לאלף חד קרן / אורית אדיבי

בסוג של אומנות הסופרת בספר הביכורים שלה יוצרת את חודי, ספק אמת ספק אגדה ונעזרת בו לבנות את דמותה של אהובה הדמות הראשית בספר

 

לאלף חד קרן

 

מרקם הוצאה לאור 2017, 228 עמ'.

מקור

חד קרן בשם הספר, זה הדבר הראשון שמשך את תשומת ליבי כשהחלו הטריגרים והפרסומים לספר הזה. לא תמיד אנחנו שמים לב מה גורם לנו לבחור בספר, כאשר בסך הכל אנחנו עדיין לא יודעים מה תוכנו.

אהובה דר או שמא אהובה דהרמה גדלה בחיפה והיום היא פרופסור לבוטניקה במכון ויצמן, עובדת ומתגוררת ברחובות. היא וורקוהולית מכורה לעבודה, אבל זו לא הסיבה היחידה שבגיל 50 היא עדיין לבדה. היא עשתה את הבחירות שלה בחיים ובעיתן הן נראו כבחירות נכונות.

הסיפור מתנהל בשני רבדים, האחד הוא אהובה הבוגרת והשני הוא אהובה בילדותה , כאשר סיפור החד קרן מלווה את שני הרבדים של הספר.

אהובה, דור שני לניצולי שואה מצד שני הוריה חיה בצל המסתורין. אף אחד מהוריה לא מוכן לדבר ולספר את העבר. לכל אחד מהם טראומות משלו ולמרות ששניהם בחרו בחיים, נישאו והקימו משפחה, כל אחד מהם מתמודד אחרת . האב מתפקד ועובד והקשר שלו עם אהובה, חם, אוהב, מסור ומבין. לאם יש ימים טובים ופחות טובים, בשל כך אהובה לא מתחברת עם ילדים אחרים כדי שלא תצטרך להזמין אותם הביתה. אז מגיע חודי -סוס לבן עם עצם בולטת במצח. אביה רוכש אות לצורכי עבודה, אבל חודי מסרב להשמע לו, לבסוף הוא בורח ונעלם וגורלו לא ידוע לאהובה.
אביה של אהובה מבוגר ונזקק לסיוע של מטפל וכך נכנס לואי לסיפור. עובד זר מהודו. בין אהובה ללואי מתפתחת זוגיות שאהובה מפרשת כאהבה, אהבת חייה ליתר דיוק, אבל לואי נוסע לבקר את משפחתו בהודו ולא חוזר.  הוא מנתק את הקשר בחדות בלי הסבר. מעוצמת הכאב והבדידות אהובה מציפה חזרה את הסיפור של ילדותה ואת המשמעות של חודי או העדרו בחייה.

אהבתי את הספר וגמעתי אותו כמעט בבת אחת. עד הסוף הוא לא נוגע בשואה למעט המובן מאליו שמתפרש מהחיים בבית ילדותה של אהובה וחשוב מאד להבנת דמותה. דווקא בנקודה הזאת נשארתי סקרנית , אבל הגיבורים העיקריים בסיפור הם אהובה וחודי ולא ההורים שלה והסופרת נשארת נאמנה לדמויות האלה שלה ולא התפזרה.

בסוג של אומנות הסופרת בספר הביכורים שלה יוצרת את חודי שנרכש במיטב כספו של האב, היא יוצרת  רושם של ספק אמת ספק אגדה. אין ספק שהאב רכש סוס לבן וסרבן  אין ספק שהוא מתנהג כחד קרן אצילי ולא נותן להתקרב אליו (מלבד אהובה וכמו אהובה). האם העצם הבולטת במצח הסתירה קרן אחת? אני מניחה שזה תלוי בעוצמת הדמיון של הדמויות ושל כל אחד מאיתנו. מעניין איך הסופרת נעזרת בחודי כדי לבנות ולקדם את דמותה של אהובה.

אחרי שתקראו, תחזרו להביט בכריכה של הספר.

גילוי נאות: הספר התקבל לקריאה וסקירה.

סיגלית בן-ישראל
כאן תמצאו סקירות של ספרים, סרטים וחוויות אישיות. הסקירות הן אישיות שלי או של חברים שקוראים וכותבים. למען הגילוי הנאות אספר לכם, שבנוסף לספרים שלי, אלו שאני רוכשת או שואלת, לעיתים אני מקבלת ספרים לקריאה וסקירה מההוצאות לאור השונות. אני תמיד כותבת בכנות את תחושותי לגבי הספרים שאני קוראת ולכם נותר רק לבחור אם הם לטעמכם או לא. שמחה לארח אתכם בבלוג שלי ואשמח אם תגיבו.