לגדל ילד חברותי/ ד"ר עדה בקר

זהו ספר הדרכה מפורט להורים, המאפשר להורה ללמוד כיצד לגדל ילדים חברותיים. כיצד לזהות אם קיימת בעיה, כיצד לפתור אותה וכיצד לחזק ולקדם את הילד. מוזמנים להיכנס ולקרוא, ריכזתי עבורכם המון טיפים בפוסט.

עטיפה ק לגדל ילד חברותי

פעם חשבו ש-IQ גבוה הוא מתכון להצלחה. היום אנו יודעים שמה שקובע באמת הוא היכולות החברתיות- היכולת לתקשר עם אחרים, להבין את צרכיהם, לשאול שאלות, להקשיב לתשובות, לגלות אמפתיה, לקבל את האחר, להכילו ולשתף איתו פעולה. ואלו מסייעות לאנשים להצליח בבגרותם בכל תחומי החיים. מכאן גם החשיבות הגבוהה בללמד את הילד מהרגע שהוא נולד כיצד להיות חברותי.
לגדל ילד חברותי היא משימה שיכולה להיות מלווה בהנאה גדולה. בכלל, הנאה היא הדבר החשוב ביותר שביחסים חברתיים.

"לגדל ילד חברותי" הוא ספר הדרכה מפורט להורים, המפרט לעומק את הדרכים שבאמצעותן יכולים הורים לגדל ילדים חברותיים, פתוחים ואהובים על אחרים.
ספר זה הוא תוצר של עשרים וחמש שנות מחקר, עבודה בשטח, ייעוץ והדרכה להורים וגננות.
ריכזתי עבורכם המון מידע וטיפים, אך כמובן זה רק מידע חלקי ולא מפורט כמו בספר. בעיני זהו ספר חובה עבור כל הורה, הרוצה לגדל את ילדיו בצורה המוצלחת ביותר.

שישה מאפיינים ייחודים ומרתקים קיימים אצל הילד החברותי. אפשר להבחין בהם עוד לפני שמלאו לו שלוש שנים ובזכותם נמשכים אליו ילדים אחרים:
1. יש לו רעיונות למשחקים, והוא ממגנט אליו ילדים, הם רוצים לשחק איתו.
2. הוא פותר בעיות בצורה יצירתית ויעילה.
3. הוא משתמש בשפת הדיבור כדי לעניין אחרים ולהשפיע עליהם.
4. הוא יודע לשתף פעולה עם ילדים אחרים.
5. הוא חי בשלום עם כולם וממעט להיכנס לעימותים.
6. הוא יודע לבטא רגשות כמו שמחה, כאב, הנאה, כעס ואכזבה. אך, אינו מאפשר לרגשות להשתלט עליו ולמנוע ממנו להיות באינטראקציה טובה עם אחרים.
ילד שאינו חברותי, יתקשה לבצע את מירב הפעולות האלה.

