חסד ספרדי/ אברהם ב. יהושוע

בחורה עם מחשב נייד

 חסד1

יאיר מוזס, במאי קולנוע ישראלי מוזמן לסנטייגו דה קומפוסטלה, לכבוד רטרוספקטיבה שעורכים שם לכבודו. יאיר מוזס הוא כבן שבעים ומתייחס לעצמו לעיתים כקשיש מופלג. יש משהו כמעט קומי בהתייחסותו  לעצמו בזהירות שכזאת, התייחסות שמעוררת רצון לנערו היטב ולהזכיר לו, ששמעון פרס רק התחיל את כהונתו כנשיא כשהוא בן שמונים וארבע. אולם השימוש בשמעון פרס כדוגמה לפעלתנות וצלילות בגיל גבורות כבר שחוק עד דק, ואילו אצל יאיר מוזס לא ברור אם אכן הוא מרגיש כזה קשיש או שנוח לו לעיתים לייחס לעצמו קשישות שכזאת.

לסנטייגו דה קומפוסטלה, מגיע הבימאי מלווה ברות מי שהייתה השחקנית הקבועה בסרטיו. הימצאותה של שחקנית קבועה אצל במאי מעלה באוב שמות כמו וודי אלן ודיאן קיטון,  פדרו אלמדובר ופנלופה קרוז. מה שרק מעצים את דמותו של יאיר מוזס כדמות קומית קמעה. היכן הוא והיכן וודי אלן? היכן הוא והיכן אלמדובר? יאיר מוזס הוא אומנם איש משכיל במאי מעורך למדי ובהחלט שייך לישראל האשכנזית והשבעה, אך בינו לבין אותם בימאים יש פער שכנראה לעולם לא יוכל להיעלם. יאיר מוזס בסופו של עניין הוא במאי בינוני , סרטיו לא זכו להצלחות גדולות, ואם בתחילת דרכו כבמאי הוא אומנם לא זכה להצלחה כלכלית הרי לפחות סרטיו הוערכו מבחינה אומנותית. אולם הערכה זו שייכת ברובה  לאיש שהיה בתחילה תלמידו, ובהמשך התסריטאי שלו, ולאורך כל השנים עד לנתק הגדול אף בן זוגה של רות: טריגנו . אנו הקוראים מבינים זאת בשלב מוקדם יחסית ואילו אצל יאיר הבימאי ההבנה הזו שחלק גדול מהצלחתו יש לזקוף לטובתו של טריגנו מחלחלת אט אט. ליאיר מוזס דעה טובה למדי על עצמו, וההבנה כי לטריגנו חלק נכבד בהצלחתו, לא פשוטה לו. טריגנו הוא דמות משמעותית, והוא גם מי שזרע את הזרעים שמהם תצמח הרטרוספקטיבה. הוא הרי מי שבכלל "יצר" את מוזס כבימאי, פגישתם הראשונה נערכה כשמוזס היה מורה בתיכון יוקרתי בירושלים, וטריגנו, היה תלמידו. לא תלמיד רגיל הוא היה על מלגה הוא הוחזק שם, בגלל הצטיינותו הרבה וחוכמתו הצליח להגיע לתיכון יוקרתי זה מעיירת הפיתוח הדרומית. ורק בזכותו יאיר מוזס הופך לבימאי.

רבדים רבים יש בסיפור הזה, רבים מאוד הנושאים שניתן להכניס לתוך סיפור יפה  ועמוק זה. יאיר וטריגנו מסמלים מן הסתם את שני צדדיה של ישראל,  מן הסתם ובין היתר אף מייצגים את הישראלים השבעים אל מול אלו שאינם שייכים לאליטה. טריגנו התלמיד התסריטאי הגאון והוא אף המורד, הכועס, שאינו מסכים יותר לניצול, שאינו מסכים יותר לומר הן לכל אותם אשכנזים שבעים שחיים במרכז המנותק.

חסד ספרדי הוא סיפור הרבה יותר מורכב מהסכסוך הבלתי נגמר, בין האשכנזים השבעים המשכילים המבוססים לבין כל אלו שלא. יאיר מוזס עצמו על כל מגרעותיו הוא אדם כנה חיובי ומוסרי. המסע שלו בתחילה לסנטייגו דה קומפוסטלה, ולאחר מכן לאורך הארץ לאתרים בהם צולמו סרטיו הוא גם מסע לתוך הנפש פנימה. ניתן לחוש ברצון הכנה שלו להבין מה בדיוק קרה והיכן אם בכלל השתבשו העניינים.

הוא אינו מחליק דברים הוא אינו מוותר הוא נכנס לעומק. הוא לא מפחד לשאול שאלות ולהתייצב מול עניינים לא פתורים.

