חופשה בתל אביב

מהו מלון אמנות? סיור ב-Leonardo Art Hotel, על קו החוף של תל אביב.

מארק ינאי, כניסה בדרך בית לחם, 2008-2013 שמן על בד, 146x130 ס״מ
מארק ינאי, כניסה בדרך בית לחם, 2008-2013 שמן על בד, 146x130 ס״מ

תל אביב היא עיר החוף מהמוצלחות שראה בעולם, אמר לנו לא מזמן אורח מחו״ל מהסוג הגולש. דבריו גרמו לי לראות אחרת את האנשים שיורדים לים, חוצים את רחוב הירקון בבגד ים ומגבת, ואת בליל השפות על הטיילת. ככה זה כשיש לך עיר נופש נחשקת מתחת לאף.

כשקיבלתי הזמנה לבקר במלון לאונרדו ארט (לשעבר מרינה) הייתי מוכנה נפשית למחשבה שנופש קרוב לבית, זה רעיון לא רע. הפעם הקודמת בה העברתי לילה במלון על קו החוף של תל אביב היה בליל הכלולות שלי, וזה היה לפני כך וכך ואפילו גם כך שנים.

3 2

חוף תל אביב, 11 בספטמבר, 2015
חוף תל אביב, 11 בספטמבר, 2015

 

לאונרדו ארט על שום מה?

סצנת ״מלונות האמנות״ אינה חדשה. גם בעבר התהדרו מלונות באוספי אמנות והיוו כח קנייה משמעותי בשדה האמנות. כיום חלקם הצטמצם ומלונות רבים נוהגים להשאיל עבודות, ולתלות אותם כשתגי מחיר מתנוססים לצד העבודות.

נתן פרניק, אווה אווידר, 2009 שמן על בד, 60x79 ס״מ
נתן פרניק, אווה אווידר, 2009
שמן על בד, 60×79 ס״מ

במלון ״לאונרדו ארט״  מוצגות עבודות מאוסף האמנות הרחב של דובי שיף, מבעליו של המלון ואספן אמנות (בנו של חיים שיף, שהתחיל את האוסף).  העבודות נרכשו לאוסף ואינן מוצעות למכירה.

עם הגיענו למלון הוזמנו לסיור מודרך לעיתונאים שנפתח בפגישה עם דובי שיף, בה הוא הסביר שהרכישות שלו נעשות מהבטן. הוא הודה שאין לו ידע אקדמי באמנות, ולמרות שהוא נעזר באוצרת (איריס ברק שהדריכה את הסיור), בסופו של דבר הוא פועל ע״פ העדפותיו האישיות, ולאו דווקא על פי טרנדים עכשווים. הדבר ניכר מאוד באוסף שמתרכז בציור (מלבד שתי עבודות צילום), ז׳אנר הפיגורטיבי-ריאליסטי (הגדרה שלו). אלו אינם תחומים חמים במוזיאונים וגלריות עכשוויות, אבל שיף מאמין שהמגמות האלה עשויות להשתנות. הוא עושה את חלקו בעזרת הנגשת האוסף שלו לציבור, ובעזרת פרס שיזם בשיתוף מוזיאון תל אביב, על שם אביו, לאמנים שפועלים בג׳אנר הפיגורטיבי-ריאליסטי. מרכיב המשמעותי בפרס הוא תערוכה במוזיאון. תערוכה מוזיאלית  שנתית עשויה להשפיע על היוקרה של הג׳אנר בו שיף מאמין, כמו על ערך העבודות של האמנים הזוכים.

אלה אמיתי סדובסקי, יד שניה מרופא שני, 2014 שמן, אקריליק וקולאז׳אריגים על בד, 216x171 ס״מ
אלה אמיתי סדובסקי, יד שניה מרופא שני, 2014
שמן, אקריליק וקולאז׳אריגים על בד, 171×216 ס״מ
גיורא ברגל, פורטרט חיים שיף, 2004 שמן על בד, 105x147 ס״מ, בטרקלין העסקים.
גיורא ברגל, פורטרט חיים שיף, 2004 שמן על בד, 105×147 ס״מ, בטרקלין העסקים.

אופי האוסף תואם את המיקום: העבודות נחשפות לקהל הרחב, אינן פוגעניות או קשות לצפייה, וקלות להבנה כבר ברובד האסטטי שלהן. הקהל יכול להתרשם מהאסטטיקה, ומהיכולת הפנומנלית של האמנים גם בלי תואר באמנות. חייבים להודות (וגם האוצרת מציינת את הקושי הזה) שמסדרונות המלון הצרים לא תוכננו במחשבה על אמנות, והתאורה גם היא בעייתית. עדיין, קירות המלון הם מקום עדיף על מחסני האספנים או מתחת למיטתו של האמן, והנגשת האמנות לציבור רחב שרובו אינו צרכן אמנות מיידי מספקת הנאה לכל הצדדים.

תנאי צפיה לא אידאלים, ולפעמים נדרשים פיתרונות יצירתיים.
תנאי צפיה לא אידאלים, ולפעמים נדרשים פיתרונות יצירתיים.

האוסף הנרחב כולל אמנים מתחילים לצד מבוססים, עם רוב מובהק לאמנים ישראלים, מכיל הרבה רגעי אור ואמנים שכדאי לעקוב אחריהם.

פטמה שנאן, ללא כותרת, 2013 שמן על בד, 80x80 ס״מ
ֿ פטמה שנאן, ללא כותרת, 2013 שמן על בד, 80×80 ס״מ

אורחי המלון נהנים מהמיקום מול המרינה, ומהחופים הנהדרים (טוב, מינוס הכיכר המוזנחת) ומהבריכה על הגג  – לצד האוסף המרשים. גם הקהל הרחב מוזמן להגיע למלון (בתאום), לקבל קטלוג ולסייר עצמאית (חינם), או להרשם לסיור קפה+עוגה (50₪). הקטלוג החינמי מכיל פרטים כלליים על היצירות התלויות ומסודר לפי קומות.

מארק ינאי, כניסה בדרך בית לחם, 2008-2013 שמן על בד, 146x130 ס״מ
מארק ינאי, כניסה בדרך בית לחם, 2008-2013
שמן על בד, 146×130 ס״מ

 

 

 

 

 

לתיאום סיור מודרך ניתן ליצור קשר עם קבלת המלון בטלפון: 03-5211777

למידע נוסף

על מאחורי הקלעים של עולם האמנות והכוחות הפועלים בו: מדוע הפסיקה במונה ליסה לחייך.

כיכר אתרים  11 בספטמבר, 2015
כיכר אתרים 11 בספטמבר, 2015 (צולם מהבריכה שעל גג המלון)

 

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.