כמה הגיגים על עצמאות…לכבוד יום העצמאות ה-65

עצמאות היא חופש משליטה ומתלות -היבטים שונים ומשונים למילה מלבד ההיבט הלאומי הפוליטי ,ואכן כשאנו חוגגים את העצמאות הלאומית שלנו חשוב שננסה לחגוג את העצמאות גם בהיבט האישי-המשפחתי והערכי שלנו.

Flag israel waving with highly detailed textile texture patternעצמאות =חופש משליטה על ידי אחרים ,אי תלות שורש ע.צ.ם .

המילה עצמאות איננה מופיעה במקורות היהודים הקלאסיים (מקרא,תלמוד,תנ"ך)המילה עצמאות היא תוצר של הספרות העברית החדשה ומבוססת על השורש עצ"מ. מילים נוספות הנגזרות מאותו שורש: העצמה,עוצמה,עצם העניין . ובכן מדוע בחרו הסופרים העבריים המודרניים דווקא שורש זה כדי לבטא את רעיון העצמאות?

בבחירת השם עצמאות אנו שמים את הדגש על האי תלות ,העוצמה וההעצמה שמתקיימת בתהליך החופש משליטה .

1-על חופש משליטה

בבואי להרהר בהגדרה חופש משליטה ,אי תלות אבקש לעמוד על הבחירה במיקום יום העצמאות בלוח השנה העברי . יום העצמאות נבחר להחגג לאחר חג הפסח ,בו יצאו בני ישראל מעבדות לחירות . חג החירות מתחבר לחג העצמאות באופן ישיר . בהמשך לשחרור משליטה של אחרים ,חשוב כי ננסה ,דווקא ביום העצמאות לשחרר את עצמנו מאותם שיעבודים מודרניים כמו: 

"שעבוד לחומר"- ליוקרה,לסטטוס,למותגים,לתרבות הצריכה.

"שעבוד לאוכל"  -לסוכרים,למתוק,לצבעי מאכל ,לגלוטן ,לשוקלד.

"שעבוד לקידום"- לתחרות ,לשעות נוספות על חשבון שעות איכות על הילדים בבית.

שעבוד מ"הלא נעים לי "- לא נעים לי לא להזמין אותם,לא נעים לי לא ללכת ,לא נעים לי לא לעשות כך או אחרת .

חופש משליטה הוא שנחייה את חיינו ללא הצורך להרגיש שמשהו אחר שולט בנו ,החברה ,המשפחה ,"הצרכים" הפנימיים או כל דבר אחר .

לעשות את מה שאנו עושים מתוך בחירה מודעת ,לעמוד בכבוד מאחורי כל החלטה ,אבל בשום פנים לא מתוך איבוד שליטה .

2-על חינוך לעצמאות

המושג עצמאות מגלם בתוכו את המושגים של מסוגלות וכח . ילדים קטנים בגיל הרך עלולים להתפס ככאלה שמחליטים עבורם בכל דבר ובמידה מסויימת בחינוך שכזה נשללת מהם עצמאותם ומסוגלותם .

תהליך למידה וחינוך עכשווי לעצמאות יכול לשדר לילד מסר של "אני יכול" .צריך לחנך את ילדנו כבר בגיל הרך לעצמאות .

לא ברגע שהילד אומר "קשה לי" במגרש המשחקים ישר לקפוץ ולעזור ,לא בכל פעם שהילדה חוזרת בוכה להתערב בשבילה, לא בכל ריב אחים לאחוז בכובע השופט.יש לתת להם להתמודד בעצמם ובכך לזכות אותם במתנה נפלאה היא העצמאות .קשה מאוד להתחיל עם העניין בגיל ההתבגרות ,אז המתבגרים מבקשים לשחרר ואנחנו לא מוכנים לעשות כן מפחד או מחוסר אמון. על עצמאות יש לעבוד ולהתאמן . ברגע שמתחילים מוקדם,אולי ישמעו קולות מהסביבה כמו:"ראית איך הילדה הולכת ..איזה חוסר טעם בבגדים..היא בטח מתלבשת לבד לא עוזרים לה…מסכנה.."או " ראית את הילד הקטן הזה בוכה על המגלשה לעזרה והאמא לא ניגשת.."

נכון יכול להיות שלא תהיומקובלים בשיטה ותראו לעיתים הורים מזניחים, לא קשובים ,לא עוזרים…בטווח הארוך ברמה האסטרטגית הילד הקטן או הילדה הקטנה יגדלו להיות עצמאיים ובוגרים בשליטה על חייו (ולא תמצאו אותו בגיל 40 גר בבית שלכם).

ולעניין אחרון –

3- חג העצמאות הקרניברי

גילוי נאות לעניין זה ,אינני צמחונית ,מעולם לא הייתי ויש שיאמרו שאני סוג של קרניברית בעצמי, אוהבת לאכול כל סוג של בשר.

ויחד עם זאת,חג העצמאות שלנו נקשר עם חג המנגלים, חג הבשר וחג הנפנוף .ישנו טעם לפגם מבחינה מוסרית שחג העצמאות שלנו קושר בתוכו טבח המוני של חיות ושולל מהם זכות חיים ואף יוצר תעשייה שלמה שעומדת בלב החג הלאומי.

בכל הפרסומות לקראת החג מפורסמים חלקי הבשר המדממים….

אינני אומרת שצריך לבטל לגמרי את הנפנוף,אולם צריך להכניס עוד נופח נוסף למהותו של חג העצמאות ,בדומה למה שהיה כאן לפני עשרות שנים :נהירה המונית לבסיסי צה"ל, למשטים ולמטסים,טיולי טבע,ביקור במוזיאונים(שאגב רובם פתוחים בחינם בחג),ריקודי הורה לצד ריקודי שורות .

רעיון למחשבה …..ובכן עצמאות היא חופש משליטה ומתלות -היבטים שונים ומשונים למילה מלבד ההיבט הלאומי הפוליטי ,ואכן כשאנו חוגגים את העצמאות הלאומית שלנו חשוב שננסה לחגוג את העצמאות גם בהיבט האישי-המשפחתי והערכי שלנו.