המסע אל האושר: איך לעבוד פחות ולהספיק יותר

חושבים שאם תעבדו יותר זה יהפוך אתכם לעובדים טובים יותר? בדיוק להפך! אם אנחנו רוצים להיות עובדים טובים יותר אנחנו צריכים דווקא לעבוד פחות. פוסט שכדאי לכם לתת למעסיקים שלכם לקרוא

בחורה עם מחשב נייד

איך לעבוד פחות ולהספיק יותר. צילום: שאטרסטוק

הבנקאי המיליארדר ג'יי.פי מורגן אמר פעם "אני יכול לעשות עבודה של שנה ב-9 חודשים, אבל לא ב-12 ". למה הכוונה? מורגן התייחס באמירה זאת לעובדה שמדי שנה הוא נהג לקחת חופשה ארוכה, שבה בדרך כלל הוא נסע לאירופה, אבל למרות שהוא עזב את העולם הזה לפני כמעט 102 שנה, האמירה הזאת, והגישה שעומדת מאחוריה, מאוד רלוונטית לימינו והיא הנושא של המפגש השבועי בקורס הפסיכולוגיה החיובית.

כולנו עובדים מאוד קשה ויש לנו המון משימות שצריך לעשות ולא מספיק זמן לעשות אותן. רובנו חושבים שאם נעבוד יותר, נאכל את ארוחת הצהריים שלנו ליד המחשב ונמשיך לעבוד מהבית, זה יהפוך אותנו לעובדים טובים יותר, אבל האמת היא שזה בדיוק להפך. אם אנחנו רוצים להיות עובדים טובים יותר אנחנו צריכים דווקא לעבוד פחות.

נהוג להגיד שסטרס בעבודה גורם יותר נזק מתועלת ובטווח הארוך ממש מזיק, אבל זה לא מדויק. לפי הפסיכולוגיה החיובית אין שום בעיה עם הסטרס עצמו. הוא אפילו יכול לעזור, לאתגר ולעודד ביצועים טובים. הבעיה היא שבמקרים רבים לא ניתנת לנו הזדמנות להתאושש מהסטרס. לנוח בין גורם לחץ אחד למשנהו. אז נכון שרובנו לא יכולים להרשות לעצמם לקחת חופשה של 3 חודשים בכל שנה, אבל אפשר להסתפק גם בהרבה פחות.

קודם כל, הקפידו על הפסקות במשך היום. בגדול אומרים שאחרי שעה וחצי עבודה (פחות או יותר, כן? אין צורך לעמוד עם סטופר) צריך לקחת רבע שעה הפסקה. באופן קצת אירוני, דווקא עישון, או הפסקות עישון, הן דרך מאוד טובה לדאוג להפסקות כאלה, כי הן מחייבות את המעשנים לקום מהשולחן שלהם ולעזוב את העבודה. אני חלילה לא ממליצה לאף אחד להתחיל או לחזור לעשן רק כדי שתהיה לו לגיטימציה להפסקה. אני אומרת שיש לכם לגיטימציה כזאת גם בלי שתהיה סיבה רשמית.

המעסיקים שלכם, שמומלץ לתת להם לקרוא את הפוסט הזה, צריכים להבין שאם אתם קמים מדי פעם, הולכים להכין קפה ולקשקש קצת במטבחון או משחקים קצת שולה מוקשים, זה לא שאתם לא עושים את העבודה שלכם, אלא זה הפסקה מאוד חשובה שתאפשר לכם בחישוב הסופי להגיע לתפוקה גדולה יותר.

אנשים שנוהגים לאכול את ארוחת הצהריים שלהם ליד המחשב הם החוטאים הכי גדולים. הנה יש לכם הזדמנות מצוינת לקחת הפסקה – למה לעזאזל אתם מוותרים עליה? אכילה תוך כדי עבודה, אגב, גם ממש לא טובה לדיאטה כמו שיגידו לכם כל הדיאטנים והתזונאים בעולם, אבל זה נושא אחר שלא נעסוק בו כרגע.

גם חופשים מהעבודה הם הכרח שיעזור לכם לחזור עם אנרגיות מחודשות, וקבלו סקופ: שום דבר לא יתמוטט אם תצאו לחופש.

ומעבר לשעות העבודה שבעבורה אתם מקבלים משכורת, גם בבית שום טובה לא תצמח מזה שתעבידו את עצמכם ללא הפסקה. גם אתם וגם הילדים שלכם תרוויחו אם לא תעבדו כל דקה בלהעסיק אותם ולדאוג להם. נכון שמוטב שהם לא ישבו מול הטלוויזיה, אלא יעשו יחד אתכם עבודות יצירה, אבל לפעמים, בשביל השקט והרוגע הפנימי שלכם, להושיב אותם מול הטלוויזיה בזמן שאתם שותים קפה בשקט זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לכם כמשפחה.

תנשמו

מדיטציה. תן למחשבות לרוץ לכל הכיוונים. צילום: שאטרסטוק

דרך נוספת להתמודד עם סטרס ולשפר את הרווחה הנפשית שלכם הוא לעשות מדיטציה באופן קבוע. זה גם היה חלק משיעורי הבית שלנו. מאוד לא פשוט לעשות מדיטציה, בטח לא לאדם כמוני, שלנקות את הראש ממחשבות זאת דרישה כמעט בלתי אפשרית מבחינתי. אז הנה טיפ ראשון: בשום אופן אל תחשבו על זה שאתם צריכים לא לחשוב על כלום. זה בערך כמו לבקש ממישהו לא לחשוב על פיל ורוד.

