האם עברת לידה טראומטית?

סובלת מסיוטים לאחר הלידה? כבר לא מעוניינת בילד נוסף? מתקשה לטפל בתינוקך? יש אפשרות שאת סובלת מהפרעת דחק (סטרס) פוסט טראומטית, שניתן לטפל בה

בחורה עם מחשב נייד

יולדות רבות מעידות כי חוו לידה קשה ומייסרת. אבל, בין אם מדובר בתחושה סובייקטיבית או בקושי מוכח קלינית, כשיולדת מעידה על כאבים חזקים במהלך הלידה עד כדי חשש מפני פגיעה גופנית- בה או בתינוק, אין ספק שמדובר באירוע בעל השלכות נפשיות.

לא אחת נשים מתארות את לידתן כ"חוויה הקשה ביותר בחיי, הרגשתי שעוד רגע אני מתה", או "הרגשתי שאני מאבדת את שפיותי". וגם אם לשומע מן הצד התיאורים נשמעים מופרזים, וגם אם אין מדובר במצבי חירום כמו ניתוח קיסרי דחוף או לידת תינוק פג, אין ספק כי אישה שמתארת את חווית הלידה במילים קשות, אכן חוותה לידה טראומטית מבחינה רגשית, פסיכולוגית.

ההתאוששות וההחלמה מחוויית הטראומה בלידה תלויה בגורמים שונים – ביניהם מצבו הבריאותי של התינוק, מצבה הבריאותי של האם, אירועים בעברה ואישיותה של האם, נסיבות חברתיות (הקשיים נפוצים אצל עולות חדשות או מהגרות, למשל), מצבו הרגשי של בן הזוג ויכולתו להכיל ולתמוך בבת זוגו במהלך הלידה ולאחריה ועוד.

הפרעת חרדה

מבין הנשים שחוו לידה קשה, יש שעלולות לפתח הפרעת סטרס פוסט טראומטית Post Traumatic Stress Disorder. למעשה, מדובר בסוג של הפרעת חרדה, הפורצת בעקבות אירוע טראומתי. היא עשויה להופיע אצל גברים ונשים שחוו פיגוע, השתתפו במלחמה, או עברו תקיפה מינית או כל אירוע אלים אחר.

על פי מחקרים, בין 1% ל 6% מהיולדות מפתחות הפרעת סטרס פוסט טראומטית (PTSD) לאחר הלידה. אולם אצל מספר גדול יותר של יולדות יהיו סימנים של ההפרעה,  כלומר מצבן יהיה חריף פחות, ועל פי ההגדרות הרפואיות מצבן לא יצדיק אבחנה מלאה. ללא ספק, גם הן תהיינה זקוקות לתמיכה ואולי לעזרה מקצועית, שתסייע להן להתאושש מהלידה הקשה.

סימנים ל-PTSD לאחר הלידה

תסמינים מובהקים להפרעת סטרס פוסט טראומטית לאחר הלידה הם חלומות וסיוטים מפחידים, זיכרונות בסגנון "פלשבק" של אירועי הלידה, ובהם מחשבות ותמונות שאין לאישה שליטה עליהן. במקביל ל"פלשבקים" יפתחו הנשים "התנהגות נמנעת" – זהו מושג פסיכולוגי שמשמעו הימנעות ממצבים שיכולים להזכיר את חווית הלידה. למשל, הימנעות מביקור אצל חברה שילדה או הימנעות מיחסי מין. בנוסף לתסמינים המובהקים, היולדת עשויה לפתח דיכאון, לסבול מקשיי שינה, עצבנות, חרדה, להגיב בתגובות מבוהלות ולחוש רצון להתבודד.

מי בסיכון

ממחקרים עולה כי נשים שחוו אירועים טראומטיים בעברן- כמו אונס או גילוי עריות, מועדות לחוות לידה טראומטית. הלידה עצמה מהווה זרז (טריגר) ליולדת לחוות מחדש את הטראומה ממנה נפגעה בעברה, שכן מצב בו אישה היא חסרת אונים, שוכבת מחוברת למכשירים ועוברת פעולות רפואיות חודרניות, עלול לעורר תחושה של חוסר שליטה על גופה. כאבי הצירים והלחץ שאישה מרגישה באזור הנרתיק עלולים להעיר את הכאב הגופני שחוותה בעת הטראומה המינית בעבר, ולהעלות את חווית חוסר השליטה.

