המסע אל האושר: מהן התכונות החזקות שלכם?

למה עדיף לשפר את התחומים שבהם אנחנו חזקים במקום לנסות לחזק את התחומים החלשים שלנו ולמה אין ברירה אלא להתחיל לעשות ספורט? קורס פסיכולוגיה חיובית, מפגש מס' 5

צילום: שאטרסטוק

מכירים את המשפטים המעצבנים "דיאטה זה אורח חיים", "מה שיורד מהר גם עולה מהר" ו"בלי ספורט זה לא יעבוד"? אז ככה זה גם עם פסיכולוגיה חיובית, ובדיוק בגלל זה אני מאמינה לה. כי זה לא שבאים לקורס של 8 שבועות, מורידים 15 קילו של מחשבות שליליות ובאסה, יוצאים קלילים ומאושרים ובזה זה נגמר. כדי שהפסיכולוגיה החיובית תמשיך לעבוד צריך להמשיך ולפעול לפי עקרונותיה למשך כל החיים. זה לא איזה קסם חד פעמי, אלא – בדיוק כמו כשרוצים לשמור על משקל תקין – אורח חיים.

חזק חזק ונתחזק

החלק הראשון של המפגש השבוע היה ממש פוקח עיניים בשבילי. או יותר נכון, אישוש למשהו שאני טוענת כבר הרבה זמן.

נתחיל בסיפור: היה היתה, אי אז בשנות ה-30 של המאה ה-20, ילדה בת 8 בשם ג'יליאן. ג'יליאן לא היתה מסוגלת לשבת בשקט בכיתה וכל הזמן זזה ולא הקשיבה. היום מיד היו ממליצים לתת לה ריטלין, אבל אז לא ידעו מה זה הפרעת קשב, ולכן נאמר להוריה שיש לה ליקוי למידה כלשהו. אז היא הלכה עם אמא שלה למומחה שיאבחן באיזה ליקוי בדיוק מדובר. במשך 20 דקות היא ישבה בזמן שהרופא דיבר עם אמא שלה ושמע על כל הבעיות שיש לג'יליאן בבי"ס. אחרי 20 דקות הרופא ניגש לג'יליאן ואמר לה שהוא צריך לדבר עם אמה ביחידות, ולכן הם ייצאו מהחדר לכמה דקות. וכך היה, רק שבדרך החוצה הדליק הרופא את הרדיו שהיה בחדר.

כשהיו בחוץ אמר הרופא לאמא של ג'יליאן להסתכל עליה מהחלון ואז הם ראו שברגע שהיא נשארה לבד, היא התחילה לרקוד. ואז הרופא אמר: "ג'יליאן לא חולה, היא רקדנית. קחי אותה לבי"ס למחול". וכך היה, ואותה ג'יליאן היא ג'יליאן לין שלימים הפכה לרקדנית וכוריאוגרפית מפורסמת ומאוד מצליחה.

ולמה אני מספרת לכם את זה, חוץ מהעובדה שמדובר בסיפור נהדר (שלקוח מתוך ההרצאה של קן רובינסון ב-TED. פנו לכם 20 דקות וצפו בה. הוא מצחיק וחכם יש גם תרגום)? כי מה שהפסיכולוגיה החיובית טוענת זה שבמקום לנסות כל הזמן לחזק את הצדדים החלשים שלנו, אנחנו צריכים דווקא לטפח את הצדדים החזקים. כלומר לא להושיב בכוח ילד שלא מצליח לשבת ולא להכריח ללמוד את לוח הכפל ילד שלא מצליח לקלוט אותו, אלא לטפח את הצדדים שהם חזקים בהם.

כריסטופר פיטרסון ומרטין סליגמן הם שני פסיכולוגים שכתבו ספר בדיוק על הנושא הזה של חוזקות ("Character Strenghs and Virtues"), ושם הם אומרים את מה שחלקנו כבר יודעים כי היינו שם, שניסיון לחזק חולשות נידון לכישלון או להצלחה מועטה ולתסכול גדול. לעומת זאת, שיפור החוזקות יכול להוביל להישגים גבוהים בהרבה, תוך הנאה ומוטיבציה גבוהות.

בנקודה הזאת עלתה בכיתה השאלה, אבל איך אפשר להסתדר בלי בגרות, ואז אני שיתפתי את הכיתה ועכשיו אתכם בעובדה שאמנם בגרות יש לי, אבל תואר אקדמי לא, ועובדה שאני מצליחה לא רע בחיים גם בלי פיסת הנייר הזאת.

השאלה הבאה שמתבקשת זה מה קורה עם ילדים שלא מוכשרים בכלום. לפי קן רובינסון, זה לא קיים. כל הילדים הם יצירתיים ומי שמקלקל את היצירתיות שלהם זה בתי הספר.

אגב, אם אתם רוצים לדעת מהן תכונות האופי החזקות שלכם, אתם מוזמנים לעשות את המבחן של מכון VIA, ארגון ללא כוונות רווח שמעודד אנשים לגלות את החוזקות שלהם. המבחן בן 120 השאלות הוא בחינם (רק נדרשת הרשמה קצרה) וב-26 שפות, כולל עברית. 4 התכונות הכי חזקות אצלי, אגב, הן הכרת תודה, עליזות והומור, הערכה ליופי ומצוינות ואהבת הלמידה.

חיבוקי!

