להתלכלך זה כיף

הרבה פעמים יצירה מלווה בלכלוך, בעיקר אצל ילדים. זו כמובן לא סיבה לא ליצור, וגם לא סיבה "לקשט" את הספות והבגדים בכתמי עד, או במילים אחרות: דאגתי לכם לפתרון להכל

כתם02

להתלכלך מבחינתי זו חוויה בפניה עצמה. חוויה של תחושות חום וקור, רטיבות ויובש, ריח ומראה. להתלכלך יכול לכלול את כפות הידיים, זרועות רגליים ופנים. זה יכול להיות אקט חברתי ולכלול גננות וילדים אחרים. להתלכלך יכול להיות התמודדות עם רגישות למגע, או עם רצון לא להתלכלך ולהישאר "ילדה טובה". לכן אני מנסה לשלב בגן הזדמנויות רבות להתלכלך. כשהציעו לי לבחון את סנו אוקסיג'ן פאואר ולקבל אותו להתנסות, מיד הסכמתי, מסיר כתמים הוא בהחלט מצרך חיוני בגן. כמובן שלא הייתי צריכה לחכות הרבה להתנסות הראשונה במוצר, ככה זה בגן ובכלל בחיים.

כתם18יצירה היא גם אקט חברתי

הכל מתחיל בתכנון

לארגן ולתכנן "פעילות מלכלכת" היא חוויה בפני עצמה. יש לבחור את החומרים המתאימים לילדים, את משטח העבודה, ואת הכלים. להחליט האם לתת להם לעבודה ביחד או לאפשר יצירה פרטית לכל אחד? האם להשתמש בחומרים טבעיים או צבעים מוכנים? האם לתת להם להשתמש רק בידיים או לתת התנסות בכלים שונים? ביקור מקרי בסניף של רשת חנויות זולה העלה בי רעיון נהדר להתלכלכות ססגונית.

כתם27

כתם24

צבעים, מברשות וגלגלות של "גדולים" בגדלים שונים

מצאתי מברשות, גלגלות וספוגים שונים, כולם מיועדים לצביעת הבית, ולמעשה למבוגרים, אבל במחיר שווה וכדאי. מעבר ליתרון הגדול שאביזרים חדשים, בחרתי גדלים וצורות שונות ומה שהכי החשוב זה שהם "של גדולים". יצירה כזאת מאפשרת לילדים התנסות חדשה גם מבחינת אחיזה, וגם מבחינת התחושות (אני למשל גיליתי שגלגול גלגלת מלאה בצבע על כף היד מעניק תחושה נעימה), וגם מבחינת הטקסטורות של היצירה (מברשת רחבה יוצרת קווים אחרים ממברשת דקה או מספוג החתוך למשולש).

כתם15היכרות ראשונה

כאן יוצרים בכיף

הביצוע קל למדי, ואפילו כזה ששווה להמליץ עליו להורים בבית. בחרתי בעבודה עצמאית על דפים גדולים, ולכן עבדנו על השולחן. באותה קלות אפשר היה לקחת בריסטול או דף גדול וליצור על הרצפה. אני נוהגת להתחיל פעילות כזו בהסבר לילדים, מהם הצבעים שנשתמש בהם הפעם, מהם הכלים ואיך אפשר להשתמש בהם (אני משתדלת במידת האפשר בזמן יצירה ליצור במקביל אליהם לתת דוגמא ורעיונות). לאחר מכן הלבשנו אותם בחולצות עבודה, וחילקנו את הדפים. נתתי לכל אחד לבחור כלי, תוך הדגשה שהם יתחלפו ביניהם לאחר מכן.

כתם04

 כתם06


כתם07הזרימה של הילדים עם הפעילות היתה מידית

היה מהנה לראות כמה בקלות הם זרמו עם הפעילות – גם הבוגרים יותר וגם הקטנטנים. הם החליפו צבעים (לקחו מהצלחות ששמתי) החליפו ספוגים ובחנו את התוצאות השונות. הפעילות משכה ועניינה אותם לזמן ארוך יותר מאשר בדרך כלל. הם ביקשו ממני להוסיף להם צבע ישירות על הדפים, ולא הפסיקו להתנסות בשימוש בספוגים במברשות ובידיים. הם צבעו על הדף, ואת הידיים וגם אחד את השני .

כתם11

כתם08

הילדים מתמסרים ליצירה ולחוויה

כתם09

הניקיון של אחרי

הבעיה היחידה אולי בכל ההנאה הזאת היא בסופו של דבר – הלכלוך. או יותר נכון הכתמים. אין לי בעיה שילכלכו את עצמם, ואפילו את חבריהם (כל עוד זה בהסכמה כמובן), אבל בגדים, פחות. וקירות הגן עוד פחות, ואת הספות שלנו הרבה פחות, בייחוד כאשר חלק מהצבעים יוצרים כתמים די עמידים. הפתרון שלי לרוב עובד – שילוב של חולצות עבודה גדולות שמכסות את כל הילד, ועמדת שטיפה שכוללת דלי עם מים וחולצת עבודה הקרובים לפינת העבודה. הילדים כבר רגילים לעמוד בתור ולחכות להכניס ידיים למים לשטיפה מהירה (עוד חוויה חושית) .

כתם28

כתם23

רק שהפעם זה לא כל כך הצליח, כלומר תלוי איך מסתכלים על זה, כי השובבה התורנית הייתה חייבת לבדוק מה קורה לגלגלת על הספה. התוצאה הייתה מלמדת ומרתקת, והסתיימה בכתם גדול ורטוב. אבל מה לעשות תקלות קורות, וגן הוא מתכון לכתמים רבים, והספה הזו למודת כתמים ולכלוכים. לכן לאחר הסבר קצר לחקרנית הצעירה על כללי הגן, החלטתי לא להתרגש יותר מידי, ופשוט להקדים את הכביסה החודשית של הכיסויים. הפעם כביסה מהירה בסנו אוקסיג'ן פאואר פתרה את הבעיה בלי שום מאמץ והכתם נעלם. מה שאומר שהכיסויים מוכנים להתמודדויות העתידיות מול החקרנים הקטנים בגן, שכבר שואלים מתי שוב נצייר כמו גדולים.

כתם21

ככה זה נראה לפני: עקבות הגלגלת ניכרים

כתם19

היה כלא היה, הספה מוכנה לכתמים הבאים

כתם20

עידית דרור
היי. אחרי שנים רבות חזרתי אל הגן .... אחרי מהפכות רבות בחיים שלי גיליתי את החינוך מחדש. כל יום אני רואה את הפלא של התהוותם של אנשים קטנים את הקשיים האהבות האכזבות וההצלחות. של הגיל הרך.