המסה הקריטית והממהפכה הטבעונית – אני עוסקת בחיבור ביניהם כבר כמה שנים, פרסמתי שלושה פוסטים בנושא, האחרון שבהם היה תקשור שקיבלתי בנושא, הוא פורסם באוקטובר 2015, לפני כמעט ארבע שנים. מוזמנים לקרוא אותו בקישור הזה:
http://saloona.co.il/michalbiel/?p=613?ref=blog_main
חשבתי שזה יקרה הרבה קודם, אבל במציאות הדברים לקחו זמן רב יותר, ונראה שבחודשים האחרונים זה קורה. הנה כמה אירועים ושינויים שגורמים לי לחשוב כך, וגם – רוצה לספר לכם על חברה בשם "ביונד-מיט" שבעיניי היא הסמן והשליח שמראה את זה בבירור.
שלא כמו חלק מחברי הטבעונים שמעולם לא אהבו לאכול בשר, או שמרגע שהתקדמו לטבעונות נראה להם מוזר לאכול משהו שהוא "כמו בשר" במראה או במרקם, תמיד אהבתי בשר ומוצריו. כך שכטבעונית יצא לי לאכול במהלך השנים לא מעט קציצות המבורגר טבעוניות, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות.
הביס הראשון בהמבורגר של "ביונד מיט" – זו היתה חוויה שקשה לשכוח. אכלתי את ה"ביונד" הראשון שלי בלוס-אנג'לס בסניף של רשת מזון-מהיר טבעוני בשם Veggie-grill שמזכירה קצת את מקדונלדס, מינוס המזון מהחי. ה"ביונד מיט" כבר היה נוכח בארה"ב והתחילו פה ושם לדבר עליו אבל הוא לא היה מוכר ונפוץ כמו היום. וזה היה "וואו גדול…" טעם שנותן בו-זמנית את החוויה של בשר, של "על האש", מספיק מתובל, יחד עם זאת עדין ולא משתלט וממש לא מוגזם. פשוט מושלם. מהחוויות האלה שנצרבות בתודעה וגורמות לך לרצות לאכול עוד מהדבר הזה.
לקח זמן עד שהבנתי שאת הפלא הזה אפשר להשיג בעוד מקומות, ולא רק בארה"ב אלא גם בארץ ובמקומות אחרים בעולם, לאט ובהדרגה, החלה החברה המופלאה הזו, ששמה לה למטרה להציל את העולם מעצמו, להכניס את מוצריה למסעדות, חנויות, מחסני מזון ורשתות שיווק גדולות. בארצנו היתה להם היענות גדולה, וכיום ניתן להזמין את ההמבורגר שלהם בכמה מאות מסעדות וחנויות ברחבי הארץ.
מזה כמה שנים מוזכר המושג "מסה קריטית" בהקשר של מהפכת הטבעונות. למי שלא יודע: המושג לקוח מעולם הפיזיקה, אבל פועל בכל שטחי החיים, בהיבט התודעתי המשמעות היא שברגע מסוים בו כמות מסוימת של אנשים מאמצת רעיון או גישה מסוימים (לרוב מדובר על משהו בסביבות 10%) וזה מתחיל להתפשט הלאה בלי שמישהו יתאמץ לשם כך, ואחרי שנים של ציפייה, לפחות בתחושה שלי המסה הקריטית הגיעה, ויש כמה סימנים לכך.
בפסח האחרון, אפריל 2019, נסעתי עם בעלי וביתי לחופשה בלונדון, שנחשבת לעיר מובילה בסצנת הטבעונות, חברת "ביונד מיט" הודיעה כמה ימים קודם לכן שהיא מתכוונת לצאת תוך מספר ימים להנפקה בבורסה האמריקאית, ה"נסד"ק". אלה היו חדשות חשובות, מאד שמחנו לקראת זה ותכננוו לקנות מניות, אפילו קצת, כדי להרגיש שאנחנו חלק מהחברה הנהדרת הזו.
