החוכמה היא לא למצוא רעיון, אלא רעיון שמתאים לך (צילום: שאטרסטוק)
1. למצוא // את מה שטוב בך
אחד החששות שמלווים נשים רבות בשלב ניסוח הרעיון לעסק חדש, הוא הקושי בהגדרת המקום הייחודי שלהן בעולם. "התחושה היא שהכל כבר נעשה ואין לך מושג איפה את מביאה איתך את אותו ערך מוסף שבעזרתו תוכלי להצליח", אומרת כנרת אייזנברג, יועצת לפיתוח עסקי וקידום ברשתות חברתיות , שתחגוג בקרוב יום הולדת רביעי לחברת הייעוץ שלה – Kineret BDC.
כדאי, לפני הכל, לפתוח דף חדש ולהכין רשימה של 7-10 תכונות שמאפיינות אותך לדעתך. שאלי את עצמך: מה אני אוהבת? במה אני טובה? נסי להירגע ולפתוח את הראש, לנשום עמוק ולהשתחרר מהתחושה המלחיצה שהמחשבה "אין לי רעיון" עלולה לעורר. הרשימה, בשלב הראשון, לא מוכרחה להיות מקושרת עם עולם העבודה דווקא, ויכולה לכלול תכונות כמו "אני טובה עם ילדים", "אני מסתדרת נהדר עם כסף", או "יש לי טעם משובח במוזיקה".
2. להיות // כנה עם עצמך
"כשלקוחה באה אלי עם רצון לפתוח עסק ועם רשימה של נטיות וכישורים, אני מנסה, ביחד אתה, להפוך את רשימת התכונות לרשימה של רעיונות ממשיים לעסקים", מספרת אייזנברג. "בשלב הזה אנחנו גם מצרפות לרשימה פרטים רלוונטיים מקורות החיים – רקע מקצועי, השכלה, וגם פרטים חשובים כמו איזור גיאוגרפי ואם יש או אין בבעלותה רכב".
"זה גם זמן להיות כנה עם עצמך", מוסיפה אייזנברג, "ולהבין איפה החולשות שלך. אם כל חייך סבלת מפחד קהל אז אין הרבה סיכוי שתהפכי למרצה מבוקשת ולמי שאין גישה טובה למחשבים כדאי אולי לחשוב על כיוון אחר מהשאיפה לפתח תוכנה חדשה. בשום פנים אל תוותרי על החלום שלך אבל גם אל תשכחי שלא מדובר בתחביב והמטרה שלנו כאן היא להתפרנס, להביא כסף הביתה".
3. להעשיר // את עצמך
ראשית – העשירי את הידע שלך בתחום שמעניין אותך לפעול בו ושפרי את היכולות שלך. לדוגמה, אם את בשלנית נהדרת ומעניין אותך להיכנס לתחום הקולינרי – דפדפי במגזיני בישול מקוונים ובבלוגים, קראי כתבות על אנשים מצליחים מהתחום הקולינרי ונתחי את ההצלחה שלהם, פתחי בלוג שעוסק בבישול כדי להתעמק יותר בתחום, נסי מתכונים חדשים, אכלי במסעדות חדשות ועוד.
להיות עצמאית בעלת עסק, זה אומר להיות המנהלת של עצמך, המעצבת של עצמך, אשת השיווק של עצמך, ולפחות בהתחלה להיות גם המזכירה ואשת המחשבים של עצמך. בתהליך ההקמה של עסק משלך תידרשי לפתור בעיות ולקבל החלטות. לשם כך את זקוקה לידע מבוסס ולא רק בתחום ההתמחות שלך, אלא גם בתחומים נוספים שמשיקים לו – כמו שיווק, ניהול ופיננסים. באינטרנט תמצאי אינספור מגזינים, בלוגים, פורומים ואתרים מקצועיים שונים שגלישה שוטפת בהם תעניק לך ידע על מגוון תחומים והתנסויות. גם רשת פייסבוק היא מקום נהדר ללמידה – הצטרפי לקבוצות שונות עם נושאי עניין משותפים או רלוונטים לך.
כדי לזקק את הרעיון שלך, "אפשר לבצע סקרי שוק קטנים משלך", מציעה אייזנברג. "לבצע חיפושים בגוגל ולראות כמה תוצאות עולות, להיכנס לקבוצות בפייסבוק, לבדוק על מה אנשים מדברים עכשיו ובאיזה מקומות את מרגישה שקיים צורך".
4. לקבל // ביקורת
בזמן תהליך החיפוש אחר הרעיון הנכון לך, כדאי לקחת את רשימת האפשרויות שפיתחת ולהתייעץ עם מספר מצומצם של אנשים שאת סומכת עליהם. אלו אנשים שאת יודעת שתקבלי מהם תמיכה ופרגון, ובו זמנית שיידעו לבחון את הדברים בגישה אובייקטיבית (ולא יעריצו באופן עיוור כל דבר שנעשה, למשל). בין השאר, כדאי שיהיו ביניהם לפחות אדם או שניים שעבדו איתך בעבר – מנהל, לקוח או עמית, שהתנסו בפועל בעבודה לצידך.
כדאי לקחת בחשבון מראש, שלא כל הפידבקים יהיו חיוביים ולהתכונן לקבל, באהבה והבנה, גם ביקורת בונה: מהן החולשות שלך, מהן הנקודות בהן דווקא לא היו פונים אלייך למתן השירות או המוצר אותו את חושבת להציע. ולהפך, לפעמים תתפלאי לגלות גם אילו תובנות מפתיעות יכולים האנשים סביבנו לספק לנו על אודות עצמנו, לעיתים גם על יתרונות שכלל לא ידענו על קיומם.
5. לבדוק // את השטח
עכשיו, כשיש בידינו רשימה מצומצמת של רעיונות אפשריים, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולצאת לשטח, כדי לחוש אותו מקרוב ולתת גם לאינטואיציה לפעול. "את רוצה לפתוח מסעדה?", מציעה אייזנברג, "בלי יום אחד בשעות השיא במטבח של מסעדה פועלת. הריחי את הריחות ושמעי את הקולות, צאי להסתובב בשטח, דברי עם אנשים. בחודשיים לאחר שפתחתי את החברה שלי", היא מספרת, "הייתי הולכת לכנסים מקצועיים והרצאות לבעלי עסקים קטנים, מפתחת שיחות עם האנשים שיוצאים ונכנסים. כמה מהם צמחו להיות הלקוחות הראשונים שלי".
*התוכן הוא מערכתי ואין בכתוב משום המלצה של בנק הפועלים