גרפולוגיה וציורי ילדים

ציורי ילדים 1

אפתח במילות השיר -"ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה", אבל בנינו, גם בהמון דאגה.

כהורים לילדים המשימה שלנו אינה פשוטה כלל וכלל. אנו אוהבים מאוד את ילדינו ורוצים רק את הטוב בעבורם תמיד.  אלא, שלא פעם אנו ניצבים חסרי אונים מול סיטואציות, התנהגויות וקשיים שילדינו חווים. כיצד נדע האם הם מאושרים? האם טוב להם בגן? בבית הספר? אולי אפילו בבית?  האם קשה להם מבחינה לימודית? האם יש להם חברים? האם הם עוברים תקיפה או התעללות? זאת ועוד המון שאלות עולות לנו כהורים הרוצים בטובתו של ילדם.

אז מה בעצם ציור הילד מביע?

ציור הילד הוא בעצם שפה, הדרך בה הילד חווה את העולם, את עולמו הפנימי הרגשי. באמצעות הציור הילד מבטא את השמחה שלו, הכישרונות שלו, כמו גם את הקשיים שאותם הוא חווה. דרך ציורו של הילד ניתן גם להבין לאיזה פתרונות הילד זקוק וכך לאפשר לילד לצמוח ולגדול בצורה המתאימה ביותר עבורו. כלומר, הציור הוא בעצם סוג של אמצעי תקשורת מלבד הדיבור וההתנהגות.

ילדים הם סקרנים מטבעם, הם מאוד רוצים ללמוד ולהתפתח ולחוות את הסביבה, אך לשם כך הם זקוקים לעידוד והכוונה מתאימה. אנו כהורים, מוצפים בהמון מידע ושיטות כיצד לסייע לילדנו בפתרון הבעיה או הקושי אתו מתמודד הילד, אך עלינו לבדוק היטב ובאופן אישי וספציפי, איזו מהשיטות הכי מתאימה לילדינו.

הציור, הוא בעצם העלם החופשי של הילד, שם הוא מתבטא ולכן, עוד לפני שהילד מדבר על הדברים שמציקים לו ועוד לפני הסימפטומים בהתנהגותו של הילד, אנו נראה סימנים ממש "רגע לפני" בציורים. שגרת יומו של הילד מלאת חוויות, טובות ופחות טובות, ולא תמיד הסביבה האחראית והבוגרת שבסביבת הילד, קרי, ההורים, הגננת, המורה, היועצת, מודעים למה שקורה עם הילד מכיוון שלא תמיד הילד מוכן לשתף.

אז מה הקשר לציורי ילדים וגרפולוגיה?

הגרפולוגיה, תורת הכתב, משקפת את עולמו הפנימי של הכותב בכל המישורים: שכל, גוף, נפש ורגש. כתב היד מקורו בפקודה ישירה מהמוח האחראי על כל התהליכים בגופינו. הוא שולח גירויים ישירות ליד הכותבת שמחזיקה בעט וכך, מצטיירת תמונה של כל המתחולל במוחו של הכותב על הדף החלק, המשקפת גם את צורת התנהלותו.  כלומר,כתב יד = התנהגות. על בסיס הנחה זו עומד ההיגיון שמאחורי הניתוח הגרפולוגי כמו גם פיענוח ציורי ילדים.

מה בודקים באמצעות ציורי ילדים? (בקצרה כמובן)

שלבי התפתחות של הילד מבחינה קוגניטיבית בהתאם לגילו, מה משמעות הצבעים בציורי הילדים, יחסי הורים וילדים, הבנה של דינמיקת היחסים בין האחים במשפחה, קשב וריכוז בילדים, מעברים ושינויים בחיי הילדים, תפקוד חברתי, תפקוד קוגניטיבי, דימוי גוף, פחדים ומצוקות ועוד.

חשוב לדעת כי ציורי ילדים מבוססים על מחקרים אוניברסיטאיים מהארץ ומחו"ל. בדיקה של הציורים ע"י המאבחן מתבצעת בהשוואה להתפתחות קוגניטיבית "נורמאלית" של הילד ובהתאם לגילו. יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את הסביבה בה חי הילד כגון: המשפחה, החברה וכד'. ניתוח הציורים אינו מתבצע על סמך ציור אחד אלא, על סמך ציורים רבים (לפחות עשרה) וכולל אלמנטים נוספים כגון: שיחה עם הילד, רקע בהבנת פסיכולוגית ילדים, סימנים של שפת גוף וכמובן ניסיון וידע מקצועי נרחב של הגרפולוג/מאבחן/ מטפל.

ישנה חשיבות רבה לנו כהורים לתכנים להם נחשפים ילדינו. כיום, הילדים חשופים לגירויים רבים מסוגים שונים – טלוויזיה, מחשב, פרסומות, אלימות, משחקים ובעיקר התנהגויות, שלהם השפעה רבה על הנפש העדינה של ילדינו הבאים לידי ביטוי גם בציוריהם. יחד עם זאת, בתור הורים יש עלינו אחריות רבה לשלומם הבריאותי והנפשי של גוזלינו, אולם, אל לנו למהר ולהסיק מסקנות, בוודאי לא על סמך ציור אחד או שניים. ציורים בודדים יכולים לשקף תחושות רגעיות לאותו זמן נתון, כמו "משבר" רגעי של ילד שלקחו לו צעצוע אהוב. למשל, ישנה נטייה לפרש ציור של עננים וגשם ביום חורפי וקודר שצייר הילד ולהשליך זאת על מצב רוחו. האם יתכן שבאותו היום שבו צייר הילד את הציור אכן היה יום חורפי וקודר? בנוסף, ילדים נוטים להעתיק מציורים של חבריהם ולכן השיפוט אינו יכול להתבצע ללא רקע וידע מוקדם.

