
טריוויה: הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל ברלין.
מסתבר שלהיות צלם צריך חזון וכדור בדולח. לתעד כוכב חדש כפורץ דרך, שונה ומוביל תנועה וזרם, לעשות אמנות, להבין ולהוציא את האמת הפנימית שלו צריך גם כשרון וגם קורח וצרכי פרנסה לא קלים. דניס סטוק, צלם עצמאי, ראה בחזונו יותר מאשר היה קיים במציאות. הוא לא רק תיעד את המציאות אלא גם יצר אותה ואת הדימויים שבה. צילומיו נותרו אלמותיים עד ימנו, זמן רב לאחר מות הכוכב בטרם על. במציאות הכוכב היה איש רגיל לכל דבר בעל חולשות ופחדים כמו כולנו.
הצלם שאפתן. מחפש משהו אחר – יותר מפרנסה. מחפש את הדבר הבא. חיי בקצה השני של היבשת למרות שיש לו בן צעיר מאוד שגדל בלי אב. בנו מסתבר, אינו סיבה מספקת להישאר בניו יורק כשהאקשן נמצא בלוס אנג'לס, העיר השטחית בה ניתן ליצור זהב מקש.
בסרט ג'יימס דין (גי'מי בפי חברה ומקורביו), מצטט ללא הרף משפטים שנאמרו על ידי אנשים מפורסמים אחרים. זה הופך אותו ל"נשמע חכם" אך אין לו משפט מקורי משלו. מצד שני העניין העיקרי לו שואף הוא לשחק ובכמה שיותר תפקידים טובים ועם בשר. אין לו באמת עניין בגלאם, בהבזקי הפלאשים ובפופולריות. הערצת ההמונים רחוקה ממנו ומעניין אותו לשחק, לא לשחק את המשחק, רק לשחק על במה או על המסך.
חיי צלם עצמאי אינם קלים. הוא יוצר לעצמו את המשימות וחייב חוש ריח מפותח להבין ראשון מה הדבר הבא או מי. הוא צריך לרדוף אחרי מושא הצילום שהרבה פעמים מתגלה כחסר אחריות, לא מגיע לצילומים, חיי בעולם משל עצמו. הכסף לא בטוח, רק אם המגזין יאהב את התוצאה. הנסיעות והוצאות עליו. יש לו אישה וילד בנפרד שתלויים בו למרות שגרושתו עובדת. לא פשוט.
הסרט מתמקד ביחסים המעניינים שנרקמו ביניהם וההשפעה ההדדית.
השחקן חווה את החיים. מבין שדבר לא נשאר ושצריך למצות כל רגע.
הצלם, הלבוש במן תלבושת אחידה בחולצה לבנה ועניבה שחורה צרה, מתעד אותם. חווה אותם מהצד. במסיבה אינו רוקד. אוהב להיות מאחור כצופה.
צילום היא דרך טובה לומר: אני הייתי כאן, אתה היית כאן.
הצלם הושפע מהדרך בה השחקן התייחס בכל כך הרבה אהבה לאחיין שלו והקלילות שבקשר ביניהם דבר שהשפיע ופרץ את המעצורים שלו לשוחח עם בנו שלו. הוא אף הסכים לרקוד בנשף סיום תיכון למרות שמעולם לא רקד בזמן שהשחקן ניגן על הקונגה.
המסע לילדות, לשורשים בחווה ובעיר קטנה, לאהבה בבית, להורה שנפטר, געגועיו לאמו ולילדות. ההכרה שהכול משתנה, ההכרה שצריך להוקיר ולהעריך כל רגע, מהאמת הזו של ג'יימס דין והשקפת חייו נוצרו מהחומרים הצילומים התיעודיים הטובים ביותר. יצירות אומנות שיוותרו לנצח, זמן רב לאחר מותו בטרם עת של השחקן.
סדרת התצלומים "כוכב חדש ומצוברח" -Moody New Star התפרסמה בגיליון 'לייף' ב 7.3.1955.
כעבור יומיים התקיימה בניו יורק הקרנת הבכורה של "קדמת עדן", הראשון מבין שלושת סרטיו הגדולים.
ב 30.9.1955 נהרג ג'יימס בירון דין בתאונת דרכים בגיל 24. הנסיעה לאינדיאנה למשפחתו עם דניס סטוק הייתה הפעם האחרונה בה ראה אותה וביקר בביתו.
דניס סטוק הצלם פיתח קריירה ארוכת שנים.
הסרט מעניין, פותח צוהר לאחוריי הקלעים של עולם הזוהר, על הטוב והרע שבהם. לעתים הוא קצבי ומקפיץ בקצב הרוקנ'רול של שנות החמישים ולעתים איטי מהורהר כבהצגת תאטרון.
השחקנים רוברט פטינסון, המוכר לנו מסדרת סרטי "דמדומים" ודיין דיהאן עושים עבודה משכנעת ביותר. פטינסון כצלם המתוח והלחוץ המחפש אומנות וצריך פרנסה ודיהאן כדין המופנם והמהורהר שמתרחק מהזוהר ויחסי האהבה/שנאה שלו עם התקשורת.
בן קינגסלי תמיד מצויין, הפעם כג'ק וורנר.
תהנו!
לייף | Life
בכורה ארצית בלעדית!
ערוץ: yes3, במסגרת פסטיבל הקולנוע
צילומים מתוך הסרט: מחלקת דוברות ויחסי ציבור | yes
צילומים מקוריים מתוך לייף מגזין ואחרים בניו יורק ובאינדיאנה:
דיויד סטוק, https://www.magnumphotos.com/
http://back-to-golden-days.blogspot.co.il/2016/02/moody-new-star-portrait-of-james-dean.html
ג'יימס דין ודניס סטוק 1955:
לכתבות רבות נוספות, כנסו לכותבת- מלים בסגנון והשראה.