האם שיעורי הבית באמת מקדמים את ילדינו ?

מה יש בהם בשיעורי הבית שמורים והורים חושבים שהם מייצגים את מהות ה"למידה" ומנגד שילדים שונאים כ"כ? והאם הם באמת הכרחיים ?

ספרים דיגיטליים: ללמוד מההצלחה של דרום קוריאה

בחלומו אהוד בנאי היה בבית הספר התיכון ולא הכין שיעורים. אבל דווקא יצא ממנו זמר לא רע. מה יש בהם בשיעורי הבית שמורים והורים חושבים שהם מייצגים את מהות ה"למידה" ומנגד שילדים שונאים כ"כ? והאם הם באמת הכרחיים ?

שיעורים כעול

"אני לא רוצה להכין שיעורים". היא אמרה.
"למה?", שאלתי. בליבי ידעתי.
התלוננה על שיעמום, על יותר מדי. עומס. וזה מילדה שהיא תלמידה מצטיינת, ללא בעיות משמעת, או קשב וריכוז, ועם יכולות למידה גבוהות שלעולם לא התלוננה. עד עכשיו.
ועוד יום של תלונות ועוד.
הרהרתי ביני לבין עצמי, איך הם מצליחים לקחת ילדים מלאי סקרנות, מרץ ויצירתיות ולהביא אותם לכדי מצב כזה?

שיעורי בית – דרושה התאמה למציאות

נדמה שנוסחת שיעורי הבית לא השתנתה במערכת החינוך מאז שהייתי ילדה ואף לפני.אבל המציאות השתנתה ללא הכר.
יכולות ההגעה למידע, היכולות הנדרשות מאיתנו כיום על מנת לייצר לנו קריירה מוצלחת, להתפרנס ולהשתלב בחברה עברו שינויים מדהימים. מקצועות התאיידו ומקצועות אחרים נולדו.
אם כך, מדוע במערכת החינוך עדיין ניתנים אותם שיעורי הבית? מדוע לא ניתן לייצר שיעורי בית בסגנון מחקר, תחקיר, יצירת שאלון למילוי ושיגורו לאנשים דרך הרשת, שימוש באפליקציות/אתרים ועוד. יש המון דרכים לייצר סקרנות ולהניע ללמידה.
אני בטוחה שמטלות מסוג זה המחוברות למציאות חיי הילדים יאתגרו ויעניינו אותם יותר. יהא זה בבחינת אותה גברת בשינוי אדרת, אבל האדרת מאוד חשובה מסתבר!

גם מעט הוא הרבה

אני עוקבת שנים אחרי הבלוג המצויין של סת' גודין, מומחה המיתוג העולמי. אם תשימו לב הבלוג שלו מורכב מפוסטים (מעין כתבות) מאוד קצרים. אבל כל פוסט הוא בעל ערך מוסף גדול ומוסיף נקודות חשיבה או פיסת מידע מבחינה מקצועית שאנשים מאוד מעריכים.
אותו הדבר יכול להיות לגבי שיעורי הבית: אין צורך להכביר במטלות כדי להגיע לנקודה. אפשר גם לשאוף למיקוד וליצירת חשיבה בשאלה או שתיים.

אפשר גם בלי וזה עדיין בסדר

מדוע שלא יכוונו את הלימודים לכך שהשיעור יכלול לימוד, הטמעת הנלמד, תרגול וסיכום והכל בכיתה?
שיעורי הבית יכולים להינתן מעת לעת כתרגול נוסף והעמקה על בסיס מה שכבר נלמד בכיתה, אבל אין צורך לתת אותם באופן קבוע. לעניות דעתי כדאי לשאוף שבזמן הלימודים הילדים יסיימו את כל המוטל עליהם ויעברו את תהליך רכישת הידע בבית הספר כמתדולוגיה.
שעות אחר הצהריים צריכות להיות מוקדשות לפיתוח כישורים חברתיים, העשרת ידע (חוגים) והנאה מזמן הפנאי. המצב שהורים רבים מכינים שיעורים יחד עם ילדיהם, או שילדים הולכים לשיעורים פרטיים כדי להשלים פערי ידע הוא ממש בלתי נסבל.
 
 
 

Netta Doron
בלוג על הורות,דילמות בהורות ונשים.אמא. במקצועי: קידום עסקים ברשת הלינקדאין, בניית נוכחות בלינקדאין לחברות ולפרטיים לאתר המקצועי: http://nettadoron.com/ netdor@gmail.com