יש כל מיני שיטות לרוקן את הראש ממחשבות. אחת מהן היא לדמיין את עצמכם בטבע, וכל פעם שצצה לכם מחשבה, דמיינו שהיא עולה למעלה, מתחברת לענן ומתפוגגת. השיטה הזאת גם התגלתה כרוחניקית מדי בשבילי וכל ניסיון לדמיין את המחשבות שלי עולות על ענן או על עלה בשלכת רק גרם לי להרגיש מגוחכת.

מה שבסוף כן הסתמן כשיטה הכי טובה זה פשוט לשחרר. לקבל את העובדה שיש לי הרבה מחשבות ולא לנסות להילחם בהן. כרגע הן עוד איתי, אבל עם הזמן הן ייעלמו, וכבר עכשיו, מקץ 4 תרגולים, לרגעים מאוד קצרים אבל ברורים אני מצליחה להגיע למצב שבו אני לא חושבת על כלום.

דבר נוסף שעוזר לי הוא אפליקציה בשם relax melodies (אבל בטח יש עוד עשרות כמוה) שהורדתי לטלפון שלי. באפליקציה יש המון קולות – מהטבע ולא מהטבע – שאפשר לשמוע בזמן המדיטציה, וגיליתי שקול פכפוך של נחל מאוד עוזר לי להירגע, גם אם לפי חוקי המדיטציה אני לא באמת עושה מה שצריך.

נחזור לדיי ג'וב שלכם: אני מאוד ממליצה לתת למעסיקים שלכם לקרוא את הפוסט הזה, בתקווה שהם ישתכנעו ויבינו שמה שטוב לכם טוב גם להם, אבל מה שיותר מומלץ זה לשכנע אותם לקיים סדנת פסיכולוגיה חיובית במסגרת העבודה. אני יודעת כמה טוב הקורס הזה עושה לי, ולפעמים אני מצטערת שלא כל האנשים סביבי עוברים אותו במקביל. אבל זה אפשרי, כי מרכז מיטיב, שבמסגרתו מתנהל הקורס, מקיים גם קורסים מיוחדים שמיועדים לארגונים. יש גם תוכניות מסובסדות שמיועדות לבתי ספר, אז אם אתם במקרה מנהל בי"ס, עובדים ברשות מקומית וכו', אתם גם מוזמנים ליצור קשר דרך האתר של מרכז מיטיב.

רוצים עוד? מייד אחרי המידע על הקורס הבא, שיפתח בקיץ הקרוב, תמצאו את הטיפ השבועי של מרכז מיטיב.

*   *   *   *   *

לימודי תעודה בפסיכולוגיה חיובית לקהל הרחב – קיץ 2015

התכנית כוללת את החוויה של "האדם השלם" (כלילוּת) ורווחה נפשית (well-being) מיטבית בפסיכולוגיה החיובית, שפותחה על ידי ד"ר טל בן שחר, מומחה עולמי מוביל בתחום.    

המשתתפים בתוכנית זו מוזמנים לעבור תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם חזקותיהם, כישוריהם וחלומותיהם, על מנת לחשוף את הפוטנציאל הגלום בם ובכך להוביל למימוש עצמי מרבי ברמה הפיזית והרגשית.

מספר המקומות מוגבל מאוד, אנא מהרו להירשם על מנת להבטיח מקום בקורס.

מידע והרשמה על קורס בפסיכולוגיה חיובית

הטיפ השבועי של מרכז מיטיב

שמעתם על אימון HIIT? זהו אימון הפוגות בעצימות גבוהה שבזמן האחרון זוכה לפופולריות גדולה בשל היתרונות הרבים הטמונים בו (קלוריות, שומן וכו'). ומה הקשר של אימון HIIT לפסיכולוגיה חיובית? העיקרון שעליו מושתת אימון HITT הינו עקרון מוצלח אותו ניתן ליישם בתחומים נוספים בחיינו, לדוגמה: במסגרת העבודה שלנו.

תחשבו שאתם אצנים שמתאמנים באופן יומיומי בריצה. אימון שימשך 8-9 שעות ביום (כמו יום עבודה ממוצע) ללא הפסקות יגרום לשחיקה או פציעה פיזית או מנטלית. הנכון הוא לבצע מעבר ממרתון לריצת ספרינט מחזורית (עם הפסקות). עלינו להחליף  בין זמנים של עבודה אינטנסיבית לבין זמן של התאוששות מלאה.

חלוקה של היום ליחידות של 90 דק' עבודה שאחריהן מגיעה התאוששות, כגון מדיטציה, אימון גופני, שמיעת מוסיקה, אכילה, או כל דבר אחר שממנו אנחנו יכולים להנות  ולהירגע ממנו. על כל אחד למצוא לעצמו את הגרסה הנכונה עבורו, אשר תהווה איזון נכון בין לחץ להתאוששות, ולדבוק בזה כבריטואל.

והנה מה שיש לאלן דג'נרס להגיד על הסטרס היומיומי שכולנו חווים:

[youtube OyLozMobOks nolink]

 הכותבת השתתפה בקורס פסיכולוגיה חיובית של מרכז מיטיב