תוך כדי הנסיעה קרו כמה דברים בו זמנית, שההנפקה של "ביונד-מיט" היתה רק אחד מהם שריגשו ושימחו מאד וגרמו לי להבין שהדבר שייחלתי לו כל כך אכן מתחיל לקרות:
ביום הראשון לנסיעה שלנו התפרסמה ידיעה שחברת "אימפוסיבל פודס" תשווק את ההמבורגר הטבעוני שלה Impossible Whopper וזה יקרה בסניפים של חברת "ברגר-קינג" בארה"ב, כהכנה להתחיל למכור אותם בסניפי "ברגר קינג" ברחבי העולם. ה"אימפוסיבל בורגר", שבזמן כתיבת שורות אלה טרם יצא לי לטעום, נחשב גם הוא לבורגר צמחי מוצלח, שדומה למוצר הבשרי ונותן ל"ביונד" תחרות.
זו היתה ידיעה מרעישה וחשובה, ההמבורגר של אימפוסיבל, כבר צבר לעצמו שם במזללות שונות בארה"ב, נחשב טעים בעיני רבים, וכניסה לרשת כמו "ברגר קינג" היא ללא ספק צעד מכובד.
ברור היה שקורה דבר גדול גם כי "ברגר-קינג", היא רשת ענקית, אבל תשומת הלב הופנתה מיד לרשת הגדולה ממנה, "מקדונלדס", שברור היה שלא תוכל להשאר אדישה לצעד הזה. חיכינו לראות מתי יגיבו שם ומה תהיה התגובה, וזו הגיעה מהר מהצפוי: תוך 4 ימים יצאה מקדונלדס בהודעה משלה: היא תכניס לתפריט שלה המבורגר טבעוני בשם "איקרדיבל" תוצרת חברת "נסטלה" השוויצרית, בתחילה רק בגרמניה, ובהמשך לסניפי מקדונלדס בארה"ב ומשם ליתר העולם.
כל זה קרה במהלך הטיול שלנו בלונדון, שהסתבר לי שהיא נחשבת לאחת הערים המובילות בעולם בסצינת הטבעונות. במהלך הימים שם הבנו כמה המהפכה הטבעונית מתקדמת וקורית, אי אפשר היה להשוות את זה לשום חוויה של טיול בחו"ל באירופה או בארה"ב מהשנים האחרונות: זה התבטא בהמון מסעדות ובתי קפה טבעונים לחלוטין או כמעט לחלוטין, וגם במסעדות הלא-טבעוניות לא נתקלנו בתפריט לא מסומן, זה אומר שבכל מקום יש כבר אופציות טבעוניות, רשתות הגדולות לא יכלו להשאר אדישות למה שקורה, וכך, רשת סאבווי, ממש לא מזמן חנכה סנדוויץ' עם גבינה טבעונית, וב"סטארבקס", מקום שאנחנו הולכים אליו באופן קבוע לא משנה איפה בעולם, לא רק שיש אופציות טבעוניות, יש שלטים שמכריזים על כך בצורה בולטת.
אז אפשר היה להגיד: "אוקיי, מדובר בלונדון, אחת הערים המתקדמות בעולם בסצינת הטבעונות אם לא ה…" אבל הטיול שלנו כלל גם ארבעה ימים בפריז, אחת הערים שנחשבו מאז ומתמיד מאד קשות עבור טבעונים, הצרפתים לא מוותרים כהוא-זה על האוכל שהם אוהבים, על בישול בחמאה, על מאכלי ים, על גבינות קשות. והנה גם כאן חיכו לנו שפע של אופציות, ומסעדות, ואפילו אכלנו בשתי מסעדות גורמה ממש טובות 100% טבעוניות. בפריז גם מצאתי את ארטיק ה"מגנום" הטבעוני בקיוסק פשוט על המדרכה.
כך שדווקא הביקור בפריז, סרבנית הטבעונות הבלתי-נלאית, שגרמה תסכול עמוק ללא מעט מחבריי הטבעונים במשך שנים, גרם לי להבין שמה שחלמנו עליו אכן קורה.
אבל נחזור רגע לרשתות ההמבורגר הגדולות, חשוב לדבר עליהן, כי הן מספקות מזון בסיסי זול, שעליו מסתמכים רבים כל כך בעולם כארוחה עיקרית, ואנחנו יודעים שבתעשיות המזון מן החי, השינוי הגדול יונע כתוצאה מאינטרס עיסקי, ברגע שזה יניע את הגלגלים, ולתאגידים הגדולים כדאי יהיה לתמוך בכך, שם יקרה השינוי שבעקבותיו תגיע החקיקה.