חשוב לציין שאם האישה שחוותה טראומה מינית, נעזרה בטיפול פסיכולוגי בעבר ועיבדה את חוויותיה הקשות, יקל עליה להתכונן נפשית ללידה. סביר להניח כי בעבודה הטיפולית שעשתה, במהלך השנים, רכשה דרכי התמודדות יעילות עם רגשות קשים, מצוקות ומצבים, שעלולים להחיות אצלה את חווית הטראומה. לעומתה, אישה שלא עיבדה וביטאה את החוויה הטראומטית צריכה לקחת בחשבון שההריון והלידה עלולים לעורר אותה מחדש.

כיצד תעזרי לעצמך?

אם חווית לידה קשה, אל תסתירי את רגשותייך מעצמך, מבן זוגך, מהוריך, מחברה קרובה. חשוב שתדברי על כך. אם את מרגישה שתמונות מהאירוע הטראומטי חוזרות ומציפות אותך; אם יש לך סיוטי לילה או אם, לחילופין, את מרגישה שאת "מתנתקת" מחווית הלידה, כלומר, לא רוצה לדבר עליה, נמנעת מביטוי כל רגש הנוגע לה, או חווה תחושת ניתוק מהאירוע המרגש; אם יש לך קושי להיקשר, לתקשר או לטפל בתינוק; אם את חווה כעס בלתי מוסבר; אם בעקבות הלידה הטראומטית אינך רוצה ילדים נוספים (למרות שחשבת שתרצי) – ייתכן שאת סובלת מהפרעת סטרס פוסט טראומטית לאחר הלידה.

במצב כזה, ובעיקר אם התסמינים נמשכים למעלה מחודש ימים ומפריעים לך לתפקד – כדאי שתפני לייעוץ אצל איש מקצוע מתחום בריאות הנפש ותקבלי טיפול מתאים. הטיפול המומלץ הוא טיפול פסיכולוגי באמצעות שיחות, שיעזרו לך להתבונן בחוויות שעברת בלידה תוך ברור המשמעות המיוחדת שלהן עבורך. במצבים מסוימים יש מקום להיעזר גם בתרופות.

רגע לפני הלידה הבאה

אם את בהריון או עומדת ללדת ובעבר חווית לידה קשה או טראומה מינית – אונס או ניצול מיני, כדאי שתיידעי את הרופא המטפל בך, שיוכל לסייע לך וליידע את הצוות בחדר הלידה, כך שיהיו ערים לרגישותך. צוות מודע ידאג לעזור לך, להחזיר לך את תחושת השליטה, למנוע ממך כאב ולבטל את הקשר בין הכאב ובין החוויה הטראומטית מן העבר, כך שתוכלי להתרכז בלידה עצמה, ולחוות אותה כחוויה טובה.

אם את מתכננת ללדת בניתוח קיסרי לאחר שהלידה הקודמת היתה קשה, ייתכן שהדבר נובע מסיבות פסיכולוגיות של הימנעות מהטראומה שחווית. גם אם את מודעת לסיבת בחירתך בניתוח קיסרי חשוב שתעבדי את הקשיים הרגשיים המטרידים אותך ותתמודדי איתם, שכן אז תגיעי לאמהות פחות עסוקה בקשיים הרגשיים שלך ותהיי פנויה ליצור קשר טוב עם תינוקך. זכרי, כי מה שעובר עליך יכול להשפיע על בן זוגך, על בני משפחתך וכמובן על התינוק ועל ילדים גדולים יותר.

גם תמיכה חברתית יכולה לסייע לך בהתמודדות עם הפרעת סטרס פוסט טראומטית ולמתן את הקשיים הרגשיים שמתלווים אליה. את יכולה לקבל תמיכה חברתית מהקרובים אלייך, כמו בן זוגך או בני משפחה או חברות. השתתפות בקבוצות תמיכה או בפורומים מתאימים באינטרנט יכולים להקל עלייך ולאפשר לך לבטא את הקשיים. אך במידה שהמצוקה גדולה ואינה נותנת מנוח, אם אינך מצליחה להתאושש חשוב שתפני לעזרה מקצועית.

מתוך ‘הורותא’: לידה טראומטית – מרכז לפסיכותרפיה, פריון, הריון והורות