המלצות ורעיונות להורים כיצד להעביר את ימי החופשה האחרונים עם הילדים

הדבר החשוב ביותר דווקא בעת הזו (לפני שנרשמים לחוגים, לתנועות הנוער, לשעורי העשרה, לצהרונים) הוא לבנות "מנגנונים" שיעזרו לכם ההורים להיות תחנת הכח של ילדיכם במהלך השנה. "חוג אמא / אבא" הוא לא פחות חשוב מכל חוג העשרה אחר אליו אתם מריצים את הילד/ה שלכם ולעיתים כועסים ומתוסכלים אם אינם רוצים ללכת אליו.

גילוי נאות; במהלך רוב שנותיי הבוגרות כאמא לילדים במערכת החינוך, ביליתי את השבועיים האחרונים של חופשת הקיץ  במסגרות החינוך בהן עבדתי. השבוע האחרון של אוגוסט במערכת החינוך מלא אדרנלין ועשייה ובדרך כלל גם מתאפיין בלחצים גדולים שכרוכים בארגון מערכת, ימי הערכות, סיום בינוי, ציוד, ניקיונות, קבלת תלמידים חדשים וכל מה שצריך כדי שהשנה תתחיל בצורה חלקה עד כמה שניתן.

בכל שנה בתקופה זו, הילדים הפרטיים שלי הספיקו לשכוח את כל ה"אטרקציות" שחווינו ביולי ובתחילת אוגוסט. הספרים והמחברות היו מוכנים בבית מבעוד מועד והם העבירו את ימי החופשה האחרונים  עם שמרטפים, תוך העברת זמן סתמית וציפייה שאנחנו (ההורים) נחזור כבר הביתה מהעבודה. בזמן הזה, ילדי השכנים כייפו עם הוריהם בנופש בארץ או בחו"ל. הורים רבים שאינם עובדים במערכת החינוך, מתפנים (יש ברירה?) בשבועיים האחרונים של השנה ל"פינלה" של החופש עם שלל אטרקציות כמו לונה פארקים, סרטים, טיולי מים– (שיא הכיף) וזאת כדי להשאיר טעם טוב מהחופש הגדול. מודה, שאני מצרה על כך, שלא הייתי מודעת בזמנו על המחיר הכבד שילדי שילמו על כך, שלא הייתי איתם כל סיומי חופשות הקיץ.

אז אם אתם הורים לילדים הלומדים במערכת החינוך, ואתם מחפשים רעיונות כיצד להעביר את הזמן שנותר מהחופשה בצורה מותאמת לילדיכם,  הנה מספר דרכים;

בחירת ילקוט, רכישת ציוד תוך כדי מימוש זכות הבחירה ותרגול מיומנויות חשבון, קניה וצרכנות נבונה. עיטוף ספרים, תרגול הליכה בטוחה לגן או לבית הספר או נסיעה באוטובוס (לילדים בוגרים). הכרות עם מבנה הגן/בית הספר ומשחק בחצר. כמו כן, מומלץ להתחיל להסדיר את שעות השינה ולהתרגל ללכת לישון בשעה סבירה. ניתן לתרגל בחירת בגדים והתארגנות יעילה בערב לפני , לתרגל סידור תיק, אכילת כריך בזמן סביר ועוד.

מהיכרותי עם הורים רבים ששולחים את ילדיהם למסגרות חינוך, אני חושבת שבצד ההתארגנות הטכנית (שהיא חשובה מאד), יש לתת מקום  לצד הרגשי. חשוב ליזום שיחה/שיחות אודות מה עומד להיות, לשאול את הילד/ה על ציפיותיהם. להבין מה הוא/היא היו רוצים שיקרה  השנה, ממה הם חוששים?