כל ילד יכול להיות חברותי, אך בתנאים מסוימים. ישנם כללים חשובים שעל פיהם ההורה צריך לפעול כדי לגדל את ילדו שיהיה ילד חברותי:
1. היכולות החברתיות הן מולדות, אך הן בעיקר נרכשות, ובעזרת הדרכה נכונה אפשר לפתח אותן. הדרך הטובה ביותר לסייע לילד לרכוש יכולות חברתיות היא לשמש דוגמה אישית. איך? התנהגו היום בצורה שהיתם רוצים לראות את ילדכם נוהג מחר.
2. שפת היכולות החברתיות, ככל שפה, היא שפה מורכבת- יש לה חוקים, מבנה, כלים ומיומנויות. אם הילד ישבש את המילים והמשפטים ולא יהיה מובן, עלול להיווצר פער שפתי, ולכן גם חברתי, בינו לבין ילדים אחרים.
3. חשוב ללמד את הילד את השפה החברתית מוקדם ככל האפשר- ילד שאינו לומד את השפה החברתית מגיל צעיר מאוד, יתקשה ללמוד אותה כראוי בהמשך חייו.
4. חשוב לתרגם את הידע לכלים יעילים- ילד זקוק להדרכה כדי להבין את המסרים שהוא קולט מהוריו בתחום החברתי וכדי שידע לנהוג לפיהם עם חבריו.
5. כל לימוד הוא תהליך- השפה החברתית נרכשת בתהליך ממושך של ניסוי, טעייה והרבה חזרות.
6. התחום החברתי פגיע ביותר, כי הוא מושפע מקשיים בתחומי ההתפתחות האחרים ומשינויים בתנאי חייו של הילד. לכן, ככל שנצייד את הילד מוקדם בכלים חברתיים יעילים יותר, כך הוא ידע להתמודד עם מצבי הקושי ולהשתלב מחדש מבחינה חברתית.
7. חשוב לאזן בין שעות העיסוק במחשב ל'שעות יחד'. חשוב ביותר להקדיש שעות, שבהן תשבו בצוותא עם הילדים, שעות של בילוי משפחתי.
8. כדאי להיות מודעים להשפעתם של מעברים בחיי הילד. המעברים והצורך להסתגל כל פעם למסגרת חדשה מקשים גם על ילדים שהתפתחותם תקינה, והם עשויים לחוות קשיים, בייחוד קשיים חברתיים.
9. השפעת ההורים אינה מסתיימת בבית- יש לכם יכולת להשפיע על רמת החברתיות של ילדכם גם בגן. למשל בדרך של שיתוף פעולה מלא עם הצוות החינוכי בגן תוכלו לשפר את מצבו החברתי של ילדכם.
10. חשוב לתת לילד עזרה מוקדם ככל האפשר- ככל שהילד צעיר יותר, כך רבה יותר היכולת של ההורים לגרום לשינוי. לכן אם אתם מבחינים בבעיה ברמת התקשורת והמשחק של הילד, תפנו לקבל הדרכה.
11. ליכולות החברתיות יש השפעה לטווח הארוך- ההשפעה של היכולות החברתיות נמשכת לתוך החיים הבוגרים.

המיומנויות החברתיות הן המרכיב החשוב ביותר בלמידה החברתית של הילד. המיומנות החברתית נמצאת על רצף התפתחותי, כלומר כל מיומנות חדשה בנויה על בסיס המיומנויות שנרכשו לפניה. אפשר לחלק אותן לשלוש רמות על פי מורכבותן ההולכת וגדלה- מיומנויות בסיסיות: עליהן 'בנויות' המיומנויות המתקדמות, ועליהן 'בנויות' המיומנויות המורכבות.
בספר תוכלו לקרוא בצורה מפורטת את הטבלאות המפרטות את מגוון המיומנויות.

גן המשחקים מספק לנו הזדמנות יוצאת דופן ויקרת מציאות לבחון וללמוד כיצד הילד שלנו מסתדר עם ילדים אחרים.
כדי להשפיע על החברותיות של ילדכם, עליכם ראשית להבין את ערוצי ההשפעה שדרכם הילד לומד מכם על יחסים חברתיים ועל יחסים בכלל:
* הערכים שעל פיהם אתן מנווטים את חייכם.
* תפיסת עולמכם וגישתכם החינוכית- המודעת והלא מודעת.
* אישיותכם.
* היחסים החברתיים שהיו לכם בילדותכם.
* ההבנה, הידיעה והיכולת שלכם בתחום היחסים החברתיים כיום.
* התקשורת הרגשית ביניכם לבין הילד.
אתם משפיעים על ילדכם מעצם היותכם!

התחברות לילדכם

כשהורים מנסים להיות חברים של ילדם, שני הצדדים יוצאים נפסדים. חברות היא מערכת שוויונית, ואילו התחברות היא מצב שונה. משמעותה להיות חלק מעולמו של הילד ולחבר אותו לעולמנו: להקשיב לו ולהתייחס אליו כאל 'שותף'.
כמה עצות להתחברות לילד על בסיס יומי:
1. נהלו עם ילדכם דיאלוג ללא מטרה מיוחדת.
2. אל תלמדו כלום: תיהנו יחד ותחוו חוויות יחד.
3. קראו יחד ספרים.
4. צפו יחד בסרט או בסדרת טלוויזיה שהוא אוהב.
5. פרגנו לילד.
6. שחקו יחדיו.
7. הכינו יחד יומן או אלבום אישי.
8. תנו לילד חפץ קטן שייקח איתן לגן.
9. הכינו דברים יחד עם הילד.
10. הסתכלו איך ילדים אחרים פותרים בעיות.

