מילנו
ורסצ'ה
היידי קלום ישבה בין האורחים בשורה הראשונה בתצוגה של ורסצ'ה, לצידם של נעמי קמפבל וריקרדו טישי המנהל האמנותי של ז'יוונשי (שליהק את דונטלה ורסצ'ה – האישה והאגדה ומותג בפני עצמה – לקמפיין סתיו 2015/16 של ז'יוונשי). מי שזוכר את השמלה הוולגרית בצהוב אפרוחי מבית ורסצ'ה אטלייה, שלבשה קלום רק בשבוע שעבר בטקס האמי, יתקשה להאמין שפריטי הקולקציה המהודקת בסגנון המשלב השפעות צבאיות וספורטיביות למראה מלוטש ועדכני, הם של אותו מותג. אולי רק לקראת סוף הקולקציה היו כמה שמלות בודדות שעוררו זיכרון מעומעם… אבל בגדול, הייתה זו קולקציה חזקה – האישה של ורסצ'ה מפגינה תמיד עוצמה וכוח שלא לומר כוחניות- אבל הפעם, למרות ההשפעות הצבאיות מדובר בכוח סביר… כלומר במשהו יותר ארצי ולא בסגנון האמזונה הגדולה מהחיים, שהייתה חביבה בעבר על דונטלה. פריטים מעולים בירוק חאקי והדפסי הסוואה המשלבים דפוס חברבורות ופרינטים משתנים וצבעוניות משגעת נוספת של בורגנדי (בעיקר בפריטים מעור עם הדפס מנוחש) סגול, ירוק רעל, שחור וכתום. מובן שהקולקציה הייתה גם סופר סקסית. המיני הקצרצר, המכנסונים והשסעים בשמלות, הכל נועד כדי להבליט רגליים ארוכות וחטובות בדיוק כפי שדונטלה אוהבת. אם זה לא היה סקסי זה לא היה ורסצ'ה, אבל המושג סקסיות משתנה בעונות האחרונות אצל מעצבי העל. ניתן למשל לראות בקולקציה של גוצ'י (להלן), כיצד המנהל האמנותי מנסה להגדיר מחדש מהו סקסי. לכן נידמה שלפחות בקולקציה הזאת, דונטלה מתקדמת עם הזמן ומגישה סקסיות עכשווית יותר: לא פחות אטרקטיבית, אבל אולי פחות בוטה, יותר מתוחכמת וחפה מנצנצים.
גוצ'י
אלסנדרו מיקלה המנהל האמנותי החדש, עושה בגוצ'י מהפיכה. זה היה ברור, כבר עם קולקציית הביכורים שלו שהושקה בעונה שעברה. אבל בקולקציית אביב/קיץ 2016 הוא הולך אפילו רחוק יותר ונראה שהוא לגמרי נחוש להתעלם מה-DNA של המותג וליצור לוק חדש. האסתטיקה הסקסית הזוהרת, שיצרו למותג מעצבים אייקוניים כמו טום פורד או פרידה ג'יאניני (הבוסית לשעבר של מיקלה), נעלמה מהשטח ופינתה את מקומה למשהו אחר. זה לא שהקולקציה נעדרת סקסיות אבל בסגנון שונה, יש האומרים מודרני ורענן יותר. במובן מסוים החדש נראה כמו ישן. יש משהו מוכר במה שרואים אצל מיקלה על המסלול, משהו שנידמה שכבר ראינו בעבר, בעיקר אצל מעצבים איטלקים אחרים (פראדה, מיסוני הם רק חלק מהשמות שעולים לראש). אבל למרות תחושת הרטרו, מיקלה מתעקש שהוא חף מנוסטלגיה ושהוא יוצר מראה לחלוטין חדש. האומץ של מיקלה לעשות זאת מרשים, כמו גם היצירתיות והדמיון שלו שהם פשוט שופעים. 50 הדגמים של הקולקציה המתוכננת, גדלו לקולקציה ענקית של 64 דגמים כדי להכיל את כל הרעיונות שלו, והדיטיילים, הרקמות, שיבוצי האבנים, הפרטים הקטנים והמושקעים מעוררי התפעלות. למרות המורכבות והעומק הפילוסופי (הלא תמיד מובן עד הסוף למען האמת) של ההשראות שלו, מיקלה לא מתעלם מהפן המסחרי, אחרי הכל בשביל זה למעשה הביאו אותו במקום ג'יאניני, כדי להגביר את מכירות המותג שהיו בירידה בשנים האחרונות (וכבר לאחרונה עלו בצורה משמעותית – אפקט מיקלה). בחוכמה עשה מיקלה שיצר אקססוריז מושקעים ביותר, שכבר נחטפו ע"י פאשיוניסטות מקורבות. האביזרים הם הלחם והחמאה של גוצ'י וזהו גם התחום היחיד כמעט, שבו השתמש מיקלה באלמנטים המזוהים עם המותג: הפסים באדום ירוק, רסן הסוס, המוקסינים האייקונים (להם הוסיף פרווה מסביב) וכ"ו ויצר סדרה של תיקים, נעליים ותכשיטים ששווה למכור בשבילם כליה. תכשיטי הזהב המולבשים על הציפורניים (כן מה ששמעתם) הם שיחוק, שיהפוך ללהיט וודאי אצל הריאנה והביונסה של העולם (אם כי יש כבר רינונים ברשת, על כך שהתכשיטים מועתקים ממותג התכשיטים הניו יורקי bijulesnyc והללו מתכוונים לנקוט בהליכים משפטיים נגד גוצ'י). רוב המבקרים התלהבו ואם לשפוט לפי כמות הסלבס שהגיעו לתצוגה, כולן לבושות בפריטים מתוך הקולקציה החדשה, נראה שגם ההצלחה המסחרית מובטחת.