אנחנו כהורים כבר יודעים שללכת לגן ולבית הספר זה לא תמיד כיף. אנחנו גם יודעים מה מטיב עם הילדים שלנו ומה פחות. זה לא הזמן להבטיח חלומות ורודים של "כיף חיים בבית הספר" ומלא חברים. אין צורך להפליג בציפייה ללמידת דברים חדשים ומרתקים או למורה מושלמת. יש גם לשים לב שאנחנו לא מביאים את התסכולים הישנים שלנו כתלמידים במערכת או חוויות פחות טובות שחווינו עם הילדים בשנה האחרונה. אין מקום להגיד "נו טוב, נעביר את השנה עד החופשה הבאה".

אז כיצד ניתן לנצל את הזמן טוב יותר?

ניתן לשתף בחויות שלי כילד/ה מהשבוע האחרון בחופשות שלי. להקשיב בסבלנות לרחשי הלב של הילדים ולתת מקום לתקוות ולחששות. כאשר הילד/ה מעלים חשש, ניתן לנתב את השיחה לכיוון חשיבה משותפת על רעיונות לפתרונות. לדוגמא: ילדי חושש היכן ישב בכתה או בצד מי, אפשר לדבר על כך ולהעלות אפשרויות לדרכי התמודדות. בתי לא שמחה שהמורה שהיא פחות אוהבת תחנך אותה, כדאי לחשוב איתה כיצד להתמודד עם הרגשות הללו. ילד שחושש משעורי המתמטיקה או ילדה שחוששת ממקצועות רבי המלל איך הם היו רוצים שתסייעו להם?

מעבר להקשבה בשיחה הזו והצעת רעיונות לדרכי התמודדות ותשובות לשאלות והחששות שמעסיקות את הילדים, חשוב להם לדעת ולהרגיש שאתם איתם. שאתם תהיו איתם לאורך כל השנה הזו.

הדבר החשוב ביותר דווקא בעת הזו (לפני שנרשמים לחוגים, לתנועות הנוער, לשעורי העשרה, לצהרונים)    הוא לבנות "מנגנונים" שיעזרו לכם ההורים להיות תחנות הכח של הילדים במהלך השנה.

למה הכוונה? מיד לאחר היום הראשון והאופוריה שיש בצד ההתחלה החדשה, מתחיל המרוץ המטורף של קימה בבקר, ריצה לעבודה/לימודים/שעורי בית/חוגים/חברים ופתאום יש תחושה שאין זמן לכלום. מזמינה אתכם דווקא עכשיו להחליט ולקבוע עם כל ילד/ה שלכם על "חוג אמא/אבא". הכוונה היא לשעה קבועה בשבוע בה את אמא או אתה אבא מתפנים לשהייה משותפת עם הילד/ה שלכם. וכשיש כמה ילדים, לקחת בחשבון שעות כמספר הילדים. חוג אמא או חוג אבא זוהי שעה פרטנית שלך עם ילדך הוא יתקיים בזמן קבוע (עד שעה), המקום יכול להתחלף וכן הפעילות.

בלהט החיים והאינטנסיביות הגבוהה אנחנו לעיתים פשוט שוכחים להקצות את הזמן הזה ואחר כך עסוקים בכיבוי שריפות. "חוג אמא / אבא" הוא לא פחות חשוב מכל חוג העשרה אחר אליו אתם מריצים את הילד/ה שלכם ולעיתים כועסים אם אינו רוצה ללכת אליו.סוף החופש הגדול

כשילד יודע ומרגיש שיש לו זמן איכות קבוע עם הורה (ולא רק בחופשות) הוא יראה בו כתובת לשיתוף ומקום בטוח להתלבטות. ילד צריך להרגיש שרואים אותו  לא רק כשהגננת מתקשרת או כשהמורה מתלוננת. הוא צריך להרגיש שיש לו מקום בטוח ואוהב בבית וכאשר אתם ההורים מעורבים במה שעובר עליו ביכולתכם  לתמוך ולהיות שם בשבילו.

מאחלת לכם סוף חופשה נעימה והתחלת שנה מוצלחת.