ורסצ'ה אטלייה
התצוגה של ורסצ'ה פותחת מסורתית את שבוע תצוגות הקוטור בפריס והשמלה הצמודה באדום לוהט שמדגמנת בלה חדיד, היא בדיוק מסוג השמלות הסופר סקסיות האופייניות למותג. אלא שדווקא בקולקציית הקוטור לסתיו 2016, דונטלה ורסצ'ה הורידה מעט את מינוני הסקסיות לטובת סגנון עטוף יותר, המבטא סקסיות מודרנית ועכשווית אך לא פחות חזקה. הנשים של דונטלה מקרינות תמיד חוזק ועוצמה, זהו חלק מה-DNA של המותג
כאמור קולקציית הקוטור של ורסצ'ה הייתה בנויה הפעם סביב הרעיון של עיטוף והניגודים בין הגוף העטוף והגוף הגלוי, שנחשף באמצעות שסעים עמוקים או פיסת כתף המציצה מהמחוך שבשמלה. כך נראו הרבה מעילים וג'קטים, חלקם בגזרת אובר סייז, מעל השמלות – לוק מאוד לא אופייני לבית ורסצ'ה. גם קשת הצבעים הייתה לחלוטין לא שגרתית ונעה בין צבעי פסטל כמו לבנדר, ירוק פיסטוק ותכלת שמים ובין פודרה, שחור ואדום/בורדו לוהט. הדוגמנית הותיקה קארן אלסון (בתמונה משמאל) פתחה את התצוגה וכמעט כל הדוגמניות הציגו שפתיים נוצצות בצבע עז של יין אדום, שקבעה אמנית האיפור פאט מגראת'.
אלי סאאב
ואי אפשר שלא לפתוח את שבוע הקוטור עם שמלת הכלה המסורתית של אלי סאאב, שבכל עונה מזכיר לנו מחדש, שגם הקוטור הקלאסי – המוגזם, המפואר והאובר דה טופ עוד לא פס מן העולם. מי קונה את השמלות האלה? אין לי מושג. כנראה נסיכות בבחריין
ואם כבר מדברים על נסיכות, גם לנסיכות הקטנות מגיע ללבוש קוטור, לא ככה? מעניין איך לא חשבו על זה קודם, אבל אלי סאאב חשב והרעיון גאוני בפשטותו: ילדות אוהבות להתלבש כמו אימא זה לא חדש, אבל גם אימהות שיכולות להרשות לעצמן שמלות באלפי יורו (שלא לומר עשרות אלפי במקרה של אלי סאאב), תוכלנה עכשיו בקלות וברון.. לרכוש שמלות קוטור עבור בנותיהן. נו טוב, מי אמר שיש צדק בעולם?!
קוטור במיטבו: מבט מקרוב על הבדים המשובחים העשירים ברקמות ובשיבוצי אבנים נוצצות. כל זה כאמור חלק מהקוטור הקלאסי והמסורתי, שבו תופרות ארטיזניות (מומחיות) יושבות באטלייה ורוקמות בעבודת יד ארוכה וסיזיפית, אלפי אבנים ונצנצים בשמלות הקוטור המושקעות
שאנל
קארל לגרפלד מציג תמיד את הקולקציות של שאנל, בתוך תפאורות מהממות – כבר היו לנו בעבר תפאורת סופרמרקט, טרמינל תעופה, קזינו וגן אקולוגי עם בית בובות מעץ. הפעם העביר לגראפלד את כל האטלייה המפורסם של שאנל ברו קמבון המקום שבו נתפרות השמלות, לאולם הגראנד פאלה, כסוג של תפאורה אותנטית
בימים עברו נהגה גם קוקו שאנל להזמין את אורחיה לצפות בקולקציות החדשות בתוך הסטודיו, אבל הפעם הוא הועבר על כל תכולתו – שולחנות הגזירה, גלילי הטול והבד, בובות הדיגום וכמובן התופרות עם סרטי המידה על צווארן, שהתבקשו להמשיך בעבודתן השוטפת כאשר הדוגמניות צועדות ביניהן בבגדי הקוטור.