ובתוך כל החדשות האלה, בן-הזוג שלי, שמאד מעורה במה שקורה בשוק ההון קרא ידיעה מעניינת והסב את תשומת הלב שלי אליה: יש חברה בשם "טייסון פודס" – Tyson Foods אחת מיצרניות המזון הגדולה בעולם שמתמחה במזון מהחי: בעיקר מוצרי בשר, מסתבר שמזה כמה שנים טייסון עוקבת בעניין רב אחרי מה שקורה עם "ביונד מיט" "אימפוסיבל" ו"נסטלה" במה שנוגע לתחליפי הבשר הצמחיים והתחילה בשנים האחרונות להשקיע כסף בחברות האלה' לא מאהבת החי כמובן, אלא מאינטרס עסקי פשוט.
אבל ב"טייסון פודס" הגיעו למסקנה שזה לא מספיק להשקיע בחברות האלה, ממש לאחרונה החליטו בחברה לייצר מוצר מבוסס צמחים משלהם. הנה ציטוט מכתבה שהתפרסמה באתר החברה ביוני האחרון:
June 13, 2019 – As part of efforts to expand its protein offerings, Tyson Foods, Inc. (NSYE: TSN) today introduced the company’s first plant-based and blended products, along with its new Raised & Rooted® brand. The initiative makes Tyson Foods the largest U.S. meat producer to enter the growing alternative protein
segment with its own products.
(תרגום חלקי: כחלק מהמאמץ להרחיב את מבחר המאכלים עתירי החלבון, טייסון פודס מציגה היום את המוצרים הצמחיים הראשונים שלה, ובכך הופכת להיות יצרנית הבשר הגדולה בארה"ב הנכנסת לשוק החלבון האלטרנטיבי עם מוצר מקורי משלה.)
קישור למאמר המקורי:
https://www.tysonfoods.com/news/news-releases/2019/6/tyson-foods-unveils-alternative-protein-products-and-new-raised-rootedr
אמרנו אינטרסים? אין ספק שזה מה שמניע אנשים לעשות שינוי, יתכן שדוח האום "צילו הארוך של משק החי" שפורסם כבר בשנת 2006 ודיבר על האסון האקולוגי שגורמים המשקים מן החי, על הסכנה הברורה והמיידית לחיים של כולנו אם לא נתעשת.
ההנפקה לבורסה של "ביונד מיט" יצאה לדרך בתחילת מאי 2019, קצת אחרי שחזרנו מהנסיעה. אין לתאר את המהומה שחוללה המניה: החברה, שפתחה בשווי מוערך של מיליארד ורבע דולר ושווי כל מנייה היה 25$ סיימה את היום הראשון בשווי של 4 מיליארד דולר ושווי מניה 68$. בחדשיים שעברו מאז, שווי המניה טיפס וטיפס ובזמן כתיבת שורות אלה (תחילת יולי 2019) היא עומדת על 150$ !!! מדובר על זינוק שלא היה כמותו ב-19 השנים האחרונות.
המשמעות פשוטה: העולם מוכן לשינוי, המסה הקריטית כבר כאן, ורק הלב נחמץ על עוד מיליארדים של בעלי חיים שיצטרכו לשלם בחייהם עד הרגע שבטח יקח עוד זמן, בו תעשיות המזון מן החי יוצאו אל מחוץ לחוק.
****************************************
תודה שקראתם !!! דעתכם חשובה לי , ואשמח לשמוע תגובות. ניתן להגיב בסופו של כל פוסט.
כמו-כן, אתם מוזמנים לעקוב אחרי הבלוג. לשם כך יש ללחוץ על הכפתור למעלה משמאל עם ציור הסיכה והכיתוב “עקבו אחרי”, לבחור באופציה של דואר ולמלא כתובת אימייל. האתר ישלח לכם הודעת אימייל בכל פעם שיעלה פוסט חדש.
לבלוג יש גם דף שמלווה אותו בפייסבוק. אפשר לעשות לייק לדף ולראות את הפוסטים שם:
https://www.facebook.com/vegan1.spirit
ואתם מוזמנים כמובן לבקר באתר שלי: www.cmw.co.il
שלכם בברכה, מיכל.