ניתוח ציורים הוא מורכב, ועל כן על אחריותנו ההורים, להתבונן בציורים של ילדינו בצורה מושכלת ובעין בוחנת, לא להיכנס לחרדות מיותרות ולהסקת מסקנות מהירה. במידה של חשש לבעיה או קושי של הילד יש לערוך בירור בסביבתו של הילד ואף לפנות לגורם מקצועי במידת הצורך. 

עם זאת, בהתחשב בנאמר לעיל, להלן סימנים בולטים היכולים להעיד על מצוקה או קושי רגשי בציורי ילדים:

·         ציורים קטנים מאוד ולא פרופורציונאליים לגודל הדף.

·         מיקום הציור בדף.

·         קו נוקשה מידי, שימוש בלחץ חזק או חלש מידי.

·         השחרה של אלמנטים מסוימים בציור, או השחרות רבות.

·         השמטות של איברים ספציפיים. (בהתאם לגיל ויכולת המוטורית של המצייר)

·         הדגשה/הקטנה או עיוות של אברי גוף שונים.

·         חשוב להיות ערים לאווירה הכללית של הציור, כמו גם להבעות הפנים של הדמויות.

·         שימוש בצבעים קודרים באופן שיטתי.

·         רגרסיה בציור הילד. (כלומר, ילד שכבר למד לצייר דמות ופתאום חזר לשלב מוקדם יותר של שרבוט)

לסיכום, השאלה המתבקשת היא, האם אפשר לומר, או אולי לבקש שילד יהיה מאושר בכל רגע ורגע מחייו?

ובכן, התשובה נמצאת בגוף השאלה. כפי שאין אדם מושלם, כך גם הציור אינו תמיד מושלם. אנו תמיד שואפים לשפר ולתקן את עצמינו ובדרך לשם אנו נתקלים לא מעט בבעיות או קשיים, כי החיים הם התמודדות אחת גדולה. עם כל הרצון הטוב לגונן על ילדנו, אנו צריכים גם לאפשר לילד להתמודד ולהתגבר על האתגרים והמכשולים בחייו, בעזרת עידוד ותמיכה של הסביבה הקרובה, שיסייע לו לזהות את יכולותיו וכישרונותיו ולפעמים פשוט להניח לו להתמודד בכוחות עצמו. כך יוכל הילד לצאת אל העולם בבגרותו עם ביטחון ועם ארגז כלים גדול שרכש במסע חייהם.

אסיים בציטוט נוסף, הפעם מהמקורות: "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ד, ו')

ובברכת ברכה והצלחה!

תמר עוזרי

גרפולוגית מוסמכת

מתמחה בהכוונה, ייעוץ ואימון תעסוקתי.

054-7862445

 ניתן להתחבר לעמוד העסקי בפייסבוק: https://www.facebook.com/grapho.tamar/

תמר - גרפולוגיה, הכוונה ואימון תעסוקתי
נעים להכיר, שמי תמר עוזרי, פסיכוגרפולוגית ומאמנת אישית (קואוצ'רית). עוד מימי ילדותי הסתקרנתי לגבי בני אדם, ניסיתי לפצח מה באמת מניע אנשים לחשוב ולהתנהג בצורה כזו או אחרת, מה מפחיד אותם, מה קשה להם ומה עוצר אותם מלהתקדם הלאה. אם לומר את האמת, עד היום אני נפעמת כל פעם מחדש כאשר אני זוכה להציץ לנבכי נפשו של הכותב. כתב ידו של האדם חושף בפנינו הגרפולוגים נתונים מרתקים על הכותב ועל העובר עליו. היום כבר ידוע שרק כאשר נמצאים במודעות אמיתית, רק אז יוכל לבחור האדם את הבחירות וההחלטות הנכונות עבורו, לקדם מטרות ולחולל שינוי בחייו. אני מודה לקב"ה כל יום על הזכות שנתן לי להיות שליחה לסייע, להבין ולתת כלים לכל אלו המעוניינים להתקדם עוד צעד או שניים קדימה. הבלוג הזה נועד על מנת להביא לכם, הקוראים, חומרים מעניינים מתחום הגרפולוגיה והאימון, ומתן מענה אפשרי ככל הניתן לשאלות שיעלו במסגרת הבלוג. הנני בעלים ב- תמר - גרפולוגיה,הכוונה ואימון תעסוקתי, ניתן להתחבר גם לעמוד הפייסבוק https://www.facebook.com/grapho.tamar/ שירותי המכון: גרפולוגיה משפטית, חוות דעת למעסיקים ייעוץ גרפולוגי אישי הכוונה ללימודים ותעסוקה תהליך ליווי ע"י אימון אישי לקידום מטרות אישיות. חוגי בית והרצאות