הנשים המאוירות של ריקי בן ארי

ריקי בן ארי ז"ל הייתה אחת ממאיירות האופנה הבולטות ביותר בעיתונות הישראלית והבינלאומית. ציוריה הנפלאים במדורי האופנה במעריב, שבו את ליבי כילדה שגדלה בשנות ה-60 והם אלו שעוררו את הכישרון שלי לציור. ההשראה מציוריה, הובילו אותי להשתלם בציור אצל מאיירת אופנה אחרת שנשכחה, אלי מיתמר, בחוג לציור לילדים בבית עימנואל ברמת גן. אהבת הרישום בקו, הובילה אותי להתמחות ברישום מודלים ופורטרטים ועד לאיור קריקטורות כיום. ביקור בתערוכת מחווה לאיוריה "ריקי בן ארי -אופנה בקו" במסגרת שבוע האיור 2019, בגלריה פריסקופ, החזיר אותי שנים אחורה, למודל להערצה מילדותי.

riki4

צילום: שרה פלד

אוצרת התערוכה, אילנה כרמלי לרנר בחרה להציג מבחר מאיורי האופנה הרבים של ריקי בן ארי ז״ל.
האיורים של בן ארי נוצרו במגוון טכניקות שהשתנו והתפתחו במהלך השנים. את המגוון מייצגות בתערוכה עבודות כמו סדרת איורים משנות ה־60 שאיירה באמצעות רפידוגרף, דמויות נשים נעריות בעלות רעמת שיער ועיניים גדולות ופעורות, שצבעה בעפרונות צבע בעבור הקטלוגים של גוטקס, דגמים שעיצבה וציירה בעפרונות ובגירי פחם צבעוניים למפעל ״בשן״, ותחזיות אופנה שאיירה בעיפרון וכתמיי אקוורל לחברת ״פרומוסטיל״. בן ארי הייתה לאורים ותומים בעבור מעצבים בארץ ובעולם, ודרך איוריה המדוקדקים, המעוף והצבע ניתן ללמוד רבות על האופנה הישראלית והעולמית באותה תקופה. לכרמלי לרנר היה קשר אישי מיוחד עם בן ארי ובמשך השנים ניסתה ללא הצלחה, לעניין גופים שונים בהצגת ארכיון האיורים. הצעתה למארגני שבוע האיור התקבלה בברכה והתערוכה מפתיעה מעוררת ענין והתפעלות.

riki2

צילום: שרה פלד

כשצילום האופנה היה עדיין בחיתוליו, ציור האופנה מילא את תפקיד הדיווח מתצוגות האופנה הבינלאומיות שהציגו את הקולקציות לשנה הבאה. בן ארי שהיתה על הקו ת"א-פריז, בביקור בתצוגות שבוע האופנה, היתה המדווחת הויזואלית העיקרית. הנשים שלה תמיד עטו מראה מצועף כלשהו, מראה ששימש כהשראה לצלמי האופנה בישראל, שנים מאוחר יותר. בן ארי נולדה בתל אביב ולאחר השירות הצבאי עזבה לפריז, שם למדה בבית הספר לאמנות בוזאר. עם חזרתה לישראל בסוף שנות ה-50, החלה לעבוד כמורה לאיור אופנה ועבדה כמאיירת ספרי ילדים ובאיור מודעות פרסומת לאופנה. עבור מכון הייצוא הישראלי, יצרה תחזיות אופנה. מאוחר יותר עבדה כמעצבת עבור כיתן, בשן, משכית, אלסקה ספורטלייף וגם היה בבעלותה מפעל עצמאי שייצא לאירופה ולניו יורק. חנות בוטיק שהשיקה בתל אביב, לא צלח עקב כישלונה בניהולו. במשך ארבע שנים עיצבה למותג חדש למשביר לצרכן וכשהוחלפה ההנהלה, פוטרה ונותרה בחובות.

riki1

צילום: שרה פלד

riki5

צילום: שרה פלד

"פעם הייתי הכוהנת הגדולה של האופנה הישראלית כולה. אבל מאז חלפו שנים רבות והכל השתנה. היום כבר לא מאיירים יותר בעולם האופנה. אין יותר איורי אופנה. אין יותר ציורים. כל התחום הזה גווע ומת ונשכח לפני שנים. היום הכל בעיתונים זה צילומים צילומים, צילומים. בלי שאר רוח, בלי דמיון, בלי כלום… בבקשה אני לא רוצה שכל מה שיצרתי יתפורר ימחק וישכח כאילו מעולם לא היה", כך מצהירה בן ארי בראיון עם אלי אשד כשבוע לפני מותה ב-2007. את הצוואה הזו שהותירה, קיימו שני בניה, יורשי הארכיון, בעזרת כרמלי לרנר, בשבוע האיור 2019.

נעילה: 30.11.2019

גלריה פריסקופ רח׳ בן יהודה 176 תל אביב