צילום – טליה בראבי (c)
..
אחד הדברים המופלאים אצל האדם, הוא כושר החשיבה.
בתחילה היה אדם מחנך את ילדיו בעצמו בביתו. עם הידע או חוסר הידע, עם האפשרויות שהיו לו.
באופן טבעי השתלב בסביבה והילד למד מתוך חיקוי. כשאביו יצא לצוד ציד, חלם גם הוא להיות מן צייד שכזה. מחסל טורפים, משמיד אויבים. צד מזון ומביא אוכל לביתו.
כשהאם ניקתה, בישלה או הכינה כחל מיוחד לאפר את עיניה, היתה הבת מביטה בה בהערצה, ממנה לומדת ועושה.
מטבע הדברים היו נשים שהיו מוכשרות מאחרות בתחומים מסוימים. היו גברים חכמים ומוכשרים מאחרים. מי שיכל להרשות לעצמו שלח את הילד ללמוד מקצוע אצל אותו אדם מוצלח יותר . כך למדו מקצוע. בתשלום, או כשולייה. ע"י עזרה לבעל הידע ולימוד המקצוע מעשית ממנו. – רפואה טבעית – הכרת עשבי מרפא וכדו', צורפות, חייטות, סנדלרות, ציור ועוד.
תמורת הלימוד שילמו במוצרי מזון או בכסף ממש.
ובינתיים התקדם העולם – הוקמו קבוצות לימוד, בתי-ספר, תיכוניים, אוניברסיטאות..
וכבר העולם התקדם מאוד מאז והוא מובל לעבר עתיד רב ידע ואפשרויות. כמין מכונה משומנת היטב הפולטת תוצרים תואמי מוריהם והסביבה. ותמיד יש מי שיתנגדו לשיטה זו החוסמת חשיבה מקורית, ומחנכת לאחידות הדעה וההתנהגות.
כאילו כל אחד תופס את מקומו בעולם מסודר ומאורגן כמכונה.
והקידמה הזאת מביאה עימה קידמה מסוג אחר. לימוד בשיטה קדומה. לימוד בבית, ע"י ההורים ומורים נבחרים.
הם מעדיפים ללמד את הילדים בבית, באופן טבעי ולפי קצב התפתחותם ורצונם. כך, לדעתם, יוכל הילד להתפתח יותר ולפתח את כישוריו המיוחדים לו ולא יצטרך להמשיך בתלם החרושה עבורו אך לא מתאימה לו כלל ועוד חוסמת את כישוריו ונטיותיו המיוחדים לו. שהרי בכך יש סכנת צבירת טעויות והנצחתם.
וגם, סבורים אותם הורים, ילד הלומד בביתו עם הוריו ועם מי שבחרו עבורו, יהיה מאושר יותר. יתפתח נכון יותר בהתאם לאופיו. ואולי הכי חשוב – לא יצטרך להתמודד עם המערכת הגדולה, המשומנת היטב ואולי קצת פנאטית בגישתה של מערכת החינוך.
אבל האם ילדים אלה מעצמם היו מעדיפים כך ללמוד עם אבא ואמא? או אולי יעדיפו אותם ילדים את חברת בני גילם במסגרת המשעממת, לדעת הוריהם, מסגרת מגבילה ומחליקה הבדלים, אבל מלמדת משהו ומספקת התמודדויות חברתיות הבריאות בדרך כלל לנפש הילד שצריך לגדול כאדם חברתי?
הורה לעתים משתמש בילד כתגובה לטעויותיו שלו.
מאוד יתכן שבדרך הוא יוצר טעויות אחרות.