יש הרבה חסדים בסיפור הזה.

יש נשים בסיפור הזה כולן משמעותיות, ולכולן נתונה חיבתי, ראשונה כמובן היא רות, שמלכתחילה יאיר מוזס מציג אותה כאשה קשישה, שלמרות גילה יופייה עוד נשמר, או לפחות ניצניו. אולם חישוב לא מאוד מסובך מבהיר לנו שגילה הוא כחמישים וארבע, גיל רחוק למדי מהקשישות שיאיר מוזס מתעקש להשתית עליה. אשה בת חמישים וארבע אינה קשישה ודאי לא בימינו אנו. יש משהו מקומם בהתייחסותו של הבימאי אליה. אין ספק שלמרות התעקשותו להתייחס אליה כמעט כאל נטל שהוא מחויב לדאוג לו, הרי שאם ההתעמקות בסיפור, אנו לומדים שרות היא הרבה יותר ממה שיאיר מייחס לה. היא אינה האשה הכנועה, אשר זקוקה להגנתו של יאיר או להגנות בכלל. אלא היא אשה בעלת אישיות ועוצמה. שלמרות הכול מנתבת את חייה ובעלת שליטה עליהם. לא היא מוצאת את עצמה בסופו של הסיפור אזוקה וממתינה לחסדים.

רות היא דמות מסקרנת, אנו לומדים שיש לה בן, אין אנו יודעים עליו הרבה, מהמעט שמדברים עליו נדמה שאין הוא הילד שעליו ניתן לסמוך או שהוא יהיה מי שידאג לרות. אולם שוב כלל לא ברור שהיא זקוקה למישהו שאכן ידאג לה. נדמה שבסופו של עניין היא מסתדרת נהדר בעצמה. גם בסנטייגו דה קומפוסטלה, היא זאת שיוצרת את הקשר החם והטוב עם האם הגדולה השחקנית המוערכת ומי שהרבה בזכותה הרטרוספקטיבה אומנם קרמה עור וגידים. בין שתי הנשים האלו נוצר קשר חם וטוב. ונדמה לרגע שיאיר כמעט ומיותר שם.

אנו אף מתוודעים בסיפור לאשתו לשעבר של יאיר , שעזבה אותו. ואף לבתו שהייתה צריכה להיות רופאה ונטשה את הלימודים הללו על מנת לתמוך בלימודי הרפואה של בעלה. יאיר מאוכזב מהנטישה הזו, הוא אינו מבין אותה. גם אל המפגש בינו לבין בתו הוא מגיע עם מטרות מסוימות וגם מהמפגש הזה הוא יוצא עם רצונות לא ממומשים ואילו בתו מצליחה לשכנע אותו לעבור בדיקה מקיפה בלבו.

העניין הזה שיאיר מוזס הבמאי רוצה דבר אחד ובסוף דבר אחר מתממש הוא תמה שחוזרת לאורך הסיפור. הוא חושב דברים מסוימים הוא מצפה לדברים מסוימים ואפילו מתכנן, אולם איכשהוא הדברים אף פעם לא באמת מתנהלים כפי שהוא רצה ותכנן, ונדמה שבעצם טוב לו עם השינויים האלו שקורים תמיד ברגע האחרון. הרי השינוי הכי גדול קרה בסופו של סרט שהסתיים בצורה לגמרי שונה ממה שכתוב היה בתסריט ומה שהבמאי התחייב שכך יקרה, והשינוי הזה משפיע על חייו בצורה משמעותית.

השינוי של הרגע האחרון של הסרט גורם לנתק בינו לבין טריגנו, לנתק בין רות לטריגנו . ובעצם הופך את יאיר לבמאי שונה ממה שהיה לפני כן. לא רק מעמדו כבמאי משתנה אף חייו הפרטים משתנים לחלוטין בעקבות הסיום הלא מתוכנן של הסרט ההוא. וכמובן שזו אחת השאלות הגדולות של החיים – עד כמה החלטות שקיבלנו בהרף עין משפיעות על חיינו.והאם באמת ההחלטה היחידה הזו היא הגורם היחיד לשינוי או שהשינוי היה קורה בכל מקרה?

חסד ספרדי הוא ספר משובח, לקרוא אותו זו הנאה מלאה, נהניתי מאוד מהקריאה בו, נהניתי מאוד לצלול לתוכו. הספר בונה עולם מלא וגדוש ומעניין.

כדאי מאוד לקרוא.

Karen Agmon
ספרנית ומידענית - עובדת כספרנית רפואית בספריה הרפואית המקסימה של תל-השומר. ספרים הם אהבתי הגדולה. karen1@yaar.net https://www.facebook.com/karen.agmon