כשאתם מנווטים את חיי החברה של ילדכם, אתם צריכים להאמין ביכולתיו של הילד, לחזק אותו ולהביאו לעצמאות חברתית במינימום התערבות.
כאשר ההורים משקיעים מאמצים לארגון מפגשים בין ילדים הם מסייעים לילד לפתח מיומנויות חברתיות.

השיחות עם ילדינו הן אחת האמצעים המרכזיים להשפעה עליהם. אנחנו מקשיבים להם, מדריכים אותם, מייעצים להם ומלמדים אותם כיצד לנהוג בכל הקשור ליחסי חברות.
חשוב שתנסו לחוש אמפתיה כלפי הילד מבלי להזדהות איתו בצורה מוגזמת. אם הילד יחוש הזדהות גדולה מידי מצדכם, הוא עלול לא לרצות לשתף אתכם להבא כדי לא להכביד עליכם או לחילופין, הוא ירבה בדיבור על מה שמשתבש ביחסים החברתיים שלו כדי לזכות בהזדהות שלכם.

הימנעות מלקיחת סיכונים בגיל הילדות, בין בשל רתיעה של הילד עצמו ובין עקב היענותו לאיסורים שמטילים ההורים, עלולה ליצור פחדים וחרדות אצל הילד במהלך שנות הילדות וגם לאחר מכן.


התינוק הנולד

התינוק נולד עם יכולות חברתיות: היכולת ליצור קשר עין ומבט משותף, היכולת לבכות, היכולת לחייך והיכולת להירגע. היכולת החברתית המולדת עוזרת לתינוק לקיים איתנו יחסים חברתיים ראשונים שישרתו אותו בהמשך הדרך ביחסים החברתיים שלו עם ילדים אחרים.
חיוך רחב, צחוק מתגלגל, וכל הבעה אחרת שמבטאת רגשות חיוביים הם כרטיס הביקור שלנו בכל אינטראקציה חברתית. כמו כל היכולות החברתיות של התינוק, כך גם החיוך: התינוק נולד עם היכולת והכושר לחייך. החיוך הראשון של התינוק מיד לאחר הלידה הוא חיוך רפלקסיבי- הוא נובע מזרמים עצביים בגזע המוח. לכן בחודשיים הראשונים תוכלו לראות שהחיוך מופיע פעמים רבות במהלך השינה.
בגיל שבין חודש לחודשיים מתחיל להתפתח החיוך הרצוני, החברתי. הוא מופיע בזמן הערות; התינוק מגיב תחילה לקולות שונים בסביבתו ואחר כך למראה פני אדם המחייכים אליו.

ליכולת להתמקד במשהו שמשהו אחר מתעניין בו- אדם, חפץ או בעל חיים יש חשיבות עצומה. ילד שאינו יודע לתת תשומת לב, בתחילה לחפצים, ואינו לומד להרחיב ולבנות את המשך המשחק איתם, יתקשה מאוד ביחסיו החברתיים.
חפצים מהווים זרז לאינטראקציה חברתית. טלו חפץ צבעוני ובולט והפנו אליו את תשומת הלב של התינוקות. לעיתים הם ישתעשעו בו יחד, לעיתים רחוקות יריבו, אבל העיקר- הם יכירו בקיומו זה של זה.
החל מגיל שנתיים הדיבור הופך להיות המרכיב המרכזי בקשר בין ילדים ומתחיל לתפוס את המקום שקודם לכן היה שמור רק לחפצים.
התבוננות הילד בחבריו לגן במהלך אינטראקציה חברתית היא השלב הראשון בתהליך הכניסה לתקשורת חברתית. שלב זה חשוב ביותר, כי הוא מאפשר לילד לחקות אחרים ולילדים אחרים לחקות אותו.

כדי ליצור יחסים חברתיים נדרשים מהילד כוחות נפש וביטחון עצמי. אלו נובעים מהתפתחות תקינה של יכולותיו להיות עצמאי. ילד שרגיל שבני המשפחה עושים עבורו את רוב הפעולות או את כולן, יהיה חסר יכולת ליזום יחסים חברתיים ולהתמודד עם יצירתם.

