דברים שאני מגלה תוך כדי תנועה

עולם העבודה החדש

עולם העבודה החדש

 

כולם מדברים על עולם העבודה החדש, עולם שבו מקצועות חדשים נכנסים לתוכו ומקצועות ישנים עומדים להיעלם ממנו. עולם שבו הדור הצעיר מגדיר את תנאי העבודה שלו, עולם שבו מעסיקים מפנימים שעליהם להיות קשובים לצרכים של העובדים, אחרת יאבדו אותם, עולם סתגלני, משתנה ומתגמש. יש הרבה דברים שמאפיינים את העולם החדש הזה אבל מה שבטוח – אנחנו כבר שם. אומרים שהשינויים האלה נגרמים בעקבות כניסת דור ה Y אבל לפני כמה ימים, הבנתי שזו לא נחלתו של הדור הצעיר בלבד או של עובדים בארגונים גדולים, אלא שגם אני –  כעצמאית, מדור אחר לגמרי, נמצאת כבר בעולם העבודה החדש.

הזרעים נשתלו אי שם לפני חמש עשרה שנים, כשחשבתי שאני צריכה להחליט על דרכי המקצועית. חצי בי נטה לכיוון של אמנות וחצי לכיוון משימתי -עסקי. ומכיוון שגדלתי עם הפרדיגמה שצריך לבחור ועל רעיונות רומנטיים של איך אמור להיראות אמן, ניצבתי בפני צומת. אובדת עצות, מתקשה להחליט. מפגש עם אישה שפעלה מקצועית בשני כובעים, עזר לי להבין שאני לא עוף מוזר ושיש עוד אנשים כמוני, אבל בעיקר הבנתי שאני לא צריכה לבחור. אני יכולה להיות גם וגם.

אחר כך כשעבדתי כשכירה והייתה לי הגדרת תפקיד ספציפית, בניתי לעצמי את התפקיד באופן שהיה גם וגם. בחרתי פרויקטים שנגעו בתחומים שונים והתאפשרו בגלל סל הכישורים שלי. והגיוון היה מה שהמריץ אותי והפך את העבודה שלי למעניינת ולמאתגרת. אני מניחה שפה הזרעים כבר החלו לנבוט.

דווקא כשיצאתי לדרך עצמאית ופתחתי את העסק שלי לכתיבה שיווקית, נראה שחזרתי לנקודת ההתחלה. אולי בגלל עצות של ״תתמקדי״ אולי בגלל החשש שלא להיות ברורה לקהל המטרה. היה ברור לי שהכתיבה היא הדבר העיקרי והיחידי. מעתה והלאה אני כותבת.

רק ורק.

אבל השבוע, הסתבר לי שיש דברים שכנראה חזקים ממני, כי שוב מצאתי את עצמי עושה גם וגם.

במפגש עם לקוחה, במהלך שיחה, היא שאלה אותי ״למה את אומרת שאת עוסקת בכתיבה שיווקית? את עושה הרבה מעבר לזה״. כי היא פנתה אלי בשביל כתיבה אבל למעשה מצאתי את עצמי הולכת איתה להתחלה על מנת לנסות להבין מה העסק ולאן היא רוצה לצעוד איתו והגענו לכך שצריך לחדד את החזון, ולעבוד על הצהרת כוונות והצהרת הערך.  היא אמרה שהיא חשבה שהיא מחפשת מישהו שיכתוב לה אבל עכשיו היא הבינה למה אף כותב שהיא מצאה לא ממש ענה לה על הצורך.

וזה היה הרגע שבו נפל לי האסימון (כן, מילה של אנשים שגדלו עם הפרדיגמה שהם צריכים לעבוד במקום אחד ולהיות משהו אחד) הבנתי שאני חלק מעולם העבודה החדש שהתחיל עבורי לפני כחמש עשרה שנים. שאולי הגדרה אחת לעסק שלי, חוטאת למטרה כי אני עושה כמה דברים – שהם גם משיקים אבל גם שונים ושלמעשה עסק זה כמו בחיים, צריך להיות ערניים ולהקשיב להתפתחויות שמתרחשות תוך כדי תנועה ולא לפחד לעשות בו מדי פעם כיוונים מחדש, כי אולי מה שהיה נכון לפעם (גם אם זה היה לפני חצי שנה) יכול להשתפר עם טיפה כיוון. כמו שהיינו מכוונים פעם את התחנות ברדיו, זוכרים?

והבנתי עוד דבר חשוב, שקשור לכתיבה. שמה שאנחנו כותבים על העסק שלנו הוא אמנם החזות שלו, אבל היסודות שעליו בנוי הטקסט הם החשובים באמת. ולפעמים אנחנו כל כך רוצים לרוץ קדימה ולא בונים את היסודות מספיק טוב. וזה ה״גם״ הנוסף שאני מביאה לעסק וללקוחות, אפילו מבלי שהתכוונתי- אני עוזרת להם לבנות את היסודות. זה חלק מהנוסחה המנצחת שלי.

 וכמו נבואה שהגשימה את עצמה הפכה המילה ׳ייעוץ׳ בכותרת המשנה של ׳מילה טובה׳ למשהו הרבה יותר רחב ממה שהתכוונתי אליו. (או שאולי זה היה אבל  לא הבנתי את זה בהתחלה.)

ומה עוד?

אני חושבת שבכל אחד יש גם וגם, רק צריך להקשיב פנימה וגם החוצה. ולא לפחד לשלב. בתחום הרכב קוראים לזה Hybrid (היברידי)

בשבילי, עולם העבודה החדש (בנוסף לגם וגם) הוא שאני יכולה לעשות את העבודה שלי בזמן שמתאים לי ומכל מקום בו אני בוחרת להיות, בסטודיו, בחצר, מתחת לשמיכה או בבית קפה.

מיכל זוהר - סיפורים ודברים אחרים
מחברת הרומן ההיסטורי ״הסלון״ בעלת עסק לכתיבה שיווקית ׳מילה טובה: כתיבה שעובדת׳ מרצה, מנחת סדנאות כתיבה