בתים של אחרים/ דקלה קידר

כל סוף הוא התחלה חדשה? האמת היתה שלא היה לה שום רצון אמיתי להתחיל מחדש שום דבר. לא נותרו בה התחלות חדשות. רותי רצתה להתחיל מהסוף…..

2014-09-13 17 20 55 (2)

בוקר אחד הוא יצא מהמקלחת והודיע לה שהוא עוזב. מאותו הרגע, חייה של רותי ובתה ג'ולי השתנו. השלווה נמוגה, האיזון הופר והתחילה רכבת הרים רגשית.
הפרידה מהבעל והאב השפיעה באופן דומה הן על הבת והאם. שתיהן חיפשו אהבה מחדש, חיפשו שייכות וכתף תומכת. האם מצאה זאת עם גברים שונים שנתנו לה תחושה של נחשקת, נאהבת עד כדי הגזמה שהבריחה אותה. והבת, הפכה לקורבן של יהושוע, שניצל מינית את אהבתה אליו.
רותי, אף מפתחת הרגל משונה, כל פעם שהיא מרגישה מועקה בעקבות פרידה/ מריבה עם הבן זוג, היא מגוננת על בעלי חיים. לאחר הפרידה מבעלה הראשון, יורם, היא "מצילה" גוזל של עורבים ולאחר המריבה עם מוטי, כשהיא מבינה שהקשר מתדרדר לכדי פרידה, היא מנסה להציל את הכלב שמצאה. זאת כמובן, למרות, שהיא איננה חובבת בעלי חיים.

הבת והאם מוצאות חום ואהבה במוטי, שהאם כמעט דרסה בהיותה כה נסערת לאחר הפרידה מבעלה. מוטי, מהווה תחליף אב לג'ולי ובן זוג אוהב ואכפתי לרותי. אך אנו מגלים את האשליה בתחושת המועקה שמתעוררת עם התקדמות הקשר. דיקלה, מובילה אותנו בספרה, לתחושה של חרדה מהקשר שהולכת ומתעצמת. בהתחלה אנו לא כל כך יודעים מדוע, אך המועקה גדלה ויוצרת מתח לאורך כל הרומן.

במערבולת הזו, מתאחדות 2 המשפחות. רותי ובתה ג'ולי ומוטי ובניו, יונה ודדי.
בבית אחד עם צימר בחוץ התגוררו ארבעה דמויות (רותי, מוטי, ג'ולי ויונה). הן צופות אחת על השניה מבעד לחלון ולתריסים.
במהלך כל הרומן מוצגים החלונות והתריסים, כמקום להצצה שמסתתרים דרכו(התריסים) והחלון שממנו מסתכלים החוצה ומבחוץ ניתן להסתכל על פנים הבית.
ג'ולי הציצה מבעד לתריסי החלון. התריסים שהכירה היטב, התריסים שהפרידו בינה ובין יונה במשך לילות רבים. התריסים שחיברו ביניהם. מבעד לתריסי העץ הדקים יצאה מחדרה שלה למסע הארוך של המטרים הספורים עד לתריסים שלו, עד אליו. מבעדם דילגה אל תוך מבנה העץ ונכנסה אל ביתו, אל נפשו , אל גופו.

יונה וג'ולי, הן שתי הדמויות של הילדים, הכועסים והמפוחדים, שמוצאים נחמה ואהבה, אחת בשניה.
יונה, דמות מעורערת, המנסה להתאבד,ומפגין סימני מצוקה ברורים כלפי אביו , מוטי. האם האב, הוא זה שהוביל את בנו למצבו? האם מצבו הנפשי המעורער של הבן הוא זה שהוביל את מוטי לנתק?
ג'ולי, המתקרבת לאמה בעקבות עזיבת האב, שבה ומתרחקת, מרגישה בדידות וריחוק. היא אף מחפשת מפלט בבית הקפה בו עובדת, על מנת לא לחזור לביתה.
לאחר ההתקרבות הלא צפויה (או אולי הכי צפויה… )בין יונה לג'ולי,נוצרים שני זוגות במשפחה.
אך כל זה נמוג, לאחר עוד מריבה קשה בין האב לבנו. העזיבה הצפויה של יונה בעקבות גירושו של יונה, שוברת את ליבה של ג'ולי, אשר מצאה בו אהבה וניחומים. עלה בה זיכרון עמום של אמה, שאמרה דבר דומה על אביה כשעזב. הרגעים שלא ידעה שבעודם מתקיימים- הם הופכים למזכרת אחרונה לעבר מפואר.
היא חשבה, שכשיהיה רחוק ממנה לא ירצה בה עוד. לא יהיה כלום ביניהם. אהבת בני הרגע.
הקשר ביניהם היה קשר זמני, קשר מחזק ומנחם. יונה אמר לג'ולי: "אני חושב שאני אוהב אותך עכשיו".
אך מה שג'ולי לא הצליחה להבין, זה את מצבו הנפשי המעורער של יונה. באומרו לה: "אני נעלמתי לי, ג'ולי, נעלמתי לי.", "אני לא רואה לאן אני הולך יותר", כוונתו היתה עמוקה ביותר ואתה אנו מגלים בסוף הספר.
הרומן דן בזוגיות (מהי אהבה ומהו קשר זוגי טוב), ביחסי הורים וילדים (כיצד ההורה מתייחס לילד, איך הילד מגיב ) , וביחסי שכנות (היכן עובר הגבול בין כל בית פיסי ורגשי) .

הקורא מרגיש אמפטיה לרותי ובתה. הוא חש קרוב אליהן, את תסכולן, את מועקתן ואת ייאושן. אנו 'מציצים' על חייהן, דרך החלון הפנורמי במטבח שלהן אשר בביתן שמושב.

ואת כל שאר הפרטים תצטרכו להמשיך ולקרוא בעצמכם…
XOXO
אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)