הטמפרמנט הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היחסים החברתיים של הילד. יש קשר בין מרכיבי הטמפרמנט של הילד לבין העדפות החברתיות שלו.
אפשר לחלק את הילדים לארבעה טיפוסים: ילדים גמישים, ילדים ש'מתחממים' לאט, ילדים מאתגרים וילדים פעילים.
פופולאריות וחברות קרובה דורשות מיומנויות שונות וגם עונות על צרכים חברתיים ורגשיים שונים. גם הילד הפופולארי וגם הילד שיש לו חבר קרוב יכולים למצות את היכולות החברתיות שלהם.
בספר תקבלו טיפים כיצד לסייע לילד ליצור חברות מגיל הינקות וכיצד לסייע לילד להתמודד עם משבר בעקבות חברות שהסתיימה.

מעמד חברתי

נושא הקבוצות והמעמד החברתי מתחיל להיות רלוונטי בחיי הילד בסביבות גיל שלוש. לפני כן הוא שיחק בעיקר לבדו או עם ילד אחד ורכש מיומנויות למשחק משותף.

את המעמד החברתי בגיל הרך נהוג לחלק בצורה הבאה:
א. ילדים דומיננטיים- פופולאריים.
ב. ילדים דומיננטיים השנויים במחלוקת.
ג. ילדים ידידותיים.
ד. ילדים שאינם פופולאריים:
1. ילדים דחויים- תוקפניים.
2. ילדים לא מקובלים.
ד"ר עדה בקר נותנת טיפים כיצד לחזק כל סוג של ילד. היא מדגישה שהעבודה עם הילד הבודד (המתבודד והמבודד) היא איטית ומתמשכת, וחשוב להתחיל לפעול מיד כשמזהים את הבעיה; ככל שעובר הזמן, וההורים והגננת לא מתערבים, הקשיים של הילד גדלים ודפוסי ההתנהגות שלו מתקבעים.

חשיבות הגננת

טיפול רגיש ונענה של גננות הוא מרכיב מרכזי ברכישת מיומנויות חברתיות יעילות אצל ילדים.
התפקיד המרכזי של הגננת הוא תרגום ובניית פיגומים; בתהליך איטי והדרגתי של הדרכה והנחייה רוכשים הילדים כישורים חברתיים.
גננות יוצרות חיבורים בין ילדים, מזמינות אותם להתעניין במה שעושים ילדים אחרים ומעודדת אותם לשתף זה את זה במחשבות, ברעיונות וברגשות.
תפקיד הגננות והמחנכות הוא ללמד את הילדים להיות שותפים בקבוצה ולהעשיר את החוויה הקבוצתית שלהם.

ספרות ילדים

לספרות ילדים טובה יש פוטנציאל להרחיב את הנפש, את החשיבה, את הדמיון, ואת העולם התרבותי והאמנותי של הילד וגם של המבוגר.
כשאתם מקריאים לילדכם ספר, אתם משתתפים יחד במעשה חברתי וחברותי, פעולה המקפלת בתוכה חוויה רגשית מעצימה, מעשירה את הקשר שלכם עם הילד ותורמת לזמן איכות ייחודי איתו.
איך לבחור ספר:
1. קראו את הספר בחנות או בספריה, כדי לבדוק האם הספר מתאים לגילו של ילדכם, לרמת ההבנה שלו ולצרכיו.
2. בחרו ספר הנוגע לתחומי העניין של הילד.
3. ודאו שבספריה הביתית שלכם יש ספרים מסוגים שונים.
4. למדו לזהות ספר איכותי.
5. חשוב מאוד שגם אתם תיהנו מחווית הקריאה המשותפת. ההנאה שלכם עתידה לעורר אצל ילדיכם אהבה לספר זה בפרט ולספרים בכלל.
6. חזרו למורשת התרבות שלכם והקריאו לילדיכם גם ספרים שקראתם ואהבתם בילדותכם.

מאחלת לכם קריאה מוצלחת ופורה!

XOXO

אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)