במרחבי הילדות של המעצבת שרית שני חי מתחנכים לכבוד ואסתטיקה

"כל המבוגרים היו ילדים קודם", כך כתב אנטואן דה סנט-אכזופרי בספרו "הנסיך הקטן" ולכן כדאי שיגדלו במרחבי ילדות נכונים, שיכשירו אותם לחיים בוגרים טובים. ספר חדש העוסק ביצירתה של המעצבת שרית שני חי, חלוצת עיצוב מרחבי למידה חדשניים לחדרי ילדים, גנים ובתי ספר, מציג  מבחר פרוייקטים ואובייקטים, שנכתב על ידי אוצרת האמנות טלי תמיר, המביאה את פרשנותה לעבודתה של שני חי ולביוגרפיה האישית שלה. תמיר מסביר כי  הבסיס לשפת העיצוב של שני חי הוא "הריאליזם המינימליסטי עם זיקה לתקופת הבאוהאוס ולעיצוב המודרני של שנות ה־50, לימודי האמנות של שני חי בלונדון של שנות ה־90 המוקדמות, החיבור הרעיוני לפוסט מודרניזם, ותקופת מגוריה באפריקה למשך שנה וחצי כאם צעירה".

כשלושה עשורים של עיצוב לילדים במגזר הפרטי והציבורי, גיבשו אצל שרית שני חן את התפיסה הבסיסית שלה, כי יש  להסתכל על עיצוב מרחבי ילדות מנקודת מבטו של הילד. יש להתחשב בצרכיו ורצונותיו ולספק לו סביבה משחקית, מאתגרת ומלאת גירויים, המאפשרת לו לבחון את גבולות ההתנסות שלו. בעבודותיה, היא שואפת לבטא את תפיסתה שעיצוב הוא חינוך לאסתטיקה ובכוחו להשפיע על חינוך הילד והתנהגותו. העיסוק שנולד מהרצון ליצור לביתה הבכורה את הסביבה האוטופית להתפתחותה, הפך לתפיסת עולם חינוכית ולדרך חיים, והתרחב במרוצת השנים מעיצוב אוביקטים ותכנון חללים אינטימיים לפרויקטים ציבוריים, תוך התמקדות בסביבות חינוכיות כמו בתי ספר, גני ילדים וסביבות משחק שזכו בפרסים בארץ ובעולם. כולם ביחד מדגישים את הקו העיצובי שלה כנקי ופונקציונלי תוך שמירה על יצירתיות והומור, בלי להיות ילדותי וקלישאתי.

לנושא עיצוב סביבות למידה חדשניות ברוח התקופה מוקדש פרק נכבד בספר, שסוקר תיאוריות פדגוגיות ופסיכולוגיות, ומציג את החשיבה שעומדת מאחורי תכנונם של גנים ובתי ספר שעיצבה שני חי בעשור החולף.

\\ דוגמאות לפרויקטים

\ ספריה שעיצבה בבית הספר ״קינג סלומון״ בכפר הירוק, הופכת את השהות בה מעול חינוכי שמנתק את הילד מהעולם הדיגיטלי בעל כורחו, לחוויה של אינטימיות והזמנה לרגעי פרישה ושקט. היא עוצבה כמרחב ילדות שמזמין למסע באמצעות אוטובוסים שהם מדפי ספרים והדומים שמדמים יבשות רחוקות ומציתים את הדימיון.

1

שרית שני חי, הספרייה בבית הספר קינג סלומון. צילום: טל ניסים

\ ביקתת עץ חמימה שאליה מגיעים דרך דלת מסתור, ניצבת בחלל משחקייה במחלקה להמטו־אונקולוגיה, ודווקא בה מסכימים ילדים מותשים לקבל טיפול. בחלל בית ספרי ספסלים יוצרים מעגל פתוח וחצוי, מכילים בתוכם את כסא הגלגלים ללא צורך בסיוע, ומעניקים תחושת העצמה וביטחון. וכולם ביחד מהדהדים את המיטה הראשונה שעיצבה לביתה, כמקום שבו מפיגים פחדים ונפרדים בביטחון אל תוך חשכת הלילה באמצעות אלמנטים משחקיים של גילוי והסתרה.

2

שרית שני חי, משחקייה במחלקה להמטו־אונקולוגיה בבית חולים דנה־דואק לילדים איכילוב. צילום: עמית גרון

3

שרית שני חי, תחום גנים ומעונות יום אתר השוק הסיטונאי תל אביב. צילום: דודי מוסקוביץ'

4

שרית שני חי, בית ספר יסודי בטמרה. צילום: טל ניסים

\\ היצירה האמנותית של שרית שני חי

במבט ראשון אפשר לזהות אלמנטים זהים ושפה דומה בין השפה העיצובית שלה לבין האמנותית, אך במבט קרוב יותר מסתמנת התפצלות לשני מסלולים מקבילים, כמי שפועלת בתפר שבין אמנות לעיצוב. אם העיצוב מוכתב תמיד לפי צרכים שימושיים והוא תמיד פונקציונלי, באמנות שלה היא מרשה לעצמה למתוח את הקווים ולגעת במצבי ערעור, עד הטרדה. לדוגמה, בתערוכה הקבוצתית ״ארץ מקלט: התגוננות אזרחית בנויה״ (הגלריה האוניברסיטאית, אונ׳ ת״א, 2010), הציגה שני חי חדר ילדים שבנוי כממ״ד, שרהיטיו ואביזריו כוסו בלבד אפור קוצני ומחוספס. לתוך החדר האפור נטווה נרטיב ילדותי של סיפורי עכברים, אולם מבט בוחן יגלה שעיטורי הסדינים הם טילים רקומים בחוט אדום והלבד אינו אלא שמיכה צבאית דוקרנית.

הסטודיו של שרית שני חי משתתף השנה בתחרות היוקרתית של מגזין FRAME, כאחד מארבעת המועמדים הסופיים לפרס בקטגורית העיצוב החברתי. שלב ההכרעה מתקיים בסופשבוע זה באמסטרדם.

הספר מיועד למעצבים, אדריכלים, אנשי חינוך, אקדמיה וממסד והורים צעירים – בכל הקשור להיבטים התרבותיים, החברתיים והרגשיים של עיצוב לילדים.

שרית שני חי: מרחבי ילדות
הוצאת זמורה ביתן, 2020
מחקר וכתיבה: טלי תמיר
קונספט ועריכה גרפית: נעמה טוביאס
מחיר לצרכן: 198 ₪

ניתן להשיג: (החל מה-15 במרץ) ברשתות ובחנויות הנבחרות ובסטודיו של שרית שני חי- נחמני 39 תל אביב