טעימה מ"טעם של נייר"

טעימה מתוך התערוכה 'Paper Taste" בה מוצגות יצירות אמנות ועיצוב של 28 יוצרים מהארץ ומהעולם העושים שימוש בנייר כחומר גלם.

בחורה עם מחשב נייד

Mesdames Butterflies - Tsuyu Sentocho

נייר הוא אחד המוצרים המשמשים אותנו ביום יום כמעט בכל תחומי החיים. הוא מופיע בצורות רבות וניתן להפיק ממנו מגוון רחב של תוצרים. בגלריה דיזיין ספייס שבתל אביב בחרו לתת טעימה מהאפשרויות שפותח הנייר כחומר גלם ולהציג אוסף יצירות אמנות ועיצוב המאדירות את החומר הפשוט והזול.

ההיסטוריה של הנייר מתחילה במצרים העתיקה ובגיליונות הפפירוס שהופקו מצמח הגומא. אמנם תהליכי ההפקה של הפפירוס שונים מתהליך הפקת הנייר כפי שאנחנו מכירים כיום, אך מקור השם נייר בשפות רבות  מגיע מ"הנייר הראשון" – paper באנגלית, papier בצרפתית, papir בנורבגית ועוד. את גילוי תהליך ייצור הנייר מייחסים ל"חכם סיני עתיק" בשם צ'אי לון בתחילת המאה השניה לספירה. מסין התפשט הידע על שיטת הפקת הנייר לקוריאה, יפן ופרס ובהמשך למזרח התיכון, לאירופה, ולשאר מדינות העולם.

בעבר, כמות הנייר הזמינה הייתה קטנה ורק עשירים יכלו להרשות לעצמם לרכוש נייר או אובייקטים העשויים ממנו. התפתחותן של שיטות ומכונות לייצור נייר הפכו את החומר זמין יותר ועם כניסת השיטות התעשייתיות והייצור ההמוני הוא הפך זול ונגיש לכולם. למול הנונשלנטיות בה אנחנו תופסים את החומר המקיף אותנו, מעניין לראות יוצרים הנותנים כבוד לחומר ולאפשרויות שהוא מזמן.

בתערוכה "טעם של נייר" מוצגות עבודותיהם של 28 יוצרים מהארץ ומהעולם. בחירת העבודות בתערוכה אינה אחידה, אך היא פורשת מנעד רחב של דרכי שימוש ויצירה בחומר הנגיש ומאפשרת למבקרים בתערוכה טעימה קטנה ומהנה מעולם האפשרויות של העבודה עם נייר.

מסורת קיפולי הנייר מופיעה בעבודות דוגמת Mesdames Butterflies של טסויו סנטוצ'ו (Tsuyu Sentocho) – אובייקט הבנוי מאות פרפרים עשויים קיפולי נייר, תלויים על חוטים, היוצרים מבנה עדין ויפיפה, כמו גם בעבודתה של אילנית כהן שיוצרת סדרת כלי קיבול פיסוליים מנייר דרך קיפול טקסטורה תלת מימדית למשטחי החומר הדו מימדי.

הידהוד למסורת עתיקה נוספת שמקורה במזרח – חיתוכי הנייר, ניתן לראות בעבודות  של ליאת ליבני שמפסלת בשכבות נייר חתוכות ומציגה תמונות נוף תלת מימדיות – הר לבן, הר פוג'י ועיר לבנה. גם עבודותיו של עמי נבו מציגות חיתוכי נייר בתלת מימד. נבו משתמש בחבילות דפי A4 כחומר גלם ובונה מתוכן אובייקטים תלת מימדיים דוגמת כסא וארון. דרך העבודה הוא מתייחס למעבר של מעצבים מעבודה בחומר לעבודה במחשב.

ליאת ליבני

מסורת עתיקה נוספת שהחלה בסין היא העבודה עם עיסת נייר. בעידן הנוכחי בו גוברת המודעות סביב שמירה על משאבי כדור הארץ נוסף למסורת העתיקה גם פן אקולוגי דרך שימוש חוזר בחומר הגלם. טל גור משתמש בעיתון היומי כחומר ליצירת עיסת נייר אותה הוא מיישם על גבי תבנית מתנפחת. את  הקליפה שמתקבלת לאחר התייבשות העיסה הוא הופך לגוף תאורה תלוי בשם  "News"; דן הוכברג נותן כבוד לעיסת הנייר ומציג סדרת עבודות בהן היא מופיעה כמסגרת וכיצירה הממוסגרת בו זמנית ; יפעת שמלץ עושה שימוש בדפי זהב ישנים ותחת הכותרת  "what a waste" היא מציגה אובייקטים לישיבה ולאחסון העשויים מהדבקת שכבות של עמודי דפי זהב על גבי צורות בסיס.

יפעת שמלץ

עבודות מענינות נוספות שמוצגות בתערוכה הן גופי תאורה של מירב ברזילי, רותי בנאי ואלברטין ואן איטרסון (Albertine Van Iterson), שמלת כלה של דפנה חסון-שפירא, תיקי נייר של איתי לניאדו, עבודה בה חיתוכי נייר משמשים תחליף למשיכות מכחול של מאיר סידי ועוד.

מבט לתערוכה ; גופי תאורה של מירב ברזילי, ברקע עבודה של מאיר סידי

רשימת המציגים בתערוכה: Alma Shneor, Andree A. Dupuis Bourret, Ami Nevo, Meir Sidi, Latzi Art, Avishai Sivan, Meirav Barzilay, Daphna Hasson Shapira, Guy Yanai, Guy Golstein, Sharon Etgar, Albertine Van Iterson, Illa Ben Ari, Moustache, Itay Laniado, Keren Hella Gefen, Yifat Shmaltz, Lena Sapojnikov, Liat livni, Tal Gur, Orit Haviv,Eilat Tzin, Katya Oicherman, Ilanit Co…hen, Ruti Banai, Michel Wolman, Nir Segal, Lezli Rubin-Kunda.

"Paper taste" ; אוצרת: אמי שחר ; 2.06.2011 – 15.07.2011 ; גלריה Design Space , רחוב אליפלט 26, ת"א


* לעבודות נוספות מתוך התערוכה ולקריאה נוספת ניתן לפנות לטקסט שכתבתי ומופיע באתר מוזיאון העיצוב חולון: http://www.dmh.org.il/heb/magazine/magazine.aspx?Issuesid=5&id=78


י

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com