ההצגה מהפכניות – הופכת לנו את היוצרות

המחזה מציב לנו מראה על הדרת נשים מדפי ההיסטוריה ואיך עד היום יש לזה השפעה על הדורות הבאים.

אסתי זקהיים,אלחי לויט,שירה קוריאל,דליה שימקו,אייל שכטר,שלום שמואלוב צילום: דוד קפלן

ההצגה נפתחת במפגש חברתי סביב שולחן אבירים עם זיגמונד ומרתה פרוייד קארל וג'ני מרקס וסוקרטס
בשיחתם הערה, הם מדברים על " החלום" ובין לבין נזרקים שם משפטים כמו: "טבעה הנשי" ניצוץ יסודות החברה" ,כשאת רוב השיחה מנהלים הגברים וקסנטיפה ברקע מגישה ב"שקט רועם" תקרובת לשולחן. מהר מאוד היא הופכת את השולחן על יושביו, כי כך בחרה ההיסטוריה לתייג אותה כסמל למכשפה, אולי בגלל שהייתה צעירה מסוקרטס בהרבה שנים ( יש הטוענים 40 שנה), או אולי בגלל שאפשרה לו לשתות את כוס התרעלה.

צילום- דוד קפלן
צילום- דוד קפלן

3 זוגות מ-3 תקופות שונות ממקומות שונים בעולם ובכל זאת לאורך ההיסטוריה לכולם מכנה משותף אחד .
זיגמונד פרוייד – נולד בגרמניה היה מדען וחוקר בסוף המאה ה-18 תחילת ה-19 התחתן עם מרתה ברנייס נולדו להם 6 ילדים.
קארל מרקס – רוב שנותיו חי בבלגיה (צרפת),הוגי דעות בתחילת המאה ה-18 התחתן עם ג'ני פון וסטפאלן שהיתה ברונית ממעמד מיוחס, נולדו להם 7 ילדים.
סוקרטס – פילוסוף יווני שחי במאה החמישית לפני הספירה התחתן עם קסנטיפה נולדו להם 3 ילדים
צילום: דוד קפלן
צילום: דוד קפלן

ומהו אותו מכנה משותף? הגברים זכו להיחקק על דפי ההיסטוריה והנשים שהיו שותפות לדרך ,נשכחו ובמקרה הטוב נהנו משורה אחת כרעיות שהיו שם .
טוענים שמאחורי כל גבר מצליח יש אישה – אבל האם אותו גבר יכול היה להצליח לולא אותה אישה. במקרה של זיגמונד פרוייד ,היא היתה ההשראה והמוזה שלו לכתביו וכנראה גם שכתבה חלק מהם ואפשרה לו את השקט מטרדות היום יום לביצוע המחקרים.
וקארל מרקס, שנשא אישה ממעמד מיוחס והביא אותם למצב של חוסר כל, ולהישרדות כלכלית יום יומית עם 7 ילדים, כשהוא הגה את דעותיו -היא נלחמה לידו על זכויות פועלים.
וסוקרטס ,ששתה את כוס התרעלה וקסנתיפה מאז מסמלת את הרוע הנשי בהתגלמותו למרות שכנראה הייתה שם לסעוד אותו ולנסות לשנות את מר גורלו.
גם בתנ"ך אנו עדים להרבה דוגמאות: דינה שמוזכרת בשורה אחת ומשאר אחיה צמחו 12 השבטים. ואחותו של יוחנן שהתחילה עם מרד בר כוכבא וההיסטוריה לא ממש סיפרה .
צילום: דוד קפלן
צילום: דוד קפלן

המשפט "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה" עושה עוול לנשים, כי בסופו של דבר הן נצבות לצידו תומכות, מהוות השראה, מקדמות, משלימות חלקים חסרים, מנהלות את הבית ויחסי החברה וכל אלה הם חלק בלתי נפרד משותפות הדרך .
המחזה מציב לנו מראה על הדרת נשים מדפי ההיסטוריה. ההשפעה לא הייתה רק אז ,היא ניכרת גם היום. כל עוד מגדלים דורות שלמים ,שניזונים מההיסטוריה וקוראים רק על הגברים שהמציאו, נלחמו ויצרו ,הם מבינים שלהן אין שם מקום. ההשפעה ממשיכה לייצר פער, בין עם זה במודע או בתת מודע.
את המחזה כתבו יוספה אבן שושן ודליה שימקו וככל שיותר נשים יאירו את דפי ההיסטוריה באור שוויוני ויתנו לכל אחד מבני הזוג את המקום הראוי לו, אולי נצליח לייצר שינוי, שיתחיל ולו בתודעה ובשיח החברתי.
צילום: דוד קפלן
צילום: דוד קפלן

שחקנים:
אסתי זקהיים,אלחי לוט , שירה קוריאל ,דליה שימקו , אייל שכטר,שלום שמואלוב
מומלץ מאוד – תאטרון במיטבו. המחזה מפגיש את הזוגות על במה אחת, סביב 3 אירועים גורליים בחייהם. אנו עדים להשפעתן הגדולה של הנשים להמשך העלילה והמוזיקה שמלווה את המחזה קסומה עם קטעים ,בהן הנשים מתנועעות על הבמה עם הרבה חן, כשגם בתנועתן הקלילה הן משדרות הרבה עוצמה .
משך ההצגה: שעה וחצי תאטרון תמונע
הכותבת: אתי כהן פעילה חברתית לקידום נשים
פוסט נוסף שלי על הספר " בנות קסנטיפה" של שרה ברסלרמן בהוצאת מטר

הספירה לאחור – עוד 7 ימים אנחנו באקוודור!