"ימים בגן עדן" – ההצגה המפתיעה של תיאטרון באר שבע

"ימים בגן עדן" של תיאטרון באר שבע מאת עידו ריקלין, בהשראת סיפוריו של מארק טוויין, הינה קומדיה רומנטית מרנינה, שאהבתי בה כל רגע, ובעיקר את השילוב הבלתי נתפס של רגעי הבריאה, עם קונספטים של המאה ה-21.

לפני 120 שנה כתב מארק טוויין, הסופר האמריקאי הנודע, שני סיפורים קצרים כמחוות אהבה לאשתו המנוחה: "קטעים נבחרים מ"יומנו של אדם" ו"יומנה של חווה". "יומני גן עדן" משלב את שני היומנים למחזה אחד, מימי הבריאה ועד היום.

וכך זכינו לראות את "ימים בגן עדן" של תיאטרון באר שבע מאת עידו ריקלין, בהשראת סיפוריו של מארק טוויין, שהינה קומדיה רומנטית מרנינה. אהבתי בה כל רגע, ובעיקר את השילוב הבלתי נתפס של רגעי הבריאה, עם קונספטים של המאה ה-21.

Maayan Kaufman photography

סיפור המעשה הינו על אדם המתעורר בגן רחב הידיים שהוא חי בו, ומגלה שהגיעה פולשת צעירה, מקסימה, פטפטנית ונלהבת. אי אפשר להרחיק אותה, אי אפשר להשתיק אותה ואי אפשר שלא להתאהב בה.

היות ומדובר בזוג האוהבים הראשון בהיסטוריה, הם עוברים מאורעות רבים, וצפויות להם הפתעות רבות במהלך הדרך, כיאה לזוג צעיר בתחילת דרכו.

Maayan Kaufman photography

נכונים דבריו של הבמאי אלדד גרויסמן: "הצורך האנושי הבלתי פוסק בהכרה ובהגדרה עצמית, הינו היסוד המרכזי לדעתי במחזה "ימים בגן עדן". כולנו, נשים וגברים כאחד, מרגע לידתנו ועד יום מותנו נאבקים בצורך הזה אל מול הסביבה, ובעיקר מול עצמנו. אדם וחוה מוצאים עצמם בכלא המלכותי הקרוי גן עדן. בתוכו הם מגלים את הקונפליקטים המהותיים בחיינו: רגש מול שכל, חלום מול מציאות, יחיד מול חברה. הם נלחמים בקונפליקטים אלו דרך תיעוד חייהם. בעוד חוה מתעדת דרך כתיבה, אדם מוצא את דרך תיעודו באמצעות אומנות הציור. ואז מגיעים הילדים.

ממשיך גרויסמן: "זו אחריות כבדה ליוצרים ולשחקנים, להביא לידי ביטוי את הגבר והאישה הראשונים בהיסטוריה. לצד אנקדוטות קטנות מדיוקנם ההיסטורי והספרותי של אדם וחוה, החלטנו להתמקד בלספר את סיפורם של שני אנשים צעירים, שנבעטו למקום שהם לא בחרו, ובו הם יחיו, ישמחו, יתעצבו, יאהבו, ישנאו, יצרו. בדיוק כמו בחיים. והחיים, כפי שכבר למדנו ועודנו ממשיכים ללמוד, מלאים בקלישאות ובהפתעות ובעיקר גדושים בבלתי צפוי".

Maayan Kaufman photography

העיבוד של עידו ריקלין הינו מקסים ומרגש, נדיר ומקורי העוסק בחיבור הבלתי לוגי כמעט בין הזוגיות הראשונה של הבריאה, לבין הזוגיות של היום. כשאתה מסכם את ההצגה לאחר ירידת המסך, לפתע אתה מגלה שבעצם אז והיום, מקבילים ומשיקים בלא מעט נקודות.

אפרת בוימולד בתור חוה, ורון ביטרמן בתור אדם, מרתקים במשחקם. הסיפור אכן תנ"כי, אבל השפה הינה מודרנית, ולפי תגובות הקהל, נרשמה הזדהות רבה עם הנעשה על הבמה, כאילו הזמן עמד מלכת.

התפאורה המינימליסטית של רועי ואטורי, עם גופי התאורה התלויים לאורך על כל ההצגה, הצליחה לגשר פער השנים מיום הבריאה ועד היום, כשהיא משרה מסתוריות מעומעמת ומינימליסטית.

השחקנים אפרת בוימולד ורון ביטרמן מגישים דואט מרענן ומלא הפתעות, עם לא מעט מומנטים קומיים, הנראים כאילו נלקחו מהמאה ה-21.

לסיכום: לכו לראות את ההצגה המפתיעה הזו של תיאטרון באר שבע. היא מיוחדת, מרגשת ומשאירה אותך מרותק לבמה, מההתחלה ועד ירידת המסך.

Maayan Kaufman photography

ימים בגן עדן – תיאטרון באר שבע

מאת: עידו ריקלין

קטעים נבחרים: מאת מארק טווין

בימוי: אלדר גרויסמן גוהר

תפאורה ואביזרים: רועי ואטורי

תלבושות: מאיה מידר מורן

מוסיקה: אמיר לקנר

שחקנים: אפרת בוימולד, רון ביטרמן

החיים על פי בלה
יועצת תקשורת, עיתונאית בנשמה, מחוברת בטבור לסצנה התל-אביבית, אוהבת את החיים הטובים, ומזמינה אתכם ליהנות יחד איתי.