טיפים למנהלים בתקופה הקורוניאלית. מספר 12

הובלת שינוי תוך שיתוף ורתימה של כל מחלקות החברה

טיפ מס. 12

כיצד אתם מחזקים רלוונטיות לשוק בתקופת הפוסט קורנה ואיך מניעים את כלל החברה להרתם למשימה?

הובלת שינוי תוך שיתוף ורתימה של כל מחלקות החברה
הובלת שינוי תוך שיתוף ורתימה של כל מחלקות החברה

תהליכי ליווי כשהמציאות קוראת לשינוי
ליווי מנהלים בימים ׳קורוניאלים׳ אלה, מתמקד בעיקר בתהליכים של אדפטציה לסביבה עסקית חדשה. זהו אתגר חדש ומורכב גם למנהלים מנוסים.
מנהלים שמצליחים לקרוא את המפה ולהוביל שינוי מתווים דרך לשמירה על רלוונטיות החברה ביחס למגמות השוק ובכך מחזקים את סיכויי הצלחתה. המפתח הוא בהובלת תהליך מובנה שבליבו שיתוף ודיאלוג עם מנהלים, עובדים, שותפים אסטרטגיים, משקיעים, חברי דירקטוריון, ובכלל, אנשים חכמים ומנוסים.

הובלת תהליך שינוי
אחד מתהליכי השינוי אותם הוביל מנכ״ל בחברת סטארטאפ עם מוצר תעשייתי שאותו ליוויתי בתהליך זה, מאפיין תהליכים דומים שחברות נדרשות לעשות בימים אלו.
לפני מספר שבועות התקשר אלי ושיתף אותי בשיחת ועידה שהייתה לו (בזום כמובן) עם קרן הון סיכון מהגדולות בארה״ב. שתיים מהשאלות שנשאל, כבר בתחילת השיחה, התייחסו להשפעה של הקורונה על סיכויי החברה להצליח. המנכ"ל שיתף שהשאלות הפתיעו אותו והוא הרגיש שלא העביר תשובות ומסרים חדים ומשכנעים.

השאלות שנשאל המנכ״ל על ידי הקרן:

א. האם בתקופת הקורונה או בזו שאחריה, מוצרי החברה יהיו יותר רלוונטים או פחות, ומדוע?
ב. בעידן שבו פגישות פנים אל פנים וטיסות יהיו מוגבלות, או שהגבלות התנועה או הסגר ישובו, מה תהיה ההשפעה של זה על יכולת החברה להגיע ליעדים שלה, בלוז, בתקציב? איך החברה מתכוונת לבצע ניסויי שדה ("בטאות") וכיצד החברה מתכוונת להיערך לכך?

התובנות
במהלך ניתוח השיחה שהתנהלה עם הקרן, עלו מספר תובנות ואמיתות:
א. החברה לא שאלה או בחנה את השאלות הנ"ל לעומק
ב. השאלות ותשובות דורשות התייחסות מכל יחידות החברה; שיווק, מכירות, הדרכה, תמיכה, כספים, ופיתוח
ג. בכדי לעשות את הדבר הנכון נדרש תהליך מובנה שהתוצאה שלה היא תוכנית פעולה לשינוי.

אדפטציה ושינוי אסטרטגיה
המנכ"ל שיתף את חברי הבורד וההנהלה בשאלות והציג את המתווה המוצע לפעולת החשיבה, למידה וניתוח.

  • ההנהלה הבינה את משמעות הנושאים ונרתמה לפעולה.
  • נעשתה חשיבה משותפת, חוצת גבולות (לחברה חברות בנות באירופה), בכל הדרגים והמחלקות לבחון האם והיכן. נדרש לערוך התאמות וכיצד לבצע אותן כך שישתלבו בדרישות המציאות החדשה. איך להתאים את כלל החברה מוצרים ומסרים לרלוונטים יותר לשוק בעולם של פוסט קורונה.
  • כולם ללא יוצא מן הכלל, נרתמו לחשיבה: שינוי המיצוב, מודל ההפצה, תמיכה, ניהול ושינויים ארגוניים (לטווחי זמן שונים), העסקת עובדים ומנהלים, ראורגניזציה של צוותים, הגדרות, התקנות, הדרכות, וכל תחום שהצוותים ראו לנכון כחשוב וחיוני להתאים לתפיסת המציאות החדשה.
  •  

    מספר דוגמאות חוצות ארגון, תוצאה של חשיבה מעמיקה, כולל תגובה מהירה של החברה:
    שיווק:From Reliability to Resilience
    מחלקת השיווק שינתה את הדגש העיקרי של המסרים מאמינות לעמידות [מוצרי החברה מיועדים לשוק תשתיות התקשורת/טלקום]. הדבר התבטא כבר בעדכון מסרים בבקשה למענק שהחברה הכינה להגשה. ומכיון אחר, עדכון מסר הודעה לעיתונות שהחברה אמורה לשחרר בשבועות הקרובים.