חלקו השני של המפגש עסק בנושא האהוב עלי של הקשר בין הגוף לנפש. כבר סיפרתי (אבל לא אכפת לי לספר שוב) איך הספר "אהבה, רפואה ונסים" שינה את חיי, אבל לא מדובר פה רק על היכולת שלנו לרפא מחלות (או יותר טוב – לא לחלות בהן מלכתחילה) בעזרת הנפש, אלא על הדברים הגופניים שישפרו לנו את הנפש, ובכך יתרמו לרמת האושר שלנו.

מדובר בארבעה דברים – תזונה, מגע, שינה ופעילות גופנית. בעניין התזונה אני יחסית מקפידה. יחסית מעט, אני מודה. כלומר אני באופן כללי לא אוכלת הרבה, אבל הטור הזה, למשל, נכתב תוך כדי פיצוח גרעיני אבטיח שמפוצצים במלח, אז יש לי עוד איפה להשתפר.

להבדיל מתזונה, בעניין השינה אני משתדלת הרבה יותר וכמעט מצליחה לעמוד ביעד של 8 שעות שינה בלילה, ואם לא זה רק בגלל שהגוף שלי כנראה לא צריך את כל השעות האלה, כי כבר שנים לא השתמשתי בשעון מעורר, ואני קמה ביקיצה טבעית (בחמש-שש בבוקר, כי מישהו צריך להעיר את השמש).

זוכרים שבתחילת הטור הזה הזכרתי את "זה לא יעבוד בלי ספורט" כאחד המשפטים המעצבנים, אך נכונים, שאומרים לאנשים בדיאטה? אני חוששת שהכלל הזה תקף גם לגבי דיאטת אושר. בספורט הכוונה לפעילות אירובית. לא שפילאטיס לא ישפר את רמת האושר שלכם, אבל זה מסיבות אחרות. אז לכל היתרונות שתמיד סיפרו לכם על ספורט אפשר להוסיף גם את מצב הרוח.  ואיך מתמידים בספורט? אגלה לכם בשבוע הבא, כשיסתיים ניסוי קטן שאני עורכת בימים אלה, גם הוא בעקבות הפסיכולוגיה החיובית, להפוך מטלה להרגל שלא חושבים עליו.

נשארנו עם עניין המגע. אין מנוס מלהודות שבתחום הזה מצבי הוא בכי רע. יש איזו טענה שכדי לשרוד אדם צריך ארבעה חיבוקים ביום. זאת טענה שמאוד קל להפריך, אבל אם יש לכם עם מי להתחבק אין שום סיבה לוותר על זה.

>> לטורים הקודמים

רוצים עוד? מייד אחרי המידע על הקורס הבא, שיפתח בקיץ הקרוב, תמצאו את הטיפ השבועי של מרכז מיטיב.

*   *   *   *   *

לימודי תעודה בפסיכולוגיה חיובית לקהל הרחב – קיץ 2015

התכנית כוללת את החוויה של "האדם השלם" (כלילוּת) ורווחה נפשית (well-being) מיטבית בפסיכולוגיה החיובית, שפותחה על ידי ד"ר טל בן שחר, מומחה עולמי מוביל בתחום.    

המשתתפים בתוכנית זו מוזמנים לעבור תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם חזקותיהם, כישוריהם וחלומותיהם, על מנת לחשוף את הפוטנציאל הגלום בם ובכך להוביל למימוש עצמי מרבי ברמה הפיזית והרגשית.

מספר המקומות מוגבל מאוד, אנא מהרו להירשם על מנת להבטיח מקום בקורס.

מידע והרשמה על קורס בפסיכולוגיה חיובית

הטיפ השבועי של מרכז מיטיב

במה הייתם מעדיפים להשקיע את זמנכם? בלחזק את התחומים בהם אתם כבר טובים, או לשפר את התחומים בהם אתם מתקשים? האמת הכואבת היא שנדרש זמן רב לשנות חולשות. כשילדינו מתקשים בחשבון אך מצטיינים בשיעור אנגלית, לאיזו מורה פרטית נשלח אותם? ככל הנראה למורה פרטי לחשבון. אנשים נוטים לחזק ולהשקיע במקומות ה"חלשים" שלהם, אך זונחים לרוב את המקומות בהם הם מצטיינים. אין כוונתי שיש להתעלם מהחולשות שלנו, אלא שעלינו להשקיע את מירב האנרגיה בחוזקות שלנו. חיזוק ותרגול החוזקות שלנו יגרום לנו להגיע להישגים גבוהים, וכן יתרום לרווחה הנפשית שלנו.

מי שמתעניין בפרופיל החוזקות האישי המלא שלו יכול להיכנס לאתר של VIA, להירשם, ולמלא שאלון חוזקות חינמי. האתר מפיק לכל אחד פרופיל אישי הכולל את דירוג החוזקות האישיות שלו יחד עם תיאור קצר של המהות של כל חוזקה. חמש החוזקות הראשונות מכונות חוזקות החותם – החוזקות הבולטות והמשמעותיות ביותר. במחקרים קצרים בהם ביקשו מאנשים להשתמש יותר בחוזקות החותם שלהם במסגרת העבודה או חיי היום יום ניכרו שינויים משמעותיים ברווחה הנפשית ובתפוקה של העובדים. נסו ליישם את חוזקות החותם שלכם בחיי היום יום – במסגרת העבודה או בבית.

איך זה מרגיש לגלות את החוזקה שבך? למה כדאי לנו לגלות את החוזקות שלנו ולטפח בהם? עומרי כספי הינו דוגמה לאדם שבגיל צעיר ידע מהי החוזקה החיצונית והפנימית שלו.

[youtube y3aoPSE0UKE nolink]

הכותבת משתתפת בקורס פסיכולוגיה חיובית של מרכז מיטיב