אורחות בתצוגה של גוצ'י לבושות כולן מכף רגל ועד ראש בפריטי הקולקציה. משמאל אלכסה צ'אנג עם המוקסינים החדשים מעוטרי הפרווה ולצידה מימין, השחקנית סלמה הייק שבעלה הוא פרנסואה הנרי פינו – יו"ר תאגיד קרינג שהמותג גוצ'י (וגם סן לורן, בלנסיאגה, סטלה מקרטני ועוד רבים) בבעלותו. הייק היא בחורה בת מזל, שיכולה ללבוש מה שבא לה מבין קבוצת מעצבי העל ובחינם! ולמי שעוקב, אני אף פעם לא מתעייפת מלהזכיר את זה, כנראה מרוב קנאה!
ז'יל סנדר
רכות בבדים ובגזרות ורישול נונשלנטי, בולטים בקולקצית קיץ 2016 של ז'יל סנדר. כל מי שמכיר את המותג, יודע שדווקא נוקשות וקפדנות בבדים ובגזרות מאפיינים אותו הרבה יותר. אבל חלק גדול מקולקציות הקיץ הבא, מכוונות למקומות יותר מרושלים בסגנון בגדי שינה ואצל ז'יל סנדר התאימו עצמם לרוח האופנה העכשווית עם שמלות וחולצות סאטן, שעוטפות את הגוף ברכות ובקלילות בהשראת לנז'רי ומכנסיים רפויים בסגנון פיג'מה. גם פריטים מחויטים יותר קיבלו טוויסט פחות נוקשה, כמו בליזרים חתוכים בפתחי קאט אאוט מהם מציץ העור החשוף. פלטת הצבעים עדינה וחיוורת עם טונים של לבן, תכול, צבע חול, צבע פחם, חלודה וכחול עמוק והאביזרים הם כובעי קש מקופלים ונעליים בעלות אבזם גרפי.
לונדון
*
Erdem
המעצב של המותג הבריטי ארדם חוגג עשור להקמת בית האופנה, שנודע בעולם כולו בזכות הלקוחה המפורסמת ביותר שלו – קייט מידלטון. הנסיכה הבריטית נצפתה לא פעם בשמלות של המותג, כולל בהריון האחרון שלה ואין ספק שלא מעט בזכותה, הקולקציות של ארדם נמכרות היום בבתי הכולבו היוקרתיים ביותר בעולם. קולקציית קיץ 2016 המעודנת של ארדם, כוללת השפעות ויקטוריאניות, הדפסי פרחים עדינים ובדי שיפון ותחרה במשחקי שקיפויות. התוצאה קרובה יותר לסגנון של פאשיוניסטות דוגמת פופי דלווין ואלכסה צ'אנג מאשר לקייט מידלטון, אבל העיקר שהאפיל עבור איט גירלז בריטיות ניכר.
וכדאי להיכנס לאתר המותג (לעיל) ולראות את הקולקציה במלואה ובעיקר את החנות הדגל האלגנטית בלונדון, שעושה חשק לגור בה.
