה עוסקת בנושא בודד. מוטב שהפסקאות לא יהיו  ארוכות מחמש-שש שורות. דאגו לרווח ביניהן
3. אל תכתבו משפטים ארוכים מדי – אם הגעתם לשורה וחצי בלי סימן פיסוק, איבדתם את רוב הקוראים.
4. טפל: אם משהו לא חייב להיות במסמך – הוא פוגע במסמך. ותרו על משפטים מיותרים ומילים מיותרות.
5. נסו להימנע מפירוט יתר. מילים כמו "אגב", "כאמור", כידוע", "ככתוב" ו"כזכור" הן סימנים למה שאינו הכרחי.

כללי כתיבה אפקטיבית של צפריר בשן:

כתיבה אפקטיבית


השורה התחתונה
צפריר פותח את הסדנא בקטע הבא, שאולי מסביר יותר מהכל מהי כתיבה אפקטיבית ואיך בכלל משיגים מטרות בחיים בצורה אפקטיבית.
"אי אפשר לדלג על אחד מהצעדים. זה אומר שיש זמן ומקום לכל דבר בתוך התהליך. תמיד תמיד מתחילים עם הבסיס, ולתוכו משלבים אלמנטים אחרים.
בתחילת מחנה האימונים חוזרים ליסודות ההתקפה וההגנה: מסירות, תפיסות, רגל ציר, תנועה ללא כדור. כמו כדורסל לילדים.
הטכניקה הרבה יותר חשובה מהטקטיקה. אתה חייב לשלוט ביסודות ורק אז אתה צריך את התשוקה והרצון להתחרות."

(אטורה מסינה על גרג פופוביץ')

ולסיום סיומת
הנמר, הסוס והגרב למדו הרבה היום, וכמה שהנמר ידע לצוד טוב, הסוס לדהור מהר והגרב לחמם, זה לא תמיד יספיק. לעיתים זווית ראיה נוספת בציד,
סבלנות, ויותר צמר יתנו להם הזדמנות להשתפר ולהיות יותר אפקטיביים.
גם אם אתם הכי מקצועיים בכתיבה, זה לא מספיק טוב, צריך לראות את המקומות הפחות טובים, לזהות הזדמנויות,  וללמוד איך להשתפר ולהיות אפקטיביים יותר. זה נכון לכתיבה ונכון לכל דבר בחיים.

אם הגעתם עד פה, סימן שהיה מעניין. תודה מראש J מוזמנים לעשות לייק ולשתף חברים

על סדנאות הכתיבה הבאות של צפריר בשן ועל עוד הרבה נושאים מעניינים וטיפים של כתיבה אפקטיבית ניתן לקרוא בהרחבה באתר שלו "כתיבה אפקטיבית".


מיקה  אפלבאום |
כותבת ועורכת תוכן מנחת שפת הקשב (מיינדפולנס) לילדים

לפוסטים קודמים לחץ כאן
לדף בפייסבוק: לחץ כאן
ליצירת קשר050-6507111

מיקה אפלבאום
אני מנחת מיינדפולנס למבוגרים וילדים. משלבת סדנאות מיינדפולנס עם כתיבה ככלי לביטוי עצמי. עובדת באופן פרטני ועם ארגונים גדולים שמשלבים את תחום המיינדפולנס בתוכם. בנוסף, אני עוסקת בכתיבה ועריכת תוכן. כותבת למגזינים, אתרי אינטרנט, אתרים פנים ארגוניים, בלוגרית בסלונה בנושאי גוף ונפש, תרבות, לייף סטייל. הכתיבה היא אהבתי הגדולה והשילוב שלה עם מיינדפולנס הוא חיבור מנצח בעיניי.