להציל את גברת טראוורס

שאלה שמופנית דרך קבע לשחקנים על דרכי עבודתם: מה עוזר לך להיכנס לתוך הדמות?
תשובה שגורה: תלבושת ואביזרים!

| זיו קורן בתערכות עדות מקומית 2017 | חן סיון | אופנאית |
| זיו קורן בתערכות עדות מקומית 2017 |

מרתקות דרכי היצירה של אמנים
אני אוהבת לקרוא או להקשיב לראיונות על תהליכי יצירה
אחד המקורות שלי הוא הסדרה המעולה 'בתוך סטודיו השחקנים' (Inside the Actors Studio) שמשודרת מדי פעם בערוץ 8
שאלה שמופנית דרך קבע לשחקנים המתראיינים בה היא: מה עוזר לך להיכנס לתוך הדמות?
אחת התשובות השגורות: תלבושת ואביזרים

הבגד עושה את האדם
התלבושות מכניסות שחקן לדמות

אמה תומפסון וטום הנקס| אמה תומפסון שלובת זרועות וקפוצת שפתים | תום הנקס מפזר חיוכים לכל עבר |


אמה תומפסון
הנפלאה, הגברת פי. אל. טראוורס בסרט 'להציל את מר בנקס', משלבת בכשרון יוצא דופן שפת גוף ופנים, טון דיבור ושימוש מרשים בתלבושות שעוצבו עבורה

תומפסון מגלמת את הסופרת שכתבה את סדרת ספרי 'מרי פופינס' החל משנת 1934
וולט דיסני – טום הנקס, מרשים ומשכנע ביותר (בדרך-כלל הוא לא מהשחקנים החביבים עלי) –
התוודע לספריה בשנת 1939, והחל משנת 1941 ניסה לשכנע את הגברת טראוורס, כפי שהעדיפה להתקרא, להעביר לידיו זכויות לסרט על פי ספריה

אמה תומפסון - פי. אל. טראוורס
| אמה תומפסון – פי. אל. טראוורס | שלובת ידיים או שלובת זרועות |

הסרט מתאר שבועיים שבהם מפגיש דיסני את התסריטאים והפזמונאים שלו עם הגברת טראוורס, לסדרה של פגישות עבודה, בנסיון כמעט נואש לשכנע אותה למסור לידיו את הזכויות

מעצב התלבושות, דניאל אורלנדי Daniel Orlandi, יוצר עבור תומפסון בדמות טראוורס סדרה של חליפות מחוייטות חמורות סבר ומושלמות גזרה. אלה מחמיאות ביותר לגופה המרשים של תומפסון, שכבר חצתה את גיל 50, ובה בעת משוות לה מראה חמור ונוקשה: המרפקים מכוסים, הצוואר סגור, הצללית מהונדסת, הצבעים כהים ועגמומיים משהו, ותכשיטי הכסף והחרוזים – כבדים ומכבידים
תומפסון משלימה את הרושם בהבעות פנים קשות, בשפתיים קפוצות, בחוסר-שביעות-רצון מופגן, ובשפת גוף סגורה – שלובת ידיים או שלובת זרועות

מימין איור של מעצבי התלבושות, משמאל: תומפסון-טראוורס

\
בת דמותה מצהירה באופן חד משמעי שאין להראות את הצבע האדום בסרט! האדום חייב להימחק!!!
גם אם הסרט מתרחש בלונדון, שבה אוטובוסים-קומתיים אדומים, ותיבות דאר אדומות וחיילי משמר המלכה…
ואולם בחדר המלון שלה, כשהיא מרשה לעצמה להשתחרר מעט, היא לובשת בגד בדפוס צבעוני שמכיל גם מכיל את הצבע האדום

| משמאל איור של מעצבי התלבושות | מימין: תומפסון-טראוורס |

\

ואז מתחילה להיסדק החזות הנוקשה: צוות דיסני מציג בפניה את השיר Let's Go Fly a Kite, ומוציא אותה מקליפתה הרגשית למשך רגע מכונן – עדיין בשמלה סגורה אבל חיוך כבר סודק את המסכה שלה