"מאחורי הבנות שמופיעות בתצוגה יש עוד 200 שמכינות את הבגדים שהן לובשות. זה די הרבה לא?! אני חשבתי שהגיע הזמן להציג אותן לציבור" אמר לגרפלד למוזמנים. ובאמת אין מחווה הולם מזה כדי להמחיש איך עם כל הטכנולוגיה המשוכללת של ימינו, בגדי הקוטור עדיין נעשים בחלקם הגדול בצורה המסורתית ובעבודת יד הדורשת השקעה עצומה
איריס ואן הרפן
אבל הקוטור אינו קופא על שמריו, בתי אופנה צעירים מציגים קולקציות קוטור המשלבות טכנולוגיות מתקדמות ואלמנטים מודרניים חדשניים. הטשטוש הזה אגב, בין החלוקה המסורתית לפיה בגדי הקוטור נתפרים בעבודת יד ובגדי ההלבשה המוכנה מיוצרים ע"י מכונה, הוא בדיוק נושא התערוכה “Manus x Machina” – "אופנה בעידן הטכנולוגי" המוצגת עכשיו במוזיאון המטרופוליטן. בתערוכה מוצגים גם דגמים של המעצבת ההולנדית איריס ואן הרפן, שבקולקציית הקוטור לסתיו 2016/17 לעיל, תרגמה קולות וצלילים לצורות גיאומטריות מופשטות חלקן בשלושה מימדים, לקולקציה עתידנית באופיה אך לא פחות מזה מיוחדת ויפיפייה
ג'ימבטיסטה וואלי
ועוד שמלת קוטור מרהיבה ועתירת שכבות שיפון, הפעם של ג'ימבטיסטה וואלי, שהוא אחד הקוטוריסטים האהובים גם על פאשיוניסטות ולא רק על נסיכות סעודיות עתירות ממון
מרטין מרג'יאלה
באופן מסורתי הסגנון של בית האופנה מרטין מרג'יאלה, חושף בעצם את תהליך עשיית הבגד כך שפריטים רבים ושונים, בעלי טקסטורות שונות ומרקמים שונים, יכולים להתערבב יחד למיקס אנד מאץ' היוצר פריט לבוש שונה ולגמרי חדש
ג'ון גליאנו המעצב הנוכחי של בית מרג'יאלה, הציג במובן הזה קולקציה הנאמנה לרוח המותג, אך לא נעדרת דרמה תיאטרלית (גם באיפור כמובן) שחביבה עליו במיוחד
ז'אן פול גוטייה
הקולציה של JPG עוצבה בהשראת היער ואנשי האופנה התבדחו ביניהם, שאין לכאורה השראה מופרכת מזו עבור גוטייה, המוכר כאיש שאוהב אנשים והמטרופולין של פריז עם הברים ומועדוני הלילה הולמים את הסטייל שלו הרבה יותר. הצבעוניות אכן הייתה של חומים וירוקים עם מעט בורדו וכתום, שניתן כנראה למצוא בין העלים של עצי היער, אבל כובעי הפרווה העגולים שהקיפו את ראשי חלק מהדוגמניות, כמעין תחפושת המדמה אולי כותרות פרחים, היו קאמפים למדיי ומוזרים בלשון המעטה
כריסטיאן דיור
תשואות מגיעות לצוות המעצבים השוייצרי לוסי מאייר וסרג' ראפיו (בעבר מנהלי הסטודיו של בית דיור) שנכנסו באחת לנעליו הענקיות של המנהל הקריאטיבי הפורש ראף סימונס, שעזב במפתיע בחודש אוקטובר. לאורך כל התקופה, התנהלו השניים האלה בידיעה שזמנם קצוב ובצלה של הדרמה האינסופית לבחירת מחליף לסימונס (וסוף סוף נבחרה מעצבת חדשה, מיד נגיע לזה) כשסביבם אין סוף ספקולציות, ריכולים "ורעש" שבודאי הפריע לעבודה השוטפת. כך או כך הם עשו עבודה לא רעה למרות חוסר ניסיון מסוים.
קולקציית הקוטור האחרונה שלהם לעיל, עוצבה כולה בשחור לבן והיא נינוחה ואלגנטית באופן לא מופרז, אלא בסגנון שנשים צעירות ומודרניות תרצנה ללבוש. בגדול הקולקציה מבוססת על "המראה החדש" של בית דיור משנת 1947 – "ג'קט הבר" האייקוני וחצאית הקרינולינה, אבל בגזרות הרבה יותר משוחררות, פחות מובנות ויותר מודרניות. הבגדים היו יפים מאוד, אך העדר הניסיון של השניים והסטיילינג המודרני עם הסנדלים השטוחים, הוא זה שבגללו אולי הייתה הקולקציה חסרה את האפיל היוקרתי של בגדי הקוטור והזוהר התואם את סגנון החיים של האנשים אשר רוכשים את הבגדים האלה. במילים אחרות, לא בטוח שזו היא קולקציה אטרקטיבית מספיק עבור קהל היעד של הקוטור
אלכסנדר ווטייר
אלכסנדר ווטייר (44) הצרפתי, הוא כנראה אחד ממעצבי הקוטור הצעירים שאתם הכי פחות מכירים. את מותג הקוטור הנושא את שמו ייסד בסה"כ בשנת 2009, ותוך שנים מעטות הפך לשם לוהט אצל כוכבות על בועטות : ריהאנה, ריטה אורה, מיילי סיירוס וכמובן בלה חדיד שגם פתחה את תצוגת הקוטור שלו בשמלה השקופה המרהיבה לעיל, כולן כבר לבשו את השמלות הסקסיות והזוהרות שלו
ווטייר מעצב ברמת קוטור בדיוק את מה שנשים רוצות ללבוש, והנה דוגמה לסגנון העכשווי, הספורטיבי והסקסי שהוא מעצב: מכנסיים בסגנון צבאי ובהדפס קומופלאז' משובצים באבנים נוצצות, עם חולצת אובר סייז מכותנה לבנה ופריכה – סופר שיק, סופר לביש וזה גם קוטור
ולנטינו
הדגם הסוגר את תצוגת הקוטור של ולנטינו, היה ככל הנראה האחרון שעיצבה מריה גרציה קיורי, חצי מצמד המעצבים והמנהלים האמנותיים של המותג (ביחד עם פייר פאולו פיקיולי) עבור הבית, לפני שהיא עוברת רשמית לתפקיד המנהלת הקריאטיבית החדשה של בית דיור
הקולקציה של ולנטינו עוצבה בהשפעת התקופה האליזבתנית באנגליה, שבה שלטה המלכה אליזבת ה-1. בהתאם נראו על המסלול צווארונים לבנים, מסולסלים וגבוהים שצורפו כמעט לכל בגד, שרוולים נפוחים, גלימות בסגנון כמורה ושאר מאפיינים של לבוש התקופה. בנוסף היו שם מוטיבים קתוליים דתיים מתקופת הרנסנס מקום שרומא – היכן שקיורי ופיקיולי האיטלקים גרים ועובדים – מלאה בהם
והנה היא מריה גרציה קיורי (52), המעצבת החדשה של בית דיור – האישה הראשונה שתעמוד בראש הצוות האמנותי של בית האופנה הותיק והיוקרתי הזה, לראשונה כאמור ב-70 שנות קיומו. לצידה שותפה המקצועי לצוות העיצוב של ולנטינו (הנמצא היום בבעלות בית המלוכה הקטארי) פייר פאולו פיקיולי, שימשיך לבדו כמנהל האמנותי של המותג. קיורי ופיקיולי עשו עבודה נהדרת בולנטינו מאז החליפו את ולנטינו גראווני, המעצב המיתולוגי של המותג שפרש ב- 2008 והשמלות הרומנטיות חלומיות שלהם, העשירות באפלקציות ורקמות, העלו משנה לשנה את רף המכירות של המותג.
בתעשיית האופנה שגם היא נשלטת ע"י גברים, מריה גרציה קיורי היא האישה השנייה בלבד (חוץ מפיבי פילו למותג סלין) בין רוב של מעצבים גברים בתאגיד היוקרה LVMH שמותג דיור, כמו גם לואי ויטון, פנדי, ז'יוונשי, פוצ'י ועוד הם בבעלותו.
סידני טולדנו, נשיא ויו"ר כריסטיאן דיור, הכריז שמינויה של קיורי הוא חלק ממהפיכה נשית בעולם ובתעשיית האופנה בפרט. קיורי עצמה אמרה: "אני רואה אחריות רבה בהיותי האישה הראשונה בראש בית אופנה שמציג את הביטוי הטהור ביותר של נשיות. אינני יכולה כבר לחכות כדי לבטא את החזון שלי".
בסוף ספטמבר תציג קיורי את קולקציית הביכורים שלה לדיור, במסגרת שבוע האופנה בפריז לעונת אביב-קיץ 2017. קיורי תהיה אחראית על קולקציות ההוט קוטור והפרט א-פורטה של בית האופנה, וכן על קו האקססוריז לנשים ומי שמכיר את ליין האביזרים המרהיב שעיצבה לולנטינו, לא יכול שלא לחכות בציפייה
פנדי ברומא
מותג היוקרה האיטלקי פנדי חוגג יום הולדת 90 ואיזה חגיגות היו אלה.
בפנדי שינעו את כל אנשי תעשיית האופנה מיד עם סיום שבוע אופנת הקוטור בפריס, במטוס פרטי לרומא, לתצוגה חגיגית שנערכה ממש בתוך מזרקת פונטנה דה טרווי (Fontana di Trevi) האייקונית שהייתה יפיפייה ונקייה מתמיד אחרי עבודות שיפוץ ושיקום שערכו שנה וחצי ועלו 2.4$ מיליון. התצוגה אה לה הסצנה המפורסמת מסרטו של פליני "לה דולצ'ה ויטה" נערכה כאמור כשהדוגמניות צועדות ממש בתוך המזרקה, על גשר זכוכית שנבנה על המים וזה היה קסום ונהדר בדיוק כפי שזה נשמע. בתמונה לעיל קנדל ג'נר בשמלת פנדי קוטור חלומית שעיצב קארל לגרפלד, צועדת בין סילוני המים המפכים של המזרקה (ובסוף הפוסט גם הסצנה המיתולוגית מהסרט של פליני, כי כיף להיזכר)
ומבט מרחוק על המזרקה המוארת – להתעלף מהקסם והיופי…
ועוד קנדל ג'נר לפנדי
ובלה חדיד השתתפה גם היא בתצוגה של פנדי "על המים"
מה לבשו הפאשיוניסטות העל בשבוע הקוטור של פריז
האורחות בתצוגה האלגנטית של דיור רובן בשחור, כי גם פאשיוניסטות על מרגישות כנראה הכי נוח בשחור. מימין: דוגמנית העל נטליה וודיאנובה, עורכת ווג צרפת לשעבר, היום המייסדת והעורכת של מגזין האופנה CR, קארין רוטפילד ופאשיוניסטות העל אוליביה פלרמו (בנעלי דיור אגב) ובלוגרת האופנה האיטליה, קיארה פראני
מימין: קיארה פראני, הזמרת סלין דיון, שנראית זוהרת וטוב שכך שלמרות השנה הקשה שעברה עליה ואלנה פרמינובה
אושיות אופנה: מימין ג'יובנה באטאגיליה, אוליביה פלרמו, השחקנית הצרפתייה זוכת האוסקר מריון קוטייר ומירוסלבה דומא
*
הסצנה מהסרט "לה דולצ'ה ויטה" של פליני מ-1960 שבה אניטה אקברג טובלת במימיה של מזרקת טרווי ברומא, יחד עם מרצ'לו מסטרויאני
[youtube KkyDfGi-PdM nolink]
*
צילום: Gettyimages
מתוך הבלוג של אלישבע כספי