בית מאיה/ אסה דה קירוש

קשה לקבוע מי באמת הגיבור של הרומן עב הכרס והיפיפה הזה. לא בכל יום מזדמן לקרוא רומן מאלף שכזה, יצירת אומנות מלאת חן ועושר פנימי. בית מאיה הוא יצירה מרשימה שהתפרסמה בשנת 1888, אולם נדמה כי היא מציאותית ולרלוונטית מתמיד.

בחורה עם מחשב נייד

beitmaia

בית מאיה

אפיזודות מן החיים הרומנטיים/ אסה דה קירוש

מפורטוגלית: רמי סערי ופרנסישקו דה קושטה ריש

הוצאת מחברות לספרות, המפעל לספרות מופת, מנהל הספר והספריות/פורטוגל

קשה לקבוע מי באמת הגיבור של הרומן עב הכרס והיפיפה הזה. לא בכל יום מזדמן לקרוא רומן מאלף שכזה, יצירת אומנות מלאת חן ועושר פנימי. בית מאיה הוא יצירה מרשימה שהתפרסמה בשנת 1888, אולם נדמה כי היא מציאותית ולרלוונטית מתמיד.

אם נחליף את המרכבות והסוסים במכוניות ואת הספינות במטוסים, הרי שיש לנו רומן שבין יתר הנושאים שהוא עוסק בם יש מקום רב לענייני ממון, פוליטיקה, מעמדות. עולם כמנהגו נוהג דבר מסתבר לא השתנה, בעלי הממון עסוקים בעינוגים הפוליטיקאים עסוקים במציאת תומכים ודאגה לכיסם ולכיסאם, מהמשוררים דורשים שירה מודרנית וההמונים עובדים קשה ללא תמורה ראויה.

הרומן עב הכרס הזה סובב סביב כמה מוקדים: אנשים ומקומות, הוא מתרחש רובו הגדול בליסבון פורטוגל. "רמליטה" משכנם של אפונסו דה מאיה הסב ונכדו קרלוש דה מאיה. רמליטה בית משפחת מאיה – הארמון, הוא אחד ממוקדי הספר, בארמון הזה מתרחשות רבות מהסצנות, סביב שולחן ארוחת הערב, סביב שולחן הביליארד, הבית הזה הוא מעוזם של הגברים העשירים המשכילים הדברנים. השיחות ,העישון יחדיו משחקי הביליארד, לא מעייפים אותם אף פעם, ומדוע שיתעייפו? אין הם טרודים בטרדות של פרנסה ושאר הבלי העולם הזה, בשביל הבלי העולם הדברים האלו שכוללים בישולים ניקיונות כביסות  בשביל אלו קיימים המשרתים.

אם אצטרך לבחור גיבור אחד ברומן הזה אין ספק שקרלוש הוא הגיבור, נכדו יפה התואר של אפונסו דה מאיה. מלכתחילה אנו מבינים שהם מהמשפחות העשירות ביותר, כיצד בדיוק הושג העושר? מהו מקורו? לא ברור וזה אף לא משנה. העושר האגדי קיים. אולם לקרלוש יש הרבה יותר מסתם ממון יש לו קסם אישי רב מאוד, הוא אף סיים לימודי רפואה, וכוונתו היא לעזור להמונים, אולם כוונות לחוד ומעשים לחוד.

רפואה להמונים היא אומנם מחשבה נאצלת אולם הבחור הצעיר עסוק בדברים אחרים, הוא מעורה מאוד בחיי החברה והתרבות והוא בעצם חלק משמעותי מהם. קרלוש וידידו הטוב אגה הפכו את השיטוט, הכתיבה ומעשי האהבהבים לתורת חיים שלמה ומלאה.

עוד דמויות  בעלות נפח משמעותי בסיפור הם:

אלקנר- המשורר בן גילו של אביו של קרלוש, מי שהיה פעם מעמודי התווך של החברה ואף היה חבר קרוב של אביו של קרלוש. אלקנר כנראה היה צריך להיות מי שהיה אמור להזהיר את קרלוש מפני הרומן עם מריה אדוארדה מונפורטה, אולם כל כולו שקוע בעצמו ובשיריו וכלל אינו פנוי לראות את המציאות המתרחשת מול עניו.

דמזו דמות המוצגת בגיחוך כמין אדם חסר אופי משלו, כל מטרתו שאיפותיו  והווייתו בנויות להערצת דמויות נשגבות. קרלוש הוא אחד הנערצים עליו ומושא לחיקוי על ידו ובכל זאת הוא מפתיע אותנו כשהוא יוצא  נגד קרלוש בכל נבזותו הרכרוכית.

דמותה של מריה אדוארדה מונפורטה, היא אולי הדמות המעניינת ביותר. אנו יודעים שהיא יפיפייה ממש, קרלוש מפנטז עליה רבות עוד לפני שבכלל זכה להכיר אותה. היא דמות קבועה בהזיותיו, הוא שעובר ממאהבת אחת לשנייה ללא שום הפסקה, הרופא אשר מאהבותיו נמאסות עליו כמעט מיד לאחר שהן  מצאו חן בעיניו, מדמיין את מריה זמן רב לפני שהחלו לדבר, הוא מוקסם מן המראה שלה, הוא מוקסם כליל מהתנהגותה הצנועה הביתית האימהית, הוא מאוהב בה עמוקות.

בסופו של דבר הרומן ממומש.

היחסים בניהם עוברים משבר חמור כאשר מתגלה אמת מסוימת לקרלוש הוא נדהם מהאמת הזו אך יחד עם זאת בסופו של עניין הקשר בניהם רק מתחזק.

מריה היא זאת שדוחפת אותו קדימה, מבינה שלא מספיק שישקיע את כול כולו בתענוגות, היא מעודדת אותו לחזור לכתיבה למחקר לעשייה.

אחר כך מגיע משבר נוסף כאשר אמת נוספת מתגלה, זוהי אמת שלא ניתן להתעלם ממנה והיא כבר תשפיע חזק מאוד על מערכת יחסים זו.

מריה אדוארדה מונפורטה מתנהגת באצילות אין קץ אף שנים לאחר הגילוי.

האמת ההיא שמתגלה מחזירה את מריה לפריז ושולחת את קרלוש למסעות סביב העולם,

מסתבר שהייאוש תמיד נוח יותר כשרחוקים מהבית, אין כמו מסע ארוך מחוץ למסגרת המוכרת להרגיע את הנודד ואת אלו שנשארים מאחרו.

קרלוש יחזור לליסבון רק שנים אחרי כן.

ומסתבר שהכול כמעט אותו הדבר.

הרומן מלא בתיאורים, בתיאורים של חפצים, של יצירות אומנות, של תמונות, הוא מלא בתיאורים של אורחות החיים באותם הזמנים, והמרתק מכול הוא מתאר ומשתף אותנו ברגשות ובהרהורים של גיבורי הרומן הזה.

זהו רומן מלא בכל טוב, אט אט אנו שוקעים לתוכו לחיים שמתוארים בו, הפרידה מליסבון  עם כל תככיה וכתבי העת שלה והפוליטיקאים שמאכלסים אותה והאצילים והגבירות

הפרידה הזו אינה קלה. קריאה מהנה מאוד ,בית מאיה הוא יצירת מופת,  כדאי מאוד לקרוא.

Karen Agmon
ספרנית ומידענית - עובדת כספרנית רפואית בספריה הרפואית המקסימה של תל-השומר. ספרים הם אהבתי הגדולה. karen1@yaar.net https://www.facebook.com/karen.agmon