[youtube zoOBCYrRmZA nolink]

רק שחקנית ברמתה של תומפסון, בטוחה כמוה ביכולותיה, תסכים לגלם דמות שתחילתה כל כך לא מחמיאה.
ממקומי באולם הקולנוע, די קרוב למסך, נראו פניה מבוגרים וקמוטים, ופיה קמוץ בהבעה מרירה

מול הופעתה הבריטית השמרנית מציב הסרט את אנשי דיסני, את באי הבאר במלון שבו שוהה הגברת ואת מבקרי דיסני-לנד.
כולם מגלמים את הקלילות הקליפורנית הצבעונית ושטופת השמש
התלבושות מעוצבות לשקף את הניגוד, בייחוד אלה של מזכירתו הצעירה והעולצת של דיסני
\

* * *
\

במקביל לסיפורה של טראוורס מובא בפנינו גם סיפור ילדותה בקווינסלנד אוסטרליה של הלן גוף, או בשם המשחק שנתן לה אביה: הנסיכה גינטי.
הלן הילדה מגולמת על ידי השחקנית האוסטרלית הצעירה אנני רוז באקלי Annie Rose Buckley, שזה סרטה הארוך הראשון.
כבר מרגעיו הראשונים של הסרט, ברור לנו הצופים שהלן גוף היא הגברת טראוורס, ובמהלך כל הצפיה מנדנדת במוחי השאלה: איך הפכה ילדת הפרא ההיא, לאשה הקשוחה הזו

גם לחלק הזה של הסרט הוקדשה תשומת לב קפדנית, בעיצוב אווירה כפרית וחופשית שמעלה בזיכרון את 'ימים ברקיע' של טרנס מאליק (1978).
הפסטוראליה עומדת כאן כניגוד גמור לחיים הקשים, בעיקר אלו של אמה של הלן
ובגדי הכותנה הלבנים והאווריריים, כמתבקש מהשמש האוסטרלית החמה, נראים כנחמה קטנה בלבד

למעלה: איורי מחלקת התלבושות; למטה, משפחת גוף מגיעה למעונה החדש

\
* * *
\

הדודה אלי, שהיא לפי הסרט מקור ההשראה למרי פופינס, מגולמת בידי רייצ'ל גריפיתס האוסטרלית, בתפקיד אורח קטן ומרשים
דמותה נראית כמעוצבת מבחוץ פנימה, כדי שתתכתב עם בת דמותה של ג'ולי אנדרוז כמרי פופינס

| מימין: רייצ'ל גריפיתס – הדודה אלי | משמאל ג'ולי אנדרוס – מרי פופינס |

\

* * *
\

לקראת סיום הסרט, ולאחר שהתרצתה הגברת ושיחררה לידי דיסני את זכויות ההסרטה
חוזרת טראוורס לכתוב, לאחר תקופה ארוכה שבה סירבה לכתוב פרקים נוספים בחייה של 'מרי פופינס' שלה

אז היא גם מתחילה ללבוש בגדים קלילים יותר: טוניקות משי פראי בצבעים בהירים וחולצות כותנה בהירות ורכות

לאירוע הבכורה של הסרט היא מופיעה בשמלת סאטן לבנה אלגנטית, אם גם עדיין מאופקת משהו
שפתח הצוואר שלה רחב יותר, ועל זרועותיה שאל משי כחלחל
הגברת טראוורס עצמה, כך מסתבר מתמונתה מאותו אירוע עצמו, היתה מסוגלת למחשוף אמתי

| מימין: טראוורס | משמאל: תומפסון |
| מימין: טראוורס | משמאל: תומפסון – טראוורס |

\

* * *

\

כל התמונות מהאתרים הרשמיים של חברת דיסני