    פיתוח: Remote Management
    האצה וקידום תוכנית פיתוח מוצרי ניהול, אבחון ועדכון מוצר מרחוק.

    הפצה: Local Tech Representative
    בשל מגבלות הטיסות, בהערכה שיקח זמן עד שישתחררו מגבלות הניידות בין מדינות או לחילופין לקחת בחשבון שיתכן והמגבלות, לאחר תקופת הקלות, עלולים לחזור שוב, החברה החליטה לתת דגש רב יותר על מינוי נציגים מקומיים עם רקע טכני ברמה גבוהה כאלטרנטיבה לשליחת מהנדסי החברה לאתר הלקוח.

    הדרכות: Live Interactive Q&A
    התאמת ההדרכות שתוכננו במקור להיות במשרדי החברה בנוכחות מהנדסי החברה, להמירם להדרכות וידאו. גם כאן, עקב העובדה שהמוצר מורכב, הוחלט להשקיע ולתכנן, במקביל להפקת סרטוני הדרכה, גם מערכת מצלמות שיאפשרו הדרכה חיה של הדגמות הרכבה, פירוק, תיקונים של המוצר בכל צדדיו.

    מערכות ניהול: CRM and Tech Support Adaptation
    בחירת תוכנות ניהול מותאמת גם לעבודה עם אנשים חיצוניים לשם שיתוף בתהליכים שקשורים למערכות הניהול אשר במקור, נועדו רק לעובדי החברה וכיום נדרש הרחבת השיתוף גם לצוותים ונציגים בארצות שונות.

    להפוך משבר להזדמנות
    המנכ״ל שזיהה מבעוד מועד את המשמעות, ההשלכות והפוטנציאל הטמון בשאלות המפתח שנשאל, לא היסס להתמודד עם האתגר שבפניו ולהכין את החברה לעידן חדש ושונה. השיתוף הכנה של הפגישה שתפסה אותו קצת לא מוכן, המיקוד, האדפטציה המהירה שהשכיל לעשות תוך כדי שהוא רותם את כלל המנהלים ועובדים בחברה לקידום השינוי שיקף מנהיגות חזקה וראויה לשמה.

    חשוב להדגיש שתהליכי שינוי דורשים חשיבה מעמיקה בשלבים שלפני קבלת החלטות, לא פחות מאשר בתהליך עצמו. מיקוד המסרים, תיאור הבעיה והצורך הינם חיוניים להתנעה מוצלחת של תהליך כזה. שיתוף מושכל של הצוותים, הן בשלב החשיבה וניתוח והן לאחריו, בשלב היישום, יסייעו משמעותית גם להפחתת התנגדויות ששינויים מעוררים בדרך כלל.

    לסיכום, שמירה על רלוונטיות ביחס לשוק, דורשת אדפטציה ותהליכים מאתגרים ביותר עבור מנכ״לים של חברות ובכירים בארגונים. אלה שפתוחים לראות ולזהות זאת, למרות המורכבויות הכרוכות בדבר, הסיכונים הקיימים ולעיתים חריגות בתקציב, מחזקים את עמידותה של החברה לטווח הרחוק, ומעצימים משמעותית את סיכויי הצלחתה.

    ———-
    התקופה ה״קורוניאלית״ מביאה עמה אתגרים לצד הזדמנויות חדשות. בימים בהם סדרי עולם משתנים ועמם גם סדרי העדיפויות ניתנת לנו הזדמנות לבחון מחדש את סט הערכים שלנו ומה הם הדברים החשובים לנו באמת. מנצלת הזדמנות מיוחדת זו להקנות טיפ יומי למנהלים במטרה להעצים את מנהיגותם בימים אלו ולהביא עוד נקודת מבט להעשרת עולמם העסקי והניהולי. דרך צלחה…

    זיוי קלעי
    פסיכולוגית עסקית וניהולית
    Web. www.zivikalay.com
    Email. Zivikalay4@gmail.com
    Tel. 058-6622404

    זיוי קלעי- מנהיגות חדשה
    כפסיכולוגית עסקית, אני מלווה בכירים ומחזקת את מנהיגותם וניהולם לשם הצלחתם בתפקיד והצלחת החברה שבתי לארץ לפני שש שנים, לאחר שהייה של 25 שנים בקליפורניה, ארה״ב. מעל לעשרים שנות נסיון בליווי מנהלים בחברות גלובליות, בתהליכי מיזוג ורכישות, בגישור פערי תרבויות את דרכי התחלתי כפסיכולוגית קלינית ובמהלך השנים התמחיתי בפיתוח מנהיגות ומנהלים בעולם העסקי. נעזרת בכלים מתחום הפסיכולוגיה לאבחון תהליכים ובניית תכניות עבודה מדויקות ותפורות אישית עבור כל מנהל/ת בתפקידם ובדרכם הייחודית ופועלת לפיתוח מנהיגות מודעת ואותנטית