לימוד קריאה, איך אפשר ללמד ילד לקרוא?

הורים רבים חושבים כי לימוד קריאה לילדים מצריך בעיקר את הכרת האותיות וסימני הניקוד ודי בהם להכנת הילד לקראת קריאה.

אחרים סוברים כי רק בכיתה א', כפי שמערכת החינוך קבעה, מתחיל תהליך לימוד קריאה ואין טעם להתמודד עם עובדה זו קודם לכן.

האומנם? מה דעתכם?

לימוד קריאה לילדים הינו תהליך מתמשך שהמומחים קושרים את הצלחתו לשני גורמים. גורם אחד קשור לבשלות המוח והיות הילד מוכן לתהליך לימוד הקריאה והשני קשור להתאמה אישית של שיטת הלמידה.

כאן מתעוררות מספר שאלות, שנובעות מהידיעה כי כל ילד מתפתח בקצב אחר. איך ללמד קריאה? ומתי נדע שהילד שלנו מוכן ללמוד לקרוא?

האם יש משהו שאנחנו נוכל לעשות על מנת לאפשר את הקדמת תהליך לימוד קריאה לילדי גן חובה?

[youtube p2d_2NreyPM]

1. ילדים שמתקשים בהכרת האותיות, וזקוקים לתהליך לימוד אינטנסיבי של כל שלבי תהליך רכישת הקריאה החל מהקשר בין האות והצליל שהיא מפיקה (מודעות פונולוגית), העיצורים תנועות וכדומה.

תהליך שלוקח מספר חודשים. בקבוצת ילדים זו יש ילדים שיתקשו לפרק את המילה לצלילים אבל יצליחו לזכור מילים שלמות בהקשר לתמונה שתלוו אותן.

ככל שנצליח לאבחון את הקושי מוקדם יותר נוכל להקטין את הקושי בלימוד הקריאה והבנת הנקרא.

2. ילדים שמצליחים לזהות ולזכור את אותיות האלף בית ומצליחים להבחין בצלילי האותיות. אפשרו להם, באמצעות הנחיה פשוטה והם כבר יצליחו לצרף אותיות למילים לרכוש את הקריאה בקלות.

3. ילדים שנתקלים בקושי בראשית דרכם ברכישת האותיות והצלילים (מודעות פונולוגית). סבלנות ותרגול ממוקד שעוסק במודעות הפונולוגית, יסייע להם להגיע לרכישת קריאה ולשלוט בשטף הקריאה.

הורים רבים מנסים ללמד את ילדם לקרוא מבלי לתת את הדעת לחשיבות התאמת שיטת הקריאה לקבוצת הקריאה בה נמצא הילד.

למעשה, בישראל לימוד קרוא וכתוב לילדים נעשה באמצעות שתי שיטות מרכזיות ובשיטה נוספת שנבנתה מערוב שתי שיטות אלה.

יער-הצלילים-800x467

שלוש השיטות המקובלות ללימוד הקריאה:

1.         לימוד קריאה בשיטה ההוליסטית – מתאימה לקבוצה מסוימת של ילדים. בשיטה זו הילד לומד לקרוא מילים שלמות ומסתייע להבנתן בתמונה נלוות.

הלמידה היא באמצעות "צילום", הילד מזהה את המילה השלמה בכל טקסט. רק בשלב מאוחר יותר ילמד לפרק את המילה לחלקים.

2.         לימוד קריאה בשיטה הפונטית – מתאימה למרבית הילדים. בשיטה זו הילד לומד לפרק את המילה לצלילים ולהרכיב את הצלילים למילה שלמה.

3.         שיטה המשלבת בין שתי השיטות הפונטית וההוליסטית.

משחק "לומדים לקרוא ביער זימיזמה" נוצר עבור כלל הילדים בגיל 4 עד 6. שתי השיטות משולבות במשחק, הן הגישה ההוליסטית והן הפונטית.

תהליך לימוד הקריאה מעובה במשחק תוך שימוש בתומכי זיכרון, חוברות עבודה ויצירה, משחקים שמאתגרים הילד בכל שלבי לימוד הקריאה, שירים מקוריים שקשורים גם הם לשלבי לימוד הקריאה השונים וסיפורים קצרים במהלך וסוף המשחק.

תוכנה ללימוד קריאה בה יצרנו מערכת בקרה עבור ההורים, מערכת ייחודית משלנו, המאפשרת לכל הורה לוודא באיזו רמה נמצא הילד בתהליך באמצעות מערכת פעילויות משחקיות מחוץ למחשב.

מנגנון זה מבטל ערכיות ולחץ המופעל על הילד במערכות בקרה אחרות מוכרות, ומאפשר פעילות זמן איכות של הורה וילד, סביב נושא הקריאה.