זכיינות מהי? זכיינות , יתרונות וחסרונות.

בחורה עם מחשב נייד

זכיינות מהי?

זכיינות היא שיטה ניהולית-שיווקית המתעסקת בהעברת זכויות בין המזכה לזכיין, או בשפה פשוטה, בין המפעיל לבעל הזכויות של הקניין.

השיטה הזו היא דרך מעולה להתבסס כמותג ולהעניק גלובליות לכל עסק בתחומו, והחלה את קיומה בתחילת המאה ה19 , עם תהליך המודרניזציה והרצון להנגשה מצד חברות רבות שראו פוטנציאל רב בקהל לא ממומש. בשלהי שנות החמישים של החברה האמריקאית, הייתה זו קוקה קולה שהחלה בתנופה הזכיינית והפיצה את מוצרייה לכל עבר ובכך בעצם חיזקה את מעמדה המוכר לכולנו עד היום.

הקהל האמריקאי לבדו גורף מליוני דולרים בשנה רק מצורת עבודה זו של זכיינות , המאפשרת לכל זכיין להעמיד סניפים של מותג במקומות שונים ומאפשר למותג לגדול ולקבל הנגשה לקהל רחב יותר באיזורים שאינה מצוייה.

למי היא טובה?

לכולנו.

שיטת הזכיינות מאפשרת לאנשים שאינם רוצים להתעסק עם הקמה של מודל חדש שאינו קיים או לקיחת סיכונים שאינם מתאימים להם.

באמצעות הזכיינות, כולנו יכולים לקבל מוצרים שלא היו זמינים באיזורנו בקלות מכל מקום תוך כדי שמירה על אחידות בעלות

יתרונות מול חסרונות

הכל שאלה את מי שואלים, לעסקן המודרני מדובר בברכה, מכיוון ואין כאן צורך להקים משהו ללא יסוד או קווי מנחה מוכרים, לכל זכיון לרוב ניתן למצוא קווי הגדרה של אופן הפעולה, אפיון המותג וקהל היעד שכבר בהישגו.

כך אין לזכיין את הצורך לשבור את הראש בלנסות להגיע לפילוח שוק שכלל לא ידוע לו.

כמו כן, יתרון נוסף הוא האפשרויות לגדול וללמוד ממודל קיים ולרוב משגשג (אחרת לא היה חוכר זכיונותיו לגורמים שונים)

החיסרון שניתן להרגיש היטב הינו העלות, לעיתים מדובר על עלויות גבוהות שאין לכל זכיין כהתחלה, או זכיון שיכול בסופו של יום לגרוע ממנו וליצור תחרות למוצר שעתידו שבתהליכי הגדילה.

אך עם זאת, היתרון הגדול הוא האופציה להתרחבות של המותג ויצירת שוק תחרותי יותר מסביב, ככל שיהיו יותר זכיינים של מוצר מסויים, כך מוצר מתחרה שבבעלותו זכיונות יוכל לנסות וליצור סביבת מחירים תחרותית יותר ובכך לייצר עבורנו שירות במחיר אטראקטיבי לכל נפש.