מעניין לראות איך משתלבים חלק מהטרנדים של קיץ 2016 כפי שנראו לראשונה ב- NYFW גם בקולקציה של ארדם – דוגמת פתחי קאט אאוט מהם מציצות כתפיים חשופות, סרטים, סלסלות וקפלים
סימון רושה
לפני חמש שנים בלבד, הציגה סימון רושה הצעירה את הקולקציה הראשונה שלה בשבוע האופנה של לונדון. היא הייתה אז בוגרת מבטיחה של הקולג' הנחשב לאופנה Saint Martins עם שם משפחה מוכר – רושה היה מותג האופנה בעל המוניטין של הוריה. מאז היא לקחה את המותג למקומות לגמרי שלה והבגדים בסגנון הרומנטי המזוהה איתה, העניקו לה שני פרסים של מועצת האופנה הבריטית ב- 2013 וב – 2014. ימים אחדים בלבד לפני תחילת שבוע האופנה הנוכחי, פתחה רושה שהיא גם בהיריון מתקדם ומצפה עוד חודש לילד, את חנות הדגל הראשונה של המותג בלונדון. "החנות מסמלת עבורי את הזהות שלי והרגשתי שזה נותן לי ביטחון להיות חופשיה (בעיצוב) עם הקולקציה הנוכחית". ובאמת, הקולקציה של רושה לקיץ הבא נעשתה ביד בוטחת והיא יפיפייה ורומנטית וגם מודרנית בעת ובעונה אחת.
ברברי
התצוגה של ברברי היא ללא ספק זו עם הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר בשבוע האופנה של לונדון. ברברי הוא המותג החזק ביותר המציג שם וכרגיל מדובר בתצוגת שהיא סוג של מפגן כוח של המותג המצליח, שנערכה הפעם בבית חממה עצום בגני קנסינגטון עם אורחים לוהטים כמו דוגמנית העל קארה דלווין עם אחותה הדוגמנית והאיט גירל פופי דלווין, קייט מוס, אלכסה צ'אנג, סיינה מילר ועוד סלבס בריטיות נחשבות. את סגנון הבוהו שיק והקולקציה האומנותית של סתיו/חורף 2015 החליף בקולקציית אביב/קיץ 2016 סטייל סקסי ואדג'י באווירה חורפית משהו, עם רוב לפריטים בשחור, פה ושם הבלחות פסטליות וצבעי ניוד ולבן מעטים. תחרה אנגלית ובדים שקופים ומחוררים נתנו את הטון הסקסי, שרשראות מתכת עבות ומוזהבות על תיקים ועל כפכפים שטוחים גסים למראה ומגפונים בדוגמת רשת עבה, הוסיפו את הפן אדג'י. חלק מהדוגמניות הלכו עם תרמילי גב שחורים שעליהם ראשי התיבות של שמן, רקומים בזהב ומן הסתם יהפכו ללהיט, בדיוק כמו השכמיות עם ראשי התיבות מקולקציית הסתיו. מותג ברברי הוא מכונה מלוטשת ומשומנת היטב, כל פרט הקשור בקולקציה ובאקססוריז הנלווים, בשואו המושקע ובעשרות הידועניות מלאות הסטייל הגודשות את התצוגה בבגדי המותג, עשויים ומאורגנים ללא דופי. בעוד זמן לא רב, יתפרסמו בכל המגזינים תמונות של פאשיוניסטות מוכרות, הלובשות את בגדי הקולקציה החדשה שכמו תמיד תיחטף מהחנויות.
ברברי – קולקציית אביב/קיץ 2016
האורחות הנחשבות בתצוגה של ברברי:
מימין: דוגמנית העבר הבריטית ארין אוקונור, השחקנית סיינה מילר והדוגמניות ג'ורדן דון וקארה דלווין
כולן בפרנזים. מימין: הדודמנית והשחקנית אליסה סדנאווי, קייט מוס ופופי דלווין
מימין: טרנץ' התחרה מקולקציית קיץ 2016 על המסלול של ברברי ומשמאל על השחקנית הטיוואנית Guey Lun Mei. באמצע אנה וינטור והשחקנית נעמי האריס
תומאס טייט
המעצב שבודאי תשמעו עליו עוד רבות בעתיד- בשנה שעברה זכה תומאס טייט בפרס הראשון בתחרות המעצבים הצעירים של תאגיד היוקרה LVMH. המעצב בן ה-25 סיפר אז, כי הוא בקושי ישן ולא יכול להרשות לעצמו לקנות ארוחת ערב. 300,000 ש"ח שזכה בהם כפרס, עזרו לו מן הסתם לקנות אוכל וגם להגיע השנה למקום בו התצוגה שלו הייתה אחת המבוקשות בשבוע האופנה. לא רק התצוגה, הקולקציה כולה הוגדרה ע"י המבקרים כאחת הטובות של שבוע ה אופנה בלונדון.
אזעקת טרנד משבוע האופנה של לונדון
קולר (חונק!) לצוואר. את זה לא ראינו בשבוע האופנה של ניו יורק
צילומים: Gettyimages
מתוך הבלוג של אלישבע כספי