היא, בעולם שלה. עולם נשי מודרני ומסתורי.
יצאתי לתל אביב לראות את תערוכתה של פאני הורוביץ, לה נחשפתי לראשונה. הציור שנבחר להיות מודפס על ההזמנה שבה את ליבי ממבט ראשון, סקרן אותי ומשך אותי להגיע. התערוכה תלויה בגלריה העליונה של המשכן לאומנויות הבמה בתל אביב וקהל הצופים הוא זה הנכנס לאופרה או להופעה.
מכיוון שאין השבוע הופעות, קבלתי סיור פרטי ונפתחה עבורי הגלריה באופן מיוחד. אך כשלעצמו חוויה מיוחדת. מתי לאחרונה פתחו עבורכם מוזיאון, הדליקו את האורות ואמרו לכם, "המקום שלכם"?
הציירת היא אומנית אישה, המתמקדת בעולמן של נשים מודרניות.
הסגנון לעומת זאת מושפע מהאימפרסיוניסטים: נושאי יצירותיהם של פייר בונארד, של אדוארד וויארד או הצבעוניות המיוחדת של הנרי מאטיס, הפוביסט, מהווים לה מקור והשראה. האור המשתנה בהתאם לשעות היממה קובע אצלה איך נראה האובייקט המצויר וכדי להתעמק ברגע מסוים של היממה היא משתמשת בתצלומים שאת רובם היא מצלמת בעצמה.
חלק מהציורים מושפעים מעולם הפוסטרים והפופ ארט של שנות ה- 60.
עבור סידרת ציורי הנשים, פאני הורוביץ, שואבת השראה מציורי הנשים של אוגוסט רנואר, נשים שעסקו במלאכות נשיות כלשהן: רוקמות, תופרות, סורגות, מכבסות.
אלא שהורוביץ החליטה שדמויות הנשים בנות זמננו ביצירותיה תהיינה אפופות במידה של מסתורין. הן אינן עוסקות במלאכה מוגדרת. מחשבותיהן ידועות רק להן. חלקן מוצגות מהגב. מביטות לאי שם, או פונות חזיתית אך מביטות הצידה למשהו שהיסב את תשומת ליבן. במידה והן מסתכלות עלינו ישירות, זה בדרך כלל דרך מסך: או עשן הסגריה, או מצלמה ביד מכוונת לצילום..
ציורי האביזרים משלימים את עולמה של האישה. הטואלט המודרני- ה VANITA בגרסה עכשווית, המעילים הרפויים, לק אדום, משקפיים גדולות טרנדיות, אובייקטים נשיים, אביזרים של חדרי שינה, פרטי ביגוד שונים, כוסות משקה.
הנשים של פאני הן סקסיות. חלקן קורן בטחון עצמי וחלקן עדינות. הן מסתוריות ולא חושפות מיד את כל סודותיהן. את סערות המתחוללות בנפשן הן מנסות לא להראות לנו. בבית הן יותר חופשיות. בלבוש בפוזיציית הגוף. בחוץ הן מוקפדות,: הישיבה הזקופה, העמידה ללא רבב כבוגרות בית ספר להליכות.
והעלילה?
"תוך כדי תהליך העבודה על הציור, אני חוקרת אותן וטווה לעצמי סיפורים, את הסיפור שלהן", אומרת פאני.
"אני מציירת אותן בתוך רקע עשיר אך אבסטרקטי, כדי להשאיר מקום גם לדמיונו הפורה של הצופה בהן, לאפשר לו לשלב אותן בתוך פאזל החיים שלו, בתוך עולם החוויות הסובייקטיבי שלו."
אין פתרון ברור: לאן פניה של דמות זו? מי זאת המעשנת? היכן יושבת הדמות שרגליה על השולחן? את הקשרים בין דמויות הנשים לבין עבודות הטבע דומם, היא משאירה לצופה היכול ליצור לעצמו סצנות תוך חיבור בין העבודות, בין אחת לרעותה או אף בחיבור במספר עבודות.
"אני מציירת תיאור של רגע בזמן. רגע מאד סובייקטיבי עבורי ו…גם עבור האובייקט. עבורי ועבור הצופה ביצירה. אני רוצה שהצופה ייהנה מהיצירה שלי בזכות החוויה שהיא יוצרת אצלו " , מסכמת פאני.
זו לא התערוכה היחידה במשכן. שתי אמניות ישראליות נוספות מציגות באכסדרה ובבית הקפה.
שווה לקפוץ למשכן גם ללא כרטיסים לאופרה וליהנות מאמניות ישראליות.
היא, בעולם שלה. בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, ת"א 7.12.2014 – 3.11
תערוכת יחיד של פאני הורוביץ, אמנית הבית של Galleria Dell`Arte Mentana, Firenze
אוצר התערוכה: אודי רוזנויין
פאני הורוביץ היא תלמידתה של הציירת חגית שחל. מתגוררת ויוצרת בתל אביב.
פרטים נוספים ניתן למצוא באתר http://www.fh-art.co.il/
ובדף הפייסבוקhttps://www.facebook.com/pages/Fanny-Horowitz-Artist/147891482054807
כנסו ל סגנון והשראה עם רוית, לכתבות נוספות על אומנות, עיצוב, ספרות